|
|
|
|---|---|
ASA racing |
Upptäckte idag att det rasslar från vxl-lådan med kopplingen uppsläppt. Trycker jag ned kopplingen så försvinner omg ljudet? Det hörs även när jag kör med kopplingen uppsläppt, trodde först att någon plåt på katalysatorn satt lös & skramlade. Men icke, förstår att det handlar om ett dåligt lager i vxl-lådan. (Bottenlager?) eller liknande. Hela kopplingen plockades ned för ca: 1500 mil sedan. Allt byttes, (även det pyttelilla lagret i slutändan) Alla delar var från Sachs & SKF. samt att det var en seriös verkstad som utförde jobbet. Dock så valde jag ej ATF olja, utan istället helsyntetisk motorolja 5W40. Kan detta val ha påverkat oljudet? Kommer ljudet att minska om jag tex byter till oljan: Red Line MTL eller MT-90? eller D4 ATF. Tacksam för tips och råd. Har Castrol ännu bättre olja mot rassel? Jag har inga som helst problem med själva växlingen, den fungerar perfekt på samtliga fem växlar. Men ljudet gillar jag INTE. |
| Jag hade likadant på min E21a, men ljudet försvann senare. Det folk säger rent allmänt om just detta problem är att det är urtrampningslagret som är dåligt (ca 700kr), väntar man för länge kommer växeln att fastna till slut och då får man hoppas det inte händer när backen är i. | |
ASA racing |
Ok, Hur kom det sig att ditt ljud försvann? bytte du vxl-lådaolja, eller försvann det bara av sig självt? I samband med att jag bytte kopplingen, så monterades även ett nytt urtrampningslager i "PLAST" av fabrikat SACHS. Originallagret var mera gediget byggt helt i metall. Men om det vore urtrampningslagret som strular så borde väl ljudet bara höras med kopplingen nedtryckt? Undrar just om "Red Line MTL" kan trolla bort ljudet. |
| Det är utgåendelagret i växellådan som låter. | |
ASA racing |
Jag var precis nere i garaget och lyssnade på rasslet, det låter och känns som att urtrampningslagret stundtals snurrar ojämt med kopplingspedalen uppsläppt. Det hörs på lågt varv mellan: 800-1000 rpm, när man duttgasar däremellan. Skorr-skorr. Snurrar urt-lagret överhuvudtaget med kopplingspedalen uppe?? Vad är det annars som snurrar med ett skorrande ljud? Vad jag själv förstår, så går ju detta ljud ej att eliminera med byte till Red Line MTF olja? Detta ljud beror ju snarare på rassalande mekanik som ej ligger i vxl-oljan? tex ett odugligt utr-lager i billig plast. |
| Det snurrar inte med kopplingspedalen uppe.Vad har du för en E30 | |
ASA racing |
BMW E30, 325ik, årsmod 1988. Det utgående vxl-lagret du nämner i ditt förra inlägg, vart exakt sitter det? Ligger det lagret nedsänkt i vxl-lådsoljan. Eller sitter det plac ovanför oljenivån? |
ASA racing |
Menar du: Pilotlagret i vevaxeln ände? i så fall är det bytt för ca 1500 mil sedan. |
| Det sitter placerat ovanför oljenivån.Ett standard fel på e30 325i | |
| Menar du: Pilotlagret i vevaxeln ände? Nej | |
ASA racing |
Tänker vi på samma lager i vevaxelns ände, det lilla lagret som sitter inpressat i svänghjulet? |
| Nej det är det som sitter i växellådans ände. | |
ASA racing |
Ok, då är väl rasslet något jag får lära mig att leva med, får väl höja ljudet på stereon;-) Tack för alla bra svar.. Förresten, brakar det ihop till slut, eller är det endast ett ljudligt skönhetsfel? |
| Det är endast ett ljudligt skönhetsfel.Passa på att byta det när du har ner lådan nästa gång. | |
|
Nja, jag vill nog kalla lagret "ingående", det är alltså lådans första lager, det som sitter bakom kopplingen i lådan. Mitt lager låter värdskrig, det har det gjort i 4 år !!! |
|
ASA racing |
Det konstiga är att ljudet kommer och går, ibland är det hur tyst som helst. När det sedan kommer tillbaka på låga varv: 7-800rpm, så känner man även små vibrationer i samband med skorret. Jag märker oftast skorret när jag kör in bilen i garaget, precis när jag trycker ned gaspedalen så skorrar det till. (med kopplingspedalen uppsläppt) Trycker jag ned pedalen så försvinner ljudet. |
| Fel av mig jag skrev utgånde lagret iväxellådan skall vara ingånde lagret beror hur man ser på det.ASA racing När du trycker ner kopplingspedalen så frikopplarr du växellådan därav inget oljud. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.