AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.072

Kan någon hjälpa mig med min abs?

Gl
3
Glaas
Bmw 540 Touring -98 E39
Har problem med abs'n. Har ohm mätat alla givare och dom mäter ca 3.085. oavsett polvändning. Är det någon som vet om det är fel värde??

Mvh Matte

hej

sök på abs and ohm skall du se att det finns lite att läsa om detta.
20 mohm polvänt 0 ohm enligt mektips på denna sida.
Du har väl läst det mektipset till vänster här antar jag?
du har verkligen mätt på rätt ställe?

jaja det löser sig nog!!!!!
Micke
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Mätning av resistans behöver inte betyda någonting!!!
nej
resistans behöver inte betyda nånting men har man ohm mäta
fyra stycken som sitter på bilen med exakt samma värde är det nog
så att dom är hela.

Micke
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Fel. Jag tänkte likadant men en var trots det defekt. Mätte 3,08 på alla.
Visa användare
34
Regain
X5-11
M3cab-02
Hej Mattias, det är bara jag!! jag undrar om alla snackar samma språk här nu vaa, vilket ska vara rätt, mOhm eller ohm??, jag mätade på 200ohm skalan??!. Nu fick ju jag inget utslag alls vilket ju i å för sig är lite konstigt, kan ha gjort fel kanske, men jag provade ju alla skalor på min multimeter. men du matte vi får åka in till Linholms och be dom om hjälp!! om inte någon klok kille på forumet kan hjälpa till

Hade gött alla

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
3,08 kOhm
Det resistansvärde man får fram är rätt ointressant eftersom olika instrument ger olika resultat beroende på instrumentets konstruktion, dess mätspänning -ström osv. Detta beror på att det är en halvledarutgång man mäter på inne i givaren, inte en resistans eller spole osv som på äldre givare.
Om alla fyra mäter likadant så bör de vara OK, men åter igen, de kan fungera felaktigt när de kopplas in i sin riktiga krets mot styrenheten, resistansmätning är mest till nytta för att helt utesluta vissa "grova" fel.

FP
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
kan ju vara abs enheten som har lagt av, eller var det på -99 och nyare som dom krånglade ? ... hmmm .... har som glömt bort det.

lättast är väl att koppla upp bilen mot något diagnos verktyg.

########
# PAJALA #
########
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hastighetsmätaren går på vänster bak.Så funkar den har du ju en hel att jämföra med. på vår 316 lade ABS+ antispinn av,ohm-mätte och fick samma tal på alla.köpte lite carsoft och körde felsök. Väster fram var trasig.Kablarna in var alldeles svarta och inte kopparfärgade. Borrade ur den gamla,tryckte i en ny.Nollas sedan när den rullar och inte när man startar som man skulle kunna tro( jag iaf). Synd du bor så långt bort för hjälp av mig. Borde finnas någon här på AP som har Carsoft och bor i närheten........eller......??

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.