|
|
|
|---|---|
|
Hej hade tänkt att byta olja i motorn imorgon och eventuellt i växellådan. Tänkte köra på Argol spectra helsyntet olja. Och ett Mekonomen oljefilter. Det blir nog inga problem Men nu till växellåds olje bytet. Hur mycket rymmer växellådan på en Manuell? Var sitter påfyllning samt avtappning? (bild på det kanske?) Hur vet man när man fyllt tillräckligt? är det någon nivå plugg eller sticka? Hade en volvo 850 innan och den fyllde man upp tills det rann ut i påfyllningspluggen när den stod plant. Och till sist kan ni rekomendera någon bra växellådasolja? Jag har en BMW 325i Coupe 92:a e36 | |
ASA racing |
Sedan sex år tillbaka i tiden kör jag med helsyntetisk motorolja i vxl lådan. Vikositet: 5*40 valvoline. Lådan har aldrig tidigare fungerat bättre. Den här oljan smörjer ju också tillskillnad från det röda ATF blasket;-) |
|
OK så du menar att man kan ta Argol specta oljan som jag tänkte ha i motorn även i lådan? Även på vintern? Men brukar inte växellådsolja va typ 80w90 och motoroljan är ju bara 5w40 |
|
| I växellådan kan du köra castrol transmax z, vet inte om redline kanske har något alternativ också men den rekommenderas och funkar bra. Du fyller precis som på volvon tills det rinner över i påfyllningen. | |
|
Ok, stämmer det att det går i 1,1 liter, lite retligt i å med att det kostar 199:- för en liter. Det går inte köra på AutTrans Castrol TQ-D Dextron III den kostade bara 109:- Utan det måste vara AutTrans Castrol Transmax Z 75W-80 som kostar 199:- Det var dem två oljorna jag fick upp på memkonomen på mitt regnr. Sen kan jag flika in å fråga hur man byter olja i diffen. Är det den klumpen där bak man byter olja i? Hur funkar det med nivå, avtappning och påfyllning? Stämmer det att det går i 1,1 - 1,7 Liter? Och den olja jag ficka fram av mekonomen var: Diff Castrol SAF-QX Helsyntet 75W90 och kostar 195 kr/l. Ska jag använda den oljan isf? |
|
|
Bmw89 hur gick det med oljebytet? Jag har tänkt byta olja i lådan och bakaxeln jag med. Kan du eller någon annan berätta exakt hur man går tillväga på en 325a? Måste man ha nått specialverktyg eller hylsa? Hur fyller man på oljan i lådan? Måste man inte ha en spruta? Går det i som skrivet, 1,1 L? Vilken är den billigaste oljan man kan köpa som funkar att köra med? Går det med biltema olja? Mvh Johan |
|
|
Jag bytte växellådsolja på bmw, där sa han 1,1 eller om de va 1,2 liter olja i lådan. Och det har fungerat bra så i 1000 mil nu iaf. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.