|
|
|
|---|---|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Satte på toppen nyss (535i E34 dvs M30B35 motorn) och började sätta dit och skruva åt topplocksbultarna (nya från BMW) fingerhårt. Då fick jag tag i en topplocksbult som var så pass bananformad att det inte skulle gått att skruva dit utan att använda rejält med kraft (gick emot kanterna i hålet såklart). Se på denna Länk bilden så förstår ni. Normalt? Fanns även andra bultar som inte var direkt spikraka men just denna var i mitt tycke lite väl skev. Vanligt? Ska även kolla med BMW vad de säger. En annan sak jag inte riktigt förstår. Vipparmsaxlarna låses fast i sidled med hjälp av topplocksbultarna - så långt inga problem. Men nu har jag monterat toppen och alla topplocksbultar isatta men likväl ser det ut som vipparmsaxeln till insugen 3-6 är förskjutet. Se denna Länk bilden där det är tydligt att vippan inte är centrerad. Hur löser man detta? |
|
Detta skulle jag reklamera direkt,har inget svar på varför axlarna ser ut som dom gör men är du säker på att dom sitter på rätt plats? Har aldrig stött på detta trots flertal renoveringar. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Var det djävligaste jag sett! Så där har jag aldrig sett sånna!=) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
| Det är inte helt ovanligt att långa skruv är "lite" bananformade, speciellt inte om det är billiga skruv av dålig kvalité. Men den skruven som du har fått skulle jag nog kalla rejält bananformad och lämna tillbaka till BMW omedelbart. | |
Reklamerat till BMW och inga problem att få nytt (trevligt bemötande). Men problemet att ena vipparmsaxeln inte är centrerad (se Länk bild) är fortfarande kvar. Om man placerar vipparmsaxeln så den är korrekt centrerad ser man att uttagen i vipparmsaxeln ligger precis vid alla bulthålen. Men när man skruvat i topplocksbultarna och släpper på vipparmsaxeln så åker den bort från sin centrerade position (precis som att uttagen i vipparmsaxeln inte gjorde något nytta). Någon som vet mer om detta? |
Uppdatering angående problemet att en vipparmsaxeln inte var centrerad. Jag drog åt toppen igår och problemet löste sig när man började dra åt topplocksbultarna mer än fingerhårt. Redan vid typ 40Nm började axeln sitta som förväntad. Så efter 60 Nm + 20 min väntan + 80 Nm sitter den där den ska. Sen blir det varmkörning och 35 graders dragning (men det får ju vänta tills jag fått ihop en körbar motor). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.