AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.448

Dim. 235/50-18 ovanlig?

To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej,

Hur gör ni som har 235/50-18 fram och 255/45-18 bak på e38. Jag har surfat lite sommardäck (tidigt ute:-) och ser att 235/50-18 är en lite ovanlig dimension. Bla.a finns inte Conti sportcontact 2 och sportcontact 3 eller Michelin PS2 i denna dimension. Jag har hittat Conti sportcontact och Dunlop Sp sport 01 i både fram och bak men urvalet känns starkt begränsat för dessa båda dimensioner tillsammans. Idag har jag (slitna) Conti sportcontact och är nöjd med dom, vad kör ni på? Hur är Dunlop sp sport 01? Vill inte ha pilmönster eftersom jag har dåliga erfarenheter slitagemässigt från sådana.

Mvh

Tomas
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Jag har samma dimensioner på däck och fälgar som Tomas.
Följdaktligen har jag samma problem att hitta däck.
Michelin PS2 verkade ju vara ett bra val om det funnits framdäck.
Vad ska man köpa för däck?

Mvh Nisse
Om någon provar/har provat Goodyear Eagle F1 Asymmetric så är jag nyfiken att höra hur de funkar.
Jag köpte dem till m3:an i höstas och däcket är riktigt bra, t.o.m. bra vid första halkan (till skillnad från gamla Eagle F1).
Frågan är om de är slitstarkt på en tung bil?

De har inte pilmönstret som gamla Eagle F1.

Mvh
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Hej igen

Det verkar svårt att få tips om däck till min 740.
Jag är i första hand intresserad av att de inte ska slitas ut så fort och att de är hyffsat tysta. Höga hastigheter och hård kurvtagning tillhör ovanligheterna.
Det är dimensionen på framdäcken som är ovanlig, men nedanstående fabrikat finns i 235/50 -18 (sökning på däckonline)

Nankang AS-1
Falken Ziex S/TZ01
Goodyear EAGLE F1 GS-D3
Bridgestone Potenza RE 040
Pirelli P 6000 Powergy
Federal SS-595
Kumho ECSTA SPT KU31
Hankook VENTUS SPORT K104
Nokian NRY
Toyo PROXES T1-R
Vredestein ULTRAC
Yokohama Advan S.T.
Bridgestone Turanza ER 33
Goodyear EAGLE F1 Asymmetric
Continental PremiumContact 2

Har något på forumet goda/dåliga erfarenheter av något däck från ovanstående lista?

mvh Nisse
Mc
22
McMcFly
325i touring -89
Continental PremiumContact 2 åker jag på fast i dim. 275/35/20bak o 255/40/20fram o det e ett riktigt grymt o prisvärt däck.

To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej,

Nisse, jag har läst lite om Goodyear Eagle F1 Asymmerico och det verkar vara ett mycket bra däck som kom ut på marknaden under 2007. Dessutom finns detta däck i dimension till våra bilar BÅDE bak och fram. Dackonline har ej dessa dimensioner men kolla denna site i Tyskland, www.reifen-versand.de. 173 euro/styck fram och 193 euro/styck bak, jag har dock ej kollat frakt till SE. Har dock fraktkostnad från annan däckfirma i DE och då kostade det 65 euro för fyra däck.

Jag kommer nog köpa bakdäck här inom kort. Kolla även test på detta däck på www.tirerack.com.

Mvh

Tomas
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej,

Denna site har också en mycket bra funktion såg jag nu där du kan söka både fram och bak däck samtidigt (vi har tydligen flera tyska vänner i samma situation som oss...) Tryck på Mischbereifung till vänster.

Mvh

Tomas
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej igen,

Har fått svar från www.reifen-versand.de, de levererar endast till DE. Synd, men nu vet vi att däcken finns i alla fall.

Mvh

Tomas
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Tack för tipsen!
Nu ska jag läsa på lite i lugn och ro om Goodyear Eagle och Continental Premiumcontact.
Jag har ju några veckor på mig innan jag måste bestämma mig.

mvh Nisse
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Det blev Goodyear EAGLE F1 Asymmetric, 7600:- från Däckonline på 5 dagar.
Jag kollade med en däcksfirma och de skulle ha 16400:- inkl montering så valet var lätt. Monteringen kan jag göra på jobbet så det kostar bara materialet.

/N
Då vore de riktigt trevligt med en framtida rapport om slitstyrkan!
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
jag kan rekomendera pirelli p-zero ''rosso''
det är ett kanondäck.. mycket tyst och riktigt bra stabilitet i kurvor
och det är ett högfartsdäck.
jag har en uppsättning 235x50x18 liggandes om någon är inteserad,
men det är på fälg
se bilder som finns på min sida,,
(hur får jag hit en länk?)

m.v.h

en v8 låter gött!
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Hu sitter däcken från Goodyear på bilen. klart tystare och bättre komfort än de Continental som satt på från början. Även på grov asfalt och lite gropar är komforten bra trots 18 tums fälgarna. Det återstår att se hur många mil de håller.

/N
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.