|
|
|
|---|---|
| hej jag går och irriterar mig som fan på att det känns som det är för mycket oljud utifr¨ån kupen...irriterande som fan!är det någon som har liknande upplevelse?? | |
|
Jag har en 728ia-97. Jag har kört på 235/60-16. Tycker att på grov asfalt har det varit en del vägljud. Har nu satt på odubbade vinterdäck 215/65-16, går mycket tystare med dem samt spårar mindre. Dock så känns den inte lika tight i körupplevelsen, men komfortablare. |
|
|
Dörrlisterna fräscha och hela runt om? --- Bilblogg: Länk |
|
| HEJ nej det är inte dörrlisterna men det verkar som att det kommer från vindrutan, kan vara någon lister där kanske som inte är bra eller? | |
|
Om vindrutan är bytt men det dels inte är riktigt bra gjort, dels att man inte har bytt den nedre listen nere vid vindrutetorkararmarnas fästning( du ser det om du öppnar huven och kollar mot vindrutans underdel mot motorn) så är min erfarenhet att det kan vissla. Likadant om billiga torkarblad utan "spoiler" används kan det vissla. Mvh Asken |
|
|
Instämmer med Asken, dessutom måste listen i vindrutans överkant ha helt dikt anliggning. --- Bilblogg: Länk |
|
Gemini__ |
Hmm, har faktiskt funderat över detta också. Tycker det låter lite väl mkt vid vindrutan, har originalrutan kvar från fabrik så den borde vara rätt monterad iaf. Men det kanske är bilen som går så tyst för övrig som gör att andra ljud kommer fram? Har gjort en rostskyddsbehandling nyligen och det kändes som att det dämpade oljud ytterligare lite, kanske därför jag upplever detta ljud från vindrutan som högre? |
|
jag tyckte först att det var bara mycket vind men i min andra bmw går mycket tystare man tycker att 7 serien borde vara lite tystare än 5 serien. Men jag vet i fan vad jag ska göra det är irriterande som fan när man kör långresor. |
|
| Jag upplever samma med min 728. Väldigt högt ljud i kupen. Har kört 5 serien tidigare och upplever en stor skillnad. Kör många mil så det blir nog att byta tillbaks. Vindrutan var ett problem, den bytte dom 2 ggr fortfarande inte riktigt bra. Verkar även vara dålig isolering för vägljud. Det är minst sagt störande. Kör på Michelin 225 dubbfria vinterdäck för tillfället, men det var snarare värre med sommardäcken. Så en klar besvikelse med E38:an, så det blir nog tillbaks till E39... | |
| Har precis köpt min, men motorn hörs ju knappt i landsvägsfart så man här allt annat istället. Men just vindbruset är aningen irriterande! | |
| Prova att sätta bred tejp längs upp i hörnen på rutan. Det gjorde jag och vindbruset sågott som försvann. Tog sen svart silikon och tätade med. Mycket bättre men inte helt tyst. Problemet för mig nu är som sagt högt kupéljud. Från däcken... | |
|
tjena tog du tejpen längs rutan utifrån eller??men med rätt däck så dämpas ljudet lite men inte jättemycket men just vindbruset är irriterande och det uppkommer just när man kör 80 km/h och uppåt. Men när det gäller körningen så är den en pärla och nu har jag gjort en uppgradering på motorn och den spinner så jävla bra nu man märker verkligen en skillnad JAG rekommenderar starkt en uppgradering till er som kör bmw jag har alltid gjort det på mina och aldrig haft några problem med dem efteråt. Man märker skillnad i prestandan och att den drar lite mindre soppa, det är värt vartenda krona det är värt en titt TM-chiptuning heter företaget. |
|
| Japp utifrån. På min så var det i hörnen längst upp på rutan. Med tejpen så kan man prova sig fram och se var det tjuvluftar. Börja med bägge hörnen. Verkar vara där listen släpper. | |
|
Det här har varit uppe tidigare. Länk Det ser ut som vi har ett typfel på E38:an här. Det var lite av en besvikelse för mig också. Innan jag köpte min tog jag för givet att det här var ett autobahnlok som ganska bekvämt kunde ligga och mata mil efter mil i 250 km/h. Så fort har jag ännu inte testat att köra med min. 170 km/h har jag varit uppe i och då var vindbruset klart störande. Nu har jag 245/45-19 fram och 275/40-19 bak vilket förstås också bidrar med en del buller men det överröstar inte vindbruset runt vindrutan. I övrigt är ju bilen väldigt tyst. Motorn hörs ju knappt. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
| Har även fått veta att det kan komma ett visst vinande ljud från förar- bakspegeln. Det kan vara i plastskarven på översidan på backspegeln. | |
|
när 728 kommer upp till 230 så kommer man inte längre upp i hastigheten det är allt den presterar!men tack för alla tips angående vindbruset. |
|
|
Det ær æven noga att motorhuven ær korrekt justerad, vilket det stod lite om i Bentleys nyslæppta manual på E38. Dr Tinnitus |
|
|
Jag har kört E32 i drygt 8 år och när jag nu även skaffat en E38'a är även jag lite besviken på ljudnivån. I mitt fall är det inget tjutande från vindrutan men däckljudet är extremt högt för att vara en lyxlimosine. Visserligen kör jag på 20" 255'or jämfört med 17" på E32'an men det är stor skillnad till E32'ans fördel. Fler som har denna erfarenet? Så tycker jag att motorljudet vid gaspådrag upplevs högre men det är endast positivt då 12'an skall höras och ge gåshud :-) ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
|
Hej, jag har billiga ballongdäck (Hancook 225/55-16) och jag tycker att min bil är väldigt tyst även i farter 200+. Jag tror att profilhöjden har ganska stor betydelse för att dämpa vägljudet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.