AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.427

Skydda bilen från rostangrepp, underredet

my
85
myr81
330dA -01
Undrar om det finns några erfarenheter om hur man gör bäst för att skydda sin bil från rostangrepp. Det jag tänker på nu är underredet på bilen, detta eftersom det är på denna plats som allting börjar. har man en fin och rostfri bil undertill så är det mycket troligare att det alldrig kommer någon ytrost runt om på fälgkanter mm.

Jag har kollat runt lite och funnit en del lokala verkstäder som utför detta. Men när jag frågar om det är någon garanti på rostskyddet som de gör så är det ingen som vill ge detta.
Finns det någon bra och seriös firma som är villig att lämna garanti på sitt jobb?
Hur gör ni när ni rostskyddar era bilar?
Dinitrol har använts av bekanta i Västerås. Det är en kedja som även finns i Kalmar län.
Länk
Själv har jag använt mig av Svensk Bilvård i Västerås, men den kedjan finns inte i Kalmar län. Jag var mycket nöjd med arbetet och att bilen (japsare) när jag sålde den vid cirka 10 års ålder ur ett rostperspektiv fortfarande såg bra ut. De behandlade inte bara underredet utan även diverse hålrum i tex dörrar. Jag minns tyvärr inte om det förekom någon garanti avseende arbetet.

Mvh
Mikael
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Nybörjarfrågor: Rostskyddsbehandlas nya bilar från fabrik? Hur är det med en tyskimporterad -98? Om inte - bör man göra det? Kostnad ungefär?

/Touchdown
my
85
myr81
330dA -01
enligt min mening så bör alla bilar rostskyddas en extra gång. ju tidigare efter inköpsdatumet destå bättre. framförallt när man kör bil här upp i norden så går det väldigt snabbt för rosten att få grepp om bilen.

Gällande ställen att göra rostskyddet på så har jag funnit en kille i Uppsala trakterna. närmare bestämt smedbo.
Efter att ha kolla in hemsidan som är väldigt informativ och även pratat med honom så fick jag intrycket av att vara en hel seriös kille.
Undrar nu om det finns några andra som har varit hos honom och lämnat in bilen? och ev om ngn har använt blästringprogammet på sin bil?

Tanken som han har gällande rostbehandling har jag inte lyckats hitta ngn annan stans. dvs det finns inga andra som gör bilen helt metaliskt ren undertill och sedan lägger på alla lager efter det.

Priset är dock det dubbla. ... är det värt det? antar att summan kommer att sluta på ca 15000. Det är en hel del pengar bara för att rostskydda en bil, framförallt när jag kan få den oss en billig kille för typ 4000.
Gemini__
Denna firma menar du:

Länk

En Tectylbehandling kostar 6800 kr där, tvivlar på att man behöver blästra å dona med en förhållandevis ny bil. Verkar seriös, han verkar iaf övertygad om att han har det absolut bästa konceptet iaf =)

Gemini__
Själv utförde jag en Mercasolbehandling i Västerås, hittade en mycket kunnig anläggning till slut. 5300 kr betalade jag för en komplett behandling.

my
85
myr81
330dA -01
jo lite skrytfaktor har han nog.. undrar om det finns några som använt honom på sin bil?

gällande rost på nya bilar så kommer det i princip direkt. frågan är dock om detta så kallade rost-kryp medlet som används för att stoppa rosten fungerar som det skall när man sedan innesluter hela underredet med ett skyddande lager av gummimassa för det fysiska skyddet. kommer verkligen rosten att försvinna? tänker främst då på skärmar mm där det samlas stor mängder grus och sedan ligger där och gottar till sig. förhoppningsvis får man bort detta när man gör en bra tvätt av underredet.
På sådana ställen som har varit mycket utsatta och där rost redan börjat ärja söder metallen så tror jag inte lite roststopp kommer att stoppa hela förloppet. och att sedan lägga på ett skyddande lager över detta låter i mina öron som fel.

Gällande känsliga ställen på en ganska ny bil som jag ändå anser att min bil är. -01:a så har jag fått reda på åtminstånde två ställen som rostar väldigt snabbt. 1. Det samlas mycket smuts/grus i den bakre nedre delen av framskärmarna, där kan det ligga en stor jordkoka. 2. över bakaxeln, varför vet jag inte. det var en av rekondarna som jag har pratat med som nämnde detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.