AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.891

Import av Z4 Coupe

Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Hejsan
Nu har jag sparat ihop till en Z4 coupe som jag tänkt importera själv från Tyskland.
Objektet jag har hittat är en privat annons vilket jag egentligen inte vill men farsan har en bekant där nere som ska kolla på bilen innan jag bestämmer mig för att åka ner.

Så nu till mina funderingar.

Vad rekomenderas att flyga ner och köra hem eller hyra trailer och köra ner och hem. c:a 120-130mil enkel resa

De nya EU försäkringsdirektiven verkar ju inte fungera riktigt så vad får jag räkna med att betala för att ha bilen helförsäkrad redan från tyskland?
Fastän tyskarna inte verkar hainfört den nya försäkringen så måste väl den gälla om något händer?
Det handlar ju om en Z4 coupe som är under 1 år gammal, behöver jag helförsäkring vid importen eller gäller vagnskade garantin?

Är det något mer än skyltar + försäkring + regbes + skrotningspremie som man ska räkna med?
Jag räknar med 10k för import + reskostnad.

Är det dummt att importera så här nära vintern då jag inte kommer a bilen för vinterkörning?

Lite utanför importfrågorna men ni som äger Z4r vad betalar ni i försäkring?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det enda negativa med oklarheterna kring de nya försäkringsdirektiven är att du i sämsta fall får betala för en extra trafikförsäkring i Tyskland (ca. 800kr). En helförsäkring från ett svenskt bolag som gäller i 30 dagar kostar 2500-4000kr beroende på bolag och bilmodell. IF verkar har samma pris (3000kr) oavsett modell medan LF tar 300% av en vanligförsäkring för den modellen. Själv hade jag IF när jag tog hem M5:an, dvs 3000kr kostade det.

Av de kostnader du nämner så kan du glömma skrotningsavgiften då den är borttagen (-1500kr). Tror ändå du kan räkna med ca. 10' totalt.

När det gäller transportsätt så har jag ingen rekomendation. De gånger jag åkt ner själv så har jag valt att flyga och sedan hyrbil och kört hem bilen själv. Senaste gången så körde vi en bil ner och två bilar upp. Finns ju också ett alternativ att låta en transportfirma köra hem bilen på lastbil.

___
//Ulf
Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Hejsan tack för det bra svaret.
Det jag undrar mest över nu är om jag verkligen behöver helförsäkring (vid import) då det ingår 3års vagnskadeförsäkring för nya bmw (Sverige)? Men gäller det för importerade bilar också?

Från BMWs hemsida:
Enligt BMW sverige så har man nybilsgaranti under 2 år och 12 års rostskyddsgaranti. Garantierna gäller produktfel och i hela Europa.
En ny BMW är automatiskt vagnskadeförsäkrad i 3 år.

/ Jonas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ortovox: Vagnskadegaranti är ett svenskt påhitt och gäller enbart svensksålda BMW. BMW är alltså något generella på sin hemsida...Övriga garantier gäller på samma sätt oavsett om den är svensksåld eller importerad.

Observera att även fri service i 3år enbart gäller för de svensksålda bilarna.

Om du behöver helförsäkring eller inte får du själv avgöra. Innan denna möjlighet fanns så körde man hem från Tyskland på enbart trafikförsäkring och det var det enda skydd man hade fram tills dess att bilen fick ett svenskt regnr. Kändes inte helt tryggt och för egen del var det självklart att lägga 3000kr för att slippa denna oro. Vet inte vad din bil kostar men det är ju ett antal 100-tusen som kan försvinna om du krockar på vägen hem eller bilen blir stulen.

___
//Ulf
Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Tackar Ulf.
Det får bli helförsäkring för min del känner jag, det är ändå en så liten del av det man kommer lägga ut.

Hmm det va synd på servicen, man får räkna in det i priset känns det som.
Men förlusten av vagnskade garanti + fri service räcker inte för att jag ska betala minst 40000:- mer för att köpa en liknande bil i sverige :) .

Tack igen
Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.