AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
977

Dålig gång, dör och varningslampor blinkar 330i -01

Frugan hade idag lite problem med bilen. Den gick illa direkt vid start varpå alla lampor tändes och bilen "hoppade" fram, gick förmodligen inte på alla cylindrar. Funkade sen hyffsat problemfritt ungefär 1 mil då bilen lade av. Nytt startförsök och bilen ville inte starta alls. Den startar sen på andra startförsöket och går sedan normalt. Bilen stängs av och startas igen utan några som helst problem och körs hem. Jag har sen varit ute nu ikväll på en testrunda utan att märka av några som helst problem. Vad kan vara felet? Inga lampor tända alls nu och normal gång. Kan det vara kamaxelgivaren som spökar och har det i så fall satts en felkod på detta? Ska man lämna in bilen för undersökning direkt eller vänta tills nästa gång det händer?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kan vara mycket men en tanke som slog mig, körs bilen korta sträckor? Nu när det börjar bli kallare ute använder man elvärmestolar, fläkt mm oftare och ett batteris kapacitet sjunker vid omslag till kallare väder. Kolla batteriets skick, det finns ett "öga" i ovankant på batteriet som anger grönt= ok laddat, rött=ladda och svart= byt batteri. Dess livslängd är 3-5 år normalt.
En felkodsavläsning hos en lokal verkstad med rätt datautrustning talar om vad felorsaken var vid tillfället.
Lycka till!
Asken
Jag hade ett liknande problem med min M5:a -99:a. Den bluddrade och gick jäkligt orent när den var kall. Efter någon minut gick bra igen. Tog den till verkstad och de bytte luftmängdsmätarna. Efter det gick den klockrent. Om det är det som är problemet är det bra om du tar den till verkstad. Det är inte bra att köra runt när motorn får fel blandning mellan bränsle och luft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.