|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihopa jag är ganska ny här på Autopower och behöver lite tips. 328 (m52b28). Oljan är fin när jag drar upp stickan och kollar, men när jag kollade oljepåfyllnings-locket så var där lite lite gran grå vit sörja. Kan det möjligen vara så att det blivit kondens för bilen bara har körts kortare sträckor eller är det toppackningen/toppen som är på gång. Den drar inte någon kylarvätska, inte vad jag kan se iallafall. Jag skulle behöva råd om hur jag ska gå till väga för att få reda på vad det beror på. Kan tilläggas att motorn går hur bra som helst. Tacksam för svar! Lardy | |
ASA racing |
Det är nog ingen fara, ta ut bilen på motorvägen så den får bränna ut kondensen i oljan. Är det kanske länge sedan du gjorde ett oljebyte? |
|
ok. jag vet faktiskt inte när det gjordes oljebyte sist, då jag inte haft bilen så länge. Planerar att göra det inom dom närmsta dagarna. Lardy |
|
ASA racing |
Använd med fördel en "helsyntetisk motorolja" av känt märke, typ: Castrol eller Valvoline. (undvik dock Castrols Magnatech) Se även till att motorn är "ordentligt varm" innan oljebytet, annars kommer ej det vita glegget ut. |
|
Jag har läst på lite tidigare och har kommit fram till att valvoline synpower 5w-40 skulle vara det bästa. Så du menar att jag helst ska ut och köra den en 45min, timme kanske för att sedan byta oljan och filtret. MVH Lardy |
|
|
Det är aldrig fel att byta olja+filter då man precis köpt bilen och inte har alla kopior på ev service. Slår du i Omega 907 eller gör en Bilstein Engine Flush så får du en extra rengöring inuti. Sök inlägg-funktionen berättar mer om det. Länk Mvh Asken |
|
ASA racing |
Lardy: Helt rätt, kör motorn genomvarm precis innan oljebytet. Blås ur den på motorvägen i så hög hastighet som möjligt. Samt glöm ej att först lossa/ta bort oljepåfyllningslocket INNAN du lossar pluggen i tråget. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.