|
|
|
|---|---|
| wow vilken bil... | |
|
Ja, den är mycket trevlig: Länk Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag provkörde en i dag med, en av mina bästa 30 minuter någonsin, vilket drag, viket ljud! WOW! Fick en inbjudan som M3 ägare att komma in och provköra den nya M3:an. Sagt och gjort ringde jag upp och bokade tid. Plötsligt kändes en dags väntan väldigt lång. Jag tog med min min bror till BMW i Solna, för att han som jänke-man skulle få känna på en riktig V8:a. Vi fick nycklarna, gick ut till bilen som stod parkerad nedanför trappan, hoppade in och tryckte in nyckeln, justerade sätena och ratten och sen tröck jag på start knappen, Wroom. Ett dovt inte så upphetsande ljud hördes, så jag pumpade till lite på pedalen, så ska det låta, ett helt annat ljud i trumpeterna. Vi fibblade lite med joysticken till "dataanläggningen" men tröttnade. Någon hade varmkört bilen så det var bara att brumma iväg. Bilen kändes hård och stumt ihopskruvad, min vardags Audi A4 känns som rassel i jämförelse (kanske inte helt oväntat!). Motorn är direkt och har gott om effekt redan på tomgång. Ett härligt muller studsar mellan husen när vi lämnar BMW och letar oss ut på vår joyride. Ganska snart hamnar vi först vid ett rödljus, ingen direkt att raca med men vägen ligger för våra fötter så vid grön signal ger jag fullt, motorn stryps omedelbart då antispinn kopplas på, suck dessa anti glädje system. hur som helst kommer vi snart upp i fart och får känna på när en V8:a av rätta virket varvar ut på 7-tusen något varv. Den som är dum nog att kika på varvräknaren när man trampar fullt på nya M3, får skylla sig själv, jag naglade fast blicken längs gatan som plötsligt blev väldigt smal och kort. vilken jäkla hästspark! Hur som helst hittade jag snart lite roliga knappar hitom växelspaken, "Power" lät som något man bara var tvungen att trycka på (vet dock inte om det blev någon våldsam skillnad!?), sen var det två till för dessa anti glädje systemen. Det visade sig ganska snart att dessa anti glädje knappar kunde vara bra att ha delvis intryckta, såvidare man inte har gratis däck konto vill säga. Att rita långa svarta sträck i gatan var nämligen inga problem. När däcken väl fått fäste och det var dags att kasta i nästa växel så blev det även då lite sträck, tror till och med jag fick lite hjulspinn även på trean. Bortsett från lite vårdslös körning så fungerar bilen alldeles utmärkt som vardagsbil, på beskedliga varv och i lungt tempo låter inte bilen mer än en valig bil, den går mjukt och bekvämt (i min smak) och gamla faster Agda skulle utan problem kunna köra den. Men det är när man börjar köra lite hårt och när man börjar varva som leendet räcker huvudet runt. Vilket ljud, F*CK jänke V8:or (OK jag har inte testat nyare corvetter etc), men brorsans gamla Pontiac är ingenting mot högkomp, högvarvig V8 signerad M-GmbH teamet hos BMW. Hur är då bilen egentligen, det är ju inte bara en motor som gör en bil. Jo bilen känns faktiskt ganska stor och bekväm även om den också känns väldigt sportig på sitt sätt. Men någon racerbil är det inte. Kanske har adrenalinkicken lagt sig lite, men så här i efterhand så känner jag att det hade varit kul att testa den på bana, där jag tror att den skulle vara på gränsen till för stor, tung och klumpig. Missförstå mig rätt, bilen är superb som vardags bil (hade jag pengarna hade jag köpt en utan att blinka), som rödljus racer fungerar den säkert också kanon, men jag har min M3:a för att köra på bana och där tror jag att den inte riktigt hör hemma. Visst på rakorna kommer den säkert som en raket, de nya bromsarna är grymma, greppar som f*n! men den blir inte så där liten och busig som jag kanske hade hoppats på. Visst kör den 8:or runt min gamla E36 M3:a och den är även klart mycket snyggara och skönare. Den är nog även skönare och klart snyggare än min fd Z3 M coupe, men den är långt ifrån lika busig som M coupen var och frågan är om den fungerar lika bra på bana som min M3:a (ok min M3 är ordenltigt modifierad, enbart krängningshämmarna är original i chassi/hjulupphängningen/bromsar etc). Summa summarum då. * Wow vilket motorljud. * Wow vilket drag, effekt i överflöd hela vägen, på gränsen till övermotoriserad (eller, kan en bil vara det? :-). * Wow faktiskt riktigt snygg, in som utvändigt. * Wow vilken kompitent bil, fungerar i alla väder och i alla lägen (säkert även på bana även om jag tror att det finns bättre alternativ där). * Wow, dessa 30 minuter var bättre än något sex jag någonsin haft! Är inte ens säker på att någon kvinna i världen skulle vara värd ens övervägandet att prova istället för ytterligare 30 minuter till med nya M3:an. Bra jobbat BMW och M-team. Kan dock inte låta bli att undra hur en CSL version hade kännts! Ett par riktiga racestolar (som i gamla CSL), en kanske inte fullt så tjock ratt och i mocka, lite lägre, lite stummare, utan data/tv-anläggning och kanske ännu vildare motor! :-) MVH Richard |
|
|
Man blir rörd av det du skriver, och börjar drömma sig bort omedelbart =) Mvh Alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.