|
|
|
|---|---|
| har litet knack under motorn. jag har kollat oljepumparna. en bult satt inte lika hårt som dom andra men satt fast. har nyss bytt olja. kan de vara nått med spännsten i kedjan? låter mer vid kallstart. men försvinner nästan helt när den har gått upp till arbetstemp. //Mattias | |
|
Har samma problem,och det har blivit värre !!. också kollat bultar till pumpen och samtidigt spänt kedjan. har en fundering på om det kan vara kattarna som knackar. det tystnar när den är varm. möjligen så har innanmätet släppt i dom. men det är ännu en spekulation jag har...har ingen lust att lägga mej under. ska besikta till veckan så då kanske man får en överraskning !!. så kanske det är samma problem för dej...Kattarna alltså !! Balder som gillar power |
|
| okeej. kattarna är det nog inge fel på.. för det kommer framifrån. | |
|
Hej! En tanke som slog mig när jag läser om att ljudet tystnar då bilen blir varm. Om motorn gått över 20k mil kan det vara skit i de hydraliska ventillyftarna som hindrar oljan från att komma ut överallt. Se även den här tråden, främst fdaa:s postning om detta. Länk Ett enkelt sätt är att köpa OMEGA 907 och slå i det innan man byter till en bra kvalitetsolja samt nytt oljefilter. OMEGAN kostar ca 150kr på mekonomen. Om det är kattarna är enkelt att testa. Upp med bilen på en lyft och knacka lätt på dom med en gummihammare eller liknande. Rasslar det är det kattbytardags:) Alt A Avgassystem har prisvärda kattar. Mvh Asken |
|
|
Det kan även vara kamkedjesträckaren som är sliten. Tendensen börjar kring 20-25 k mil och är bilen hårt körd av föregående ägare finns anledning att kolla detta. Den styrs av oljetrycket vill jag minnas och är kanalerna igenkoksade sedan innan så minskar ju trycket på sträckaren. Mvh Asken |
|
| okej.. bilen har bara gått 17500. ska lyfta ypp och kolla kedjan imorrn. för säkerhets skull. tack ändå. =) | |
|
Dryga tusen mil om året för en 540? Otroligt vad lite alla gamla BMW har gått och jag som trodde folk tyckte att dem var roliga att köra ;) Skämt åsido, är du helt säker på miltalet? En del 540 är duktigt skruvade och därför sker "märkliga" kamkedje-haverier vid miltal som normalt sett inte är några som helst problem med. |
|
| är mycket säker. skicket är extremt bra. för bra för att ha gått 17. stämplad service bok till 16. importerad 96. gått inom samma familj enda tills nu. //Mattias | |
|
Mattias_R: Om en bil har gått kortsträckor kan även det bidra till igenskitade oljekanaler. Hittar du inget som indikerar det andra, prova att byta oljan+filter samt slå i en flaska OMEGA 907 innan oljebytet(ingen hög kostnad). Lycka till! Asken |
|
|
har rivit ner och kollat kedjan. spännsten var suverän. allt var på sin plats. det där lilla knacket är fortfrande kvar. men ibland försvinner det. och ibland kan det komma tillbaka. knacket är väldigt litet. inget hårt knack eller nått. och inte jämt. men det verkar inte vara nått allvarligt iaf. vad är Omega 907 förnått? //Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.