|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken löd. Dessutom undrar jag diametern på avgassystemet eftersom slutröret därbak ser pinsamt mesigt ut. Har ev. en sådan bil på G, men grubblar på om det kan vara klokt som vinterbil. Diff ska man ju ha! =) Mvh Thomas | |
|
Ja det sitter en "diff"erentilal i bakaxeln. Nej den är inte bromsad. Har för mig avgassystemet är 1,75" men du kan ju köpa nåt häftigt fakerör ju :) |
|
|
Differential ska det stå. Editfunktion tack :( |
|
| Differential men inte bromsad? Vad betyder det? Spinner bilen inte på båda hjulen då? :S | |
|
Alla bilar har en diff ALLA !! Det måste finnas en diffbroms eller spärr om man inte vill att kraften skall gå uta genom entast ett hjul vid vissa förhållanden som med en vanlig Diff! Uttrycket med att en bil är diffad är Helt felaktigt !! Alla bilar är diffade, men man menar ofta att bilen har en diffbroms eller spärr när man säger att bilen är "Diffad". Som sagt helt felaktigt att säga diffad då det är diff funktionen man vill får bort/ tillfälligt "stänga av" med en spärr/ broms HP |
|
|
En differential har till uppgift att leda drivkraften till det hjul som har lägst motstånd. Detta är nödvändigt för att du ska kunna vänga, ta kurvor med mera, där innerhjulet inte ska "driva". Således är alla bilar diffade, även framhjulsdrivna bilar. Men det finns tillfällen då diffens funktion ligger en i fatet så att säga. T.ex. när man står med ett drivhjul på snö/is och ett på torr asfalt. Det drivhjul som står på snö, har lägre rullmotstånd och diffen kommer per automatik att föra över all drivkraft dit. Det som händer är att bilen spinner på stället med det hjul som står på snö/is och du kommer inte iväg. En bil med bromsad differential (normalt 25% bromsverkan), kommer att fördela drivkraften lite annorlunda, 75% av drivkraften går det drivhjul med lägst motstånd medan 25% går till det andra hjulet. I situationen ovan, kommer det drivhjul som står på snö/is att spinna på stället precis som innan, men 25% av drivkraften går till det andra hjulet som står på torr asfalt och driver bilen framåt så att man kommer iväg. Anledningen till att en bromsad diff är så populärt är att det i kurvor ger en annorlunda tyngdpunktsförskjutning, då det även driver på innerhjulet. Diffspärr o diffbroms är inte samma sak, diffspärr är en diffbroms med 100% bromsverkan, finns mest på lastbilar. __ Bilblogg: Länk |
|
| Måste bara fråga när ändå diffrågan är uppe. Som jag har på min E30 318is är att när jag stämplar i botten och kör rakt fram då fördelar den kraften till båda bakdäcken, alltså att den beter sig som en diffbroms ska. Men om jag tar en snäv kurva och trycker allt jag orkar på gasen så mer än ofta blir kraften enbart överförd till innerhjulet. Kommer detta sig av att jag har en sliten diffbroms eller att jag har en sliten diff som gör att den driver lika mycket på rak väg, för som jag har förstått det så kan en diff som börjar ge upp börja agera diffbroms eller är jag ute och cyklar? | |
|
All right! Nu föll några pusselbitar på plats hos diffavdelningen i min hjärna. Tack! :) Som ni kanske förstått så jagar jag en äldre bmw med diffspärr så jag kan leka vilt när de snöfyllda vinterdagarna nått oss. Enklast vore nog om någon här kunde rabbla opp en lista på bmw modeller med diffspärr (modellbeteckning samt årsmodell). Är nog många som undrar, i alla fall jag.. :P Tack på förhand! |
|
|
S1663: Köp en E28 M535i så får du en riktigt kul vinterbil att smiska runt med. Dr.Rosen: Rakt fram blir fördelningen alltid 50-50 eftersom båda hjulen har samma motstånd, givet att det är samma mönsterdjup och underlag. Att innerhjulet spinner i en kurva beror på att bilen kränger i kurvan till en grad att innerhjulet förlorar greppet och blir således lättare att driva runt, vilket gör att diffen för all drivkraft dit, med hjulspinn som följd. Byter du till fräschare stötdämpare och styvare fjädrar så kommer du se att innershjulen slutar spinna. :) __ Bilblogg: Länk |
|
|
Mugge: Jo det där med att det blir innerspinn när bilen kränger är jag väl medveten om. Oturligt nog. =P Men som jag läst mig till runtom på olika forum är om att diffen inte är tillräckligt uppspänd är det just en sån effekt man kan få. Men det där med att den driver 50-50 på plan väg är det så på alla bmw? För jag hade för mig att få till det på det sättet behöver man ha en spärrdiff? Men kanske jag som är ute och cyklar efter ungdomens dagar med diverse Volvosar som lämnade enbart ett snigelspår efter sig. =P |
|
|
Att en sliten diff beter sig som en bromsad diff är nytt för mig. Men det betyder inte att det du säger är fel. Mitt svar blir mer "jag vet inte" än "nej du har fel". Så länge det är samma motstånd i båda hjulen så tror jag att en normal diff fördelar kraften lika mellan hjulen, annars borde ju bilen dra åt något håll under körning rakt fram. Åter igen, så är jag inte helt säker. Diffspärr finns vad jag känner till enbart på lastbilar, och det ger om jag förstått det rätt samma drivkraft till båda drivhjulen i spärrad läge. Detta för att lastbilen ska kunna starta med tunglast fastän den står taskigt till. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jo det där med spärrdiff är jag väl medveten om som gammal lastbilschaffis, jag menade ju självklart en bromsad diff. Gammal ovana att nämna saker för vad de egentligen inte är. =P Men det där med att bilen drar åt ett håll om inte diffen fördelar kraften det vette tusan. Men jag svarar som dig att jag påstår inte att du har fel i den frågan. =) Nä men som sagt detta kanske måste undersökas lite mer i och se hur det står till egentligen... |
|
|
Så länge inget hjul spinner och man kör rakt fram så fördelar en obromsad-diff kraften lika till båda drivhjulen. Men dr.rosengren. Du skriver att den fördelar kraften bra vid körning rakt fram, men dåligt i kurvor. Jag undrar då hur du vet att den fungerar bra rakt fram? För även en obromsad-diff kan vid tillfällen rita två svarta streck efter bilen.. Låter tyvärr som du saknar diffbroms, och du har ju tagit upp denna fråga i en annan tråd, så vad kom du fram till? Mvh Johan |
|
|
hehe jo jag vet att denna fråga kommit upp förut men då det inte kom upp något vettigt där och det kändes som att Mugge hade lite koll så tyckte jag det var lika bra att spinna på här. Jo jag har nog också kommit fram till samma slutsats men då det känns som att ingen kan riktigt svara på frågan så är det ju fortfarande relevant på något sätt. Men som sagt, det blir till att undersöka detta när jag ändå måste under och byta diffbussning, då kan jag hojjta till om hur det verkligen ligger till. =P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.