AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
902

koppling i botten kan ej luftas? (efter nertag av vxllåda)

Ti
608
TimS
325i -88
Jo det är så att en kompis hade ner växellådan nu och när allt är klart så skulle han lufta men det komemr ej ut ngn olja..? när man trycker ner koppling upp o ner så hörs det från nippeln att den andas och så men ingen olja kommer ut.

kan det vara ngt som lagts fel eller bara ngt som gått sönder? vad har då lagts fel eller gått sönder..?
det finns olja..

vad kan va felet?

Mvh Timmy

e30 m20b25a
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En sliten sliten huvudcylinder kanske gör att man bara trycker ut luften och suger tillbaka den igen då man släpper pedalen. Har du tillgång till tryckluft med tryckreducering så prova att fylla behållaren ordentligt och lägga på 0,5 bar tryck på burken och löppna luftskruven. Ett skrotat lock med ett litet hål för ett blåsmunstycke är bra att ha.

AE
Ti
608
TimS
325i -88
nånting måste alltså vara sönder? det kan inte vara ihopsättnings fel eller att han glömt justera ngt/ändra ngt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det behöver inte nödvändigt vis vara något trasigt. Påfyllningslocket bör vara av skruvat när du luftar så att inte oljan "hänger" i ledningen mellan burk och huvudcylindern. Då borde det egentligen börja rinna av tyngdkraften utan att man behöver trycka på pedalen, annars kan man som jag nämde tidigare hjälpa till med att trycksätta burken lite lätt. Det sitter ju en liten adapter som kolven i slavcylindern trycker mot som kan glömmas bort, men troligen är det luft, för bromsvätskan borde ju komma ut utr lufthålet på slavcylindern.

AE
dr
44
dreamcore
BMW 320 86 (E30?)
jag fick ett ruggit bra tips här på forumet när jag skulle lufta min koppling på bmwn. ta en oljekanna och fyll den med bromsvätska och sätt på en slang på pipen, sätt sedan på den på nippeln på cylindern till kopplingen och börja tryck i vätska bakvägen, då förhindrar du att luft finns kvar då luft stiger så är det svårt att få bort allt om man bara luftar på vanligt vis!
Ti
608
TimS
325i -88
problemet är att han ej får ut ngn olja alls, endast nån droppe... det finns i systemet men det kommer ej ut ngt ur själva nippeln.

och man hör själva andningen... som att det inte skulle finnas olja.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova att göra som dreamcore föreslog. Det verkar beprövat och ganska fyndigt faktiskt.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.