AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.055

Angående röd å grönmärkta lagerhalvor. ?

Hej. När jag köpte vevlager på bmw så kötade han om att lagerhalvorna hadde olika färger i datorn, röd och grön. Å han kom fram till att de va över och underhalvan av lagret då de annars va samma dimension. Alltså då orginaldimension utan någon överdimension. Å när jag sen får hem lagrena så ser jag även denna fälj på lagerhalvirnas kortsidor å vist är de grön å röd jag ser. MEn när jag läser på dom så står de exakt samma nr på dom å pel osv som de brukar. Å så längt är de rätt men varför samma nr å hela alltet å även till syns skull edentiska fast med olika färgmarkeringar. Är detta något system bmw kör på alla lager oavsett som de som i vevlagerfall är edentiska. Å är dom edentiska föst och främst som de ser ut? Å spelar de någonsomhälst roll om jag sätter grön nedåt eller röd nedåt osv..
Verkade som att flera lager än bara dessa jag köpt skall vara märkta så enligt hans datorsida. Så ni kasnke känner till detta å kan berätta hur de ligger till? Vore bra som satan. Mycket tacksam för svar då jag aldrig verigt med om dessa märkninagr på andra bilar.
Efter lite läsande såg jag att de hadde med hundradelar att göra.. SÅ med andra ord så ahr jag lager med avvikande hundradelar antar jag.. Så nu en ny fråga eller en till snarare kasnke. Går de översätta färgerna i avvikande hundradelar? Å vilken färg är närmast lagertappmottet om man säger som så? Grejjen är att jag skall använda lagrena till en helt annan vev på en annan bil som ej har dessa märkningar alls. Utan lagertappen är rentav slipad till 48mm rentav. Så då vill jag då veta vilken färg som då ligger närmast rätt om an säger som så..
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken motor gäller det?

Finns även lite mer info i dessa trådar om just färgmärkning av lager.
Länk
Länk
De gäller ingen BMW-motor. De är till en Mercedes 102-motor. Stakarna är av egen vald konstruktion å vevens lagertappar är exakt 48mm Därav letar jag bästa färgvalet för lager till detta. Borde bli röda antar jag.
Men något jag verkligen ej kan föstå å som jag tycker verkar helsjukt. Å de är att ingen på detta forum verkar veta va färgen står för. Enda folk verkar veta är att röd skal sitta där å blå där osv.. Men varför. Lixom jo folk vet att de är olika mått i hundradelar på dom men ingen vet hur de hänger ihop med färgerna å ingen vet svart på vitt hundradelarna som skiljer eller vika lager som skiljer å hur många hundradelar som skiljer dom åt. Å vilket lager som är mest rätt för en äkta t.ex. 48mm-lagertapp som rentav är 48.000mm å inget annat. Å sen kommer anvisningen som folk påstår från bmw som säger att man skall ha 2 olika färger i SAMMA lagerände på t.ex vevtake som för mig låter helt lågiskt oriktigt då va jag vet stakens respektive lagerände är inslipad tillsammans med lageröverfall å hela biten å inte skall avvika från överfallet allls. Å då att sätta 2 olika färger på lagerhalvor över samma lagertapp låter ju helfel verkligen.

Holler ni inte med mig? Å fins de verkligen bars å här dålig info om fergerna som jag uppleft? Låter ju galet sjukt isådanafall då de lite i min värld käns som att dom som resiöst renoverer å byter lager inte vet varför dom väljer de och de lagret alls, meren att de är en röd eller grän prick utan mera vetskap om varför å va den innebär i rena mott. Sjukt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.