|
|
|
|---|---|
|
Fick en tanke under helgen när jag var ute och åkte en sväng. Har bara ägt bilen ett par månader och det är första vintern för mig som BMW ägare. (vill bara tillägga att det är en helt underbar bil och den blev bara bättre med omprogrammering av chippet, ps automaten blev betydligt bättre) Eftersom vi nu närmar oss vintern så borde väll inte ac:n användas längre, dvs borde den inte stängas av automatiskt när tempen utomhus sjuker ner till bara ett par grader?. Har för mig från en gammal visdom att ac:n bör motioneras hela tiden för att hålla bättre. Vad är era åsikter om detta. Finns det någon automatik som justerar detta. | |
| Jag har min AC igång alltid som är en klimatanläggning just pga. det du själv nämner! | |
|
AC:n funkar alldeles utmärkt för att lättare ta bort imman på rutorna vintertid, så låt den stå på, det mår den bäst av. BMW CS #5206 |
|
| 5 min per vecka rekommenderas av flera biltillverkare för att kompressorn ska få smörjning, den behöver inte gå jämt och ständigt då det bara slukar soppa | |
|
tackar och bockar. eftersom jag är lite sniken så kommer jag nog att stänga av den under vissa körningar för att som sagt dra ner lite på förbrukningen. Det kanske kan göra en liten skillnade iaf, tycker nämligen att den drar lite för mycket för min smak. tack för ett trevligt forum med goa medlemmar... |
|
|
Vid för låg utetemperatur tror jag inte att kompressorn kopplas in. Det gör det lite svårare att motionera kompressorn på vintern om man inte har tillgång till varmgarage. AE |
|
|
Mig veterligen kopplar alltid min ac in om den är urkopplad o man aktiverar defrost på framrutan manuellt på klima panelen. så ac:n brukar motioneras när man ska ha bort imma och is =) |
|
|
Jaså, om det är på det viset har jag också motionerat kompressorn vintertid utan att veta om det :) AE |
|
|
låt oss säga att normat så är inte ac aktiverad. dock så används acc för att hålla en konstant temperatur i bilen. om jag i detta läge slår på defrosten för framrutan så borde väll ac-lampan tändas för att indikera att den används? |
|
|
Brukar motionera min AC minst en dag i veckan under vintern för att slippa framtida läckage. Undviker att ha den på jämt eftersom det drar soppa. På långresor brukar jag tänka på att använda AC:n halva restiden. Luften i bilen blir trots allt behagligare med Ac påslagen. |
|
| så det räcker inte bara att ha "auto" på utan "snöflinga" måste på också ibland??? Har jag "auto" på så tar den framrutan först automatisk och sen resten av bilen tror jag....? | |
| Auto är väl fläkthastighet och temperaturreglering. Snöflingan är väl AC på/av så det är bäst att alltid ha den på tycker jag. I min bil lyser alltid tre gröna dioder. En är väl AC på, den andra auto på och den tredje automatisk luftreningsgrejjan, vad den nu heter, nåt med att känna av smutspartiklar och anpassa inluften i kupen automatiskt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.