|
|
|
|---|---|
|
Hej, funderar på ev. flytt till Norge och behöver en bil där. Är det någon som har erfarenhet av att köra svenskreggad bil i Norge under en längre tid, dvs. som bosatt i exil i Norge? Räcker det med att ha med ett anställningskontrakt som varar mindre än ett år framåt? Någon som alls "åkt dit" på att ha kört för länge? har läst en del om att det finns en begränsingsregel som säger att man får göra det under ett år, sen är det stopp. Att det är intressant med Svensk bil beror ju givetvis på det extremt höga skatterna på bilar i grannlandet. En bonusfråga, om man har ett lån på den svenska bilen, och därmed avdragsgilla räntekostnader, försummar man den möjlighteten om man tjänar in sitt leverbröd i Norge och därmed inte skattar i Sverige? | |
|
Kanske Bäst att inte ens prova! Det kanske inte ens är ett år som man kan ha en bil som man stadigt kör med i Norge, men som är regggad i exvis Sverige.... Och om det blir fel så konfiskerar dom bilen.....och ger stora böter (skattetillägg), härliga semi-gestapo..... F |
|
|
Ja, men man blir frestad att prova, pga den stora ekonomiska skillnaden. Givetvis endast om man kan uppfylla kraven. Som jag kunnat läsa mig till här; Länk så är det tillåtet att köra utlandsregistrerad bil i ett år (ev. 2) om man bara via anställningskontrakt kan visa att man har en tidsbegränsad anställning. Det jag var ute efter med denna tråden var att höra från folk som har erfarenhet av detta, alltså kört utlandsreggad bil i Norge. Förhoppningsvis finns det någon här som har sådan och kan svara! |
|
|
Jag bor och jobba i norge och kär en svenskreggad bil. Vad jag har läst mig till så får man göra det i 2 år. och sedan kan man få dispans från den norska tullen att få fortsätta göra det. Har en kompis som blivit stannad ett par gånger och enligt han så kollar bara polisen så att du har ett svenskt körkort. Hur ska egentligen polisen eller nån annan veta hur länge du kört med bilen i norge? // M.V.H. Daniel |
|
| Det fungerar väl tills någon anmäler att man glider omkring i en "skattefri" bil. | |
|
niklas: jo du har väl rätt.. men hur ska dom veta hur länge du åkt med den? som sagt 2 år ska man få köra med den, sen kan man få dispans.. // M.V.H. Daniel |
|
lob |
Praxis är att så länge du kör den svenskreggade bilen på svenskt körkort så är det ok med polisen. Länk |
|
tack för svaren! det låter som ett inte alltför riskfyllt projekt alltså. / Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.