|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, har ett svagt dunkande när jag för spaken mellan 1-2 och ibland ,fast då ännu svagare mellan 2-3. Men alldrig tvärtom 3-2 eller 2-1. Om man växlar riktigt lungt/sakta så kan man unvika ljudet. Har sökt en del på forumet, men inte riktigt hittat svar eller liknande problem, förutom en som hade en 330ci med samma ljud, han hade fått ett svar från någon på forumet, att det kunde vara spel i drivlinan, och att man fick leva med det?? Pratade med en verkstad, som sa att det kunde vara sinter bussningarna i bakaxelns framkant, låter detta troligt? har även en bilmekarkompis som är lite inne på för tunn olja i växellådan, det är atf-olja i den nu, men det ska det ju vara enligt Bmw. Om man har bilen stillaståene o belastar på 2/3:an så uppkommer ljudet också o sitter man i baksätet så känns det som et kommer rakt underifrån.. konstigt om det är växellådan?? Mycket text :) hoppas det finns nån Uber guru som har lite tips! Mvh Björn | |
| Tycker det låter som om din verkstad ligger närmast till hands med sinterbussningarna!! Då får du dessa symptom! | |
|
Tycker det där ljudet finns i var och varannan Bmw bara det att människor är olika uppmärksamma på ljud! Vet vad du menar det är ett dovt transmissions dunk som infinner sig när man växlar även om man står STILL och bara trycker ner kopplingen och för växelspaken så kommer ljudet, har själv varit under och lyssnat och jag får det till växellådans innnanmäte! Mvh Danne |
|
|
Sinterbussningar har jag aldrig hört talas om... däremot så är det typiska symtom för att silentblocken är dåliga...del 2 och ev.del 3 behöver bytas Länk JJ |
|
| Jaha, då verkar det som om man kommit lite närmare sanningen.. Lämnade in bilen, va tvungen o få reda på va det va som lät, o om nu verkstaden har rätt i sin felsökning så är det främre länkarmsbussningarna i bakvagnen som behöver bytas. Går loss på 3.300.. ska defenitivt försöka hitta nån som kan göra det billigare! tack för hjälpen iallfall! | |
|
Hade samma fel och lämnade in bilen för felsökning. Verkstaden sa att det var just dessa främre länkarmsbussningar för bakvagnen och bytte dessa. Tror totalpriset blev 2700kr med 4 arbetstimmar. Dock ingick även avläsning av oljenivån av växellådan och bakaxeln samt avläsning av felkoder. Kan upplysa att jag inte hörde något missljud under den första milen men sedan kom ljudet tillbaka. I och för sig sa verkstadskillen att jag antagligen borde byta bussningarna i bakvagnsfjädrarna men jag avstod. |
|
| Är bärarmsbussningarna kassa får du ett klonkande ljud på ojämna vägar, farthinder osv. Det är när hela bakvagnen rör sig som du hör ljudet och känner rycket. Precis som Pellevin var inne på så är jag ganska säker på att det är del 2 och 3 på skissen han länkade. Jag hade samma problem på min förra 328 E36 och efter bytet av de 4 bussningarna försvann det HELT. Rekommenderar dig inte att själv byta dem om du inte har verktyg till att pressa ut de gamla och i de nya med. Lycka till! | |
| Saken e ju att det låter inte ett dugg när jag kör över ojämnheter, utan bara när jag växlar mellan 1-2, och även vid stillastående om t.ex ettan inte går in riktigt, när man försöker väldigt mjukt så kan ljudet uppkomma. Verkstaden "BJ bilservice" som felsökte kom iallfall fram till att det va främre länkarmsbussningarna i bakvagnen som var dåliga, e på g att fixade det snart hoppas jag, återkommer med svar :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.