|
|
|
|---|---|
| Hur ofta byter man bakaxelolja bmw -00 E39.Vilken typ av olja rek. | |
|
Ägde en E39:a i ca 8 år. Bytte aldrig oljan i bakaxeln. Vem har sagt att den skall bytas vid normal körning ? NN/ |
|
|
Länk Länk Mvh Danne |
|
| Aldrig fel o byta olja i bakaxeln,mer nytta en skada.så byt du... | |
|
Jag vet man byter sällan i bakaxeln,men jag tänkte vara lite nogrann med denna bil. Tack för castrol länken Danne.Vid vilka mil/år skall man byta olja. |
|
| Byts inte bakaxeloljan vid INSPII service? Gjordes det förr iallefall. | |
|
Tidigare var det bytesintervall på 3000-12000mil på de olika bilarna. Sen helt magiskt utan att bakaxlarna blev ennorlunda eller oljan så blev det lifetime. Jag bytte på min 530d när den gått 20000mil och svor lite åt föregående ägare att han inte bytt innan för den såg inte så trevlig ut. Sitter ingen magnet som tar reda på det spån som blir. I mina ögon är det idioti att inte byta oljan i både bakaxel och växellåda och gärna inte köra mer än 12000mil på samma olja. Man kan ju förståss strunta i att byta oljan och istället byta växellåda eller bakaxel men det tycker iaf min plånbok är dumt. Det är ganska solklart att lifetime på oljan innebär att man minskar lifetime på det oljan ska smörja. Oljan åldras och i synnerhet så åldras och slits de EP tillsatser som sitter i GL5 oljan man ska ha i bakaxeln. Castrols SAF-XJ är nog den bästa oljan i bakaxeln (går lika bra med SAF-XO om man inte har en LS diff men BMW använder själva alltid SAF-XJ för att undvika att göra fel). I växellådan kan man säkert använda Castrol oxå men jag föredrar att använda samma olja som BMW kör orginal (i mitt fall är det LT-2 olja) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.