AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.732

nya z4:an snart här

Sida 1 av 2
det dröjjer nog itne länge innan vi får se den nya z4:an ute i hallarna... tror att det har at göra med att z4 aldrig sålt så som bmw velat... här komemr tre färska spionbilder på den kommande bilen Länk
Länk
Länk

det ser ut som om bilen får ett plåttak.. kolla bara på sista bilden hur tygtaket ser påklistrat ut... fronten ser riktigt lovande ut och formerna i övrigt känns väldigt lika dagens z4:a fast utan dem kantiga vecken... återstår att se hur den blir...
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
svårt att få till det när man haft ett vinnande koncept i Z3, titta på Toyota Celica bara har tynat bort från sin första skapelse som var en höjdare då, och det ville väl fabriken fortsätta med men hur blev det? ska BMW gå samma öde till mötes? för inte är den nya Z vacker i mina ögon, svårt det här, Z3 är ju gammal nu så den kan inte jämföras och Z4 njae inte för mig och nu den sista i raden .......
mvh Uffe/bildock
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Här finns ett par bilder till, bla bakifrån! Håller med om suffletten ser mysko ut, kolla bakrutan !
Länk
det som är lite dåligt är att bmw inte går fullt ut... känns som om z4 egenligen är bättre än vad bmw låter den vara...med detta menar ja t.ex att den egenligen är bättre än 3-serien(tex z4m mot m3) men bmw bromsar det hela lite för att 3-serien ska vara bättre.. likaså med z3...
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Nä måste ju också säga att den är inte vacker nånstans jo fram rutan går väl an XD, skäms faktiskt lite nu har de tappat designen helt och hållet. Säkert skit snygg om man går på LSD
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hmm jag kan inte heller påstå att bilen har något speciellt, men som med allt annat så måste nog se den i verkligheten. Kanske inte är helt objektiv då jag är helt nere i Z3:an. Ställde av pärlan idag och gick runt den ett par varv kollade på den på avstånd och jag måste säga att bilen har ett helt underbar utseende.

Jag förväntar mig ett råare utseende på nästa Z. Det ska skrika fart om den, men vi får se....
Visa användare
886
bildock
jag har gjort en hel del inlägg om Z3:ans former och utseende, nu handlade inte tråden om Z3 men jag kan inte hålla mig för det märks att många tycker verkligen om den såsom "rollebolle" beskriver, den kanske redan är en klassiker? annars så blir den var så säker, och det är säkert ett mål BMW önskat hela tiden, men har man klarat det med efterföljarna det verkar inte så av inläggen
mvh Uffe/bildock
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
Är det någon som vet när nya Z:an skall infinna sig? Känns som en väldigt kort period om den anländer redan 2008?

2009 är väl inte helt orimligt om BMW följer tidigare intervall!
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag såg en plan över hur infasningen av nya Z:an var planerad men hittar sjävklart inte den nu. Jag vill minnas att det var 2010 som det skulle komme en Z2:a.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hittade det här:Länk

Ps. lite tråkigt att man inte kan redigera sina inlägg
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Ni får ursäkta mig för alla inlägg men jag har hittat tidplanen Länk
Vad jag har läst tidigare är att Z2 kommer att vara baserad på 1-serien. Dock verkar det ju lite konstigt eftersom man samtidigt har pratat om en 1-serie cab. Mycket modeller blir det.

Men, Z2 ska som jag har förstått det bli en enkel och billig instegsmodell i Z-serien medan den nya Z4 tror jag kommer att växa på sig och utrustas med fällbart plåttak istället för tyg som idag.

Hur som helst verkar det som att BMW kommer att sälja väldigt många olika modeller framöver.

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Eftersom nu finns en coupe i 1:serien så är det inte helt uteslutet att det kommer en cab baserad på den. Z2 kommer baseras på Z4, en hel del grejer kommer användas i begge bilar. Att man väljer att tillverka en Z2:a beror på att Z4 inte blev den succen de räknat med. Kan bero på priset dock. Fler och fler bilmärken har börjar tillverka cabb och dem som "bara" vill ha en cab utan att bry sig allt för mycket på kvalite, körglädje osv väljer annat märke för att det tilltalar plånboken. Kan nu bmw komma men en billigare cab dels för att mycket redan finns framtaget till Z4 så kommer de kunna pressa priserna och utsätta marknaden för lite större konkurrens, ungeför som de gjorde med z3.

Det är vad jag har förståt av dem få artiklar som finns tillgängliga om Z2. Fö så gillar jag utseendet på den. Just att den har en kortare bakparti och lite mindre sömnig front än z4:a. Smaken är som baken. Samtidigt så undrar jag hur en 2.0 turbo med fyra cylinder kommer låta. Hade gärna sett en 6:a i den.

Läste någonstans att 1:serien ska få en M-version och den motorn är den som även Z2 M ska få dvs 2.0 turbo på 300 hk.

Visa användare
886
bildock
Rollebolle
jag läste med största intresse din artikel om Z2, jag tänkte på där du skrev om köpare som väljer en cabbe men inte bryr sig så mycket om kvalitè, men handen på hjärtat har verkligen BMW en bättre kvalité än andra märken idag? jag blev faktiskt lite snopen efter inköpet Z3:an att det var så mycket plast i bilen och det tycker inte jag är kvalité, bara ett sätt att få ner priset på varan men var då Z3:an billig? nja jag tycker inte det, men som beg hade den sjunkit en hel del i pris, så för att hålla BMW:s högre image till andra bilar så hoppas jag Z2:an blir lite exklusivare men var hamnar priset då? ja då kanske den blir helt osäljbar, svår ekvation, min Z valdes enbart för formen skulle kunna varit annat märke på huven, intressant att höra hur andra Z ägare resonerar
uffe/bildock
Jag har hört att man in i det sista kommer att undvika en M-modell av 1-serien, vilket också stämmer med tanke på att 135:s prestanda borde vara fullt tillräckliga för att kalla det en M-version.

Jag vill minnas att jag har läst att 1-serie coupé kommer nästa år som cab också. Där borde 1-serie storleken vara fullt utbredd (2d, 2d(cab), 3d, 5d).

Men eftersom man kommer att släppa en ny Z4:a också (eller hur?) så borde man även att göra Z2 mindre för att den inte ska konkurera med Z4. Eftersom det egentligen inte skiljer så mycket i storlek mellan de olika bilarna så tror jag att man kommer att utg ifrån en 1-serie.

BMW verkar ha förstått att man ganska enkelt kan göra en x-modell av deras vanliga bilar. Snart kommer ju X1 som en liten SUV.

Just nu verkar ju onekligen SUV:ar vara mer populärt än små sportbilar. När trenderna vänder kommer det istället finnas tre stycken olika Z-modeller hos handlarna så att alla kan få precis den storleken som efterfrågas...;)

Givetvis spekulerar jag bara och diskussionen är rent hypotetisk, men visst skulle jag inte ha något emot att folk körde omkring i Z3 och Z5 inne i stan istället för alla X3 och X5...;)

För att återkomma till ämnet så tycker jag att det vore mycket spännande med en liten Z2 med den 4-cylindriga dubbelturbomotorn ifrån 123d. Vad säger ni om det? En billig Z2 med en dieselsnurra?
jag tror att z2 kan bli en liten körglad cab medans nya z4:a kan bli det lyxigare alternativet.. ungefär som dagens 3-serie coupe jämfört med 1-serie coupe.. en z2 utan något lull lull utan ren körglädje skulle vara perfekt.. o sedan en z4 med lite mer lull lull men ändå fokus på körglädje.. samt en ny z8 mi stil med merca sl... det vore något :D
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Bildock:

Kvalitetfrågan är inte lätt, för min del känns bmw som ett märke med bättre kvalité än många andra bilmärken. Att det är en hel del plast i bilen är sant, samtidigt vet jag inte om man kommer ifrån det i dagens läge. Däremot upplever jag inte några konstiga ljud, skrammel etc. från varken inredning eller övrig konstruktion, vilket jag upplevt i andra märken. Sen anser jag också att BMW:s sex av elva utmärkelser 2007 på motorsidan är kvalitetsstyrka. Även tidigare år har BMW presterat bra när det gäller motorer. Det är självklart inte allt men jag har inte hittat något som är sämre hos BMW än hos någon av konkurrenterna iaf inte när det gäller z3 segmentet.

Sen är det så att man kan ha tur och otur med sina bilar av olika märken.

Priset var inte låg på z3 det håller jag med om men inte heller låg om man kollar på dem andra bilarna i den klassen. Och i dagsläget ger jag gärna 50' kr mer för en bmw än tex ett franskt märke. Men det är min personliga åsikt.

När det gäller Z2 så siktar man att hamna under 30' USD och det borde göra bilen attraktiv med tanke på att det inte finns några bilar i den klassen under den nivån i nuläget. Då tänker jag framförallt på Nissan, Peugot, Renault, Audi, Opel, MB, Mazda. (Nypris)

Att det kommer bli lite exklusivare har jag svårt att tro, men hoppas. Jag kommer tom att de kommer snåla lite gemfört med z4. Men vem vet, tyskarna brukar vara bra på ekvationer och de kanske kommer fram till några synergieffekter som gör att de kan erbjuda oss en hel del till ett rimligt pris.

bmw_jerry: Ny z8 är på g och det finns ett par bilder på den och den ser riktig fläskig ut.

Visa användare
886
bildock
Rollebolle
det var ett givande inlägg och visst jag håller med dig om att betala mer för BMW än för en fransos men BMW är ett premiummärke och jag har haft den föreställningen att köper jag en BMW så ska jag inte behöva få armen till kopplingspedalen av plast, vattenpumpens impeller av plast det hör definitivt inte hemma på så vitala delar, bakrutan av mjuk vikbar plast som bryts har vi läst om då betydligt billigare familjecabbar har glasruta, Z:3an har inte galvad kaross vilket ex.vis betydligt billigare vardagsbilar var utrustade med i slutet av 1990talet så vid sådan jämförelse så är inte BMW förmer än andra kanske billigare märken och går vi sedan ner till 1.8-19 med en fyrcyl.motor då är det inte ens en större motor att ta betalt för så vad är merkostnaden för en sådan bil i jämförelse med ett annat märke, ja jag blev snopen efter mitt inköp då jag uppdagade sådana fadäser från BMW och än mer då jag fick bekräftat att karossen inte ens var galvad, men jag tycker om min bil och vill inte vara den förutan men jag känner mig lite lurad jag förväntade mig ett bättre materialval med tanke på bilens nypris, men jag ser fram emot fler inlägg om kvalite, det kanske betyder olika saker för olika ägare
mvh Uffe/bildock
Rollebolle: har du bilder på z8:an???
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Bildock: Alltid kul med givande diskussioner oftas lär man sig något. Du har mer detaljkunskap märker jag då du nämner vissa vitala delar som är gjorda av plast. Jag håller med dig om att det skulle kännas mer kvalité om de vore av metal. Som tur är har jag inte behövt undersöka dessa delar då jag inte haft problem och hoppas slippa det. Jag försvarar inte bmw:s materialval men det kanske kan vara så att den plasten gör jobbet den ska. Bakrutan ja där har jag lite mer erfarenher och jag håller med att lösningen är lite speciell, annan lösning kunde varit önskvärt. Jag vet inte riktigt hur andra märken löste "problemet" med bakrutan. Har för mig att Miatan har någon liknande lösning. Men här borde bmw varit bättre oberoende vad de andra märkerna gjorde.

Galvaniseringen tänkte jag inte så mycket på eftersom jag fick för mig att det inte slåg igenom på så bred frånt som det borde. Var väl Audi som började med det. Jag vet inte hur vanligt det är med gavanisering i dagsläget. Jag vet att själva galvaniseringen är en dyr process så man kanske har "snålat" in på det och förlitar sig på "vanlig" rostskydd. På z3 är just rostskyddet sisådär med har jag förstått.

Tyvärr betalar vi några extra kr bara för märket bmw och kan tänka mig att priset var satt till den högre nivån eftersom det fanns en efterfråga då bmw inte hade någon cab i den klassen tidigare, förutom z1:an. Den tillverkades dock i ett sparsamt antal som du vet.

Vore intressant att höra andras synpunkter och speciellt erfarenheter av andra märken i samma kategori.

bmw_jerry: här kommer en länk till "nya" z8:an Länk

på samma sida står även lite om z2:an, lite om motorstorlekarna man tänkt sig osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.