AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
838

17" fälgar eller 19" fälgar

Visa användare
69
Robban_73
Bmw 528iA Touring -99
Bmw X5 sport -02
Hej jag undrar om det finns någon som kan svara på en fråga om regler kring hur stora fälgar man kan ha på bilen då man besiktar den. Det sitter 17" orginal på min bil men nu sitter det 19". Tror ni jag skulle få en 2:a på att det sitter 19"fälgar bara för att jag gått upp två tum storlekar på fälgarna. MVH Robban.
kr
101
krille_540
320D X-drive M-sport -15
Nej det är inget problem så länge däck och fälg är innanför skärmarna
Visa användare
69
Robban_73
Bmw 528iA Touring -99
Bmw X5 sport -02
hej krille. Fan vad bra.. tack .
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det skall väl vara upptaget som "alternativ däckdimension" i reg. beviset om det skall vara helt i sin ordning. Sedan gäller väl max 5% avvikelse från orginal rullomkrets. Sedan är det nog helt upp till hur reglerna efterlevs på SBP om det blir anmärkning eller ej.

AE
Visa användare
69
Robban_73
Bmw 528iA Touring -99
Bmw X5 sport -02
OK.. då är det lite av en chansning i allafall da.. men va fan går det så går det..... hoppas man inte får en sån där tjurskalle som ska gå efter läroboken till punkt och prickar. Robban.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om de går bra för mig att besikta med 18" på min 328 som har 15" som orginal så borde de va hur lungt som helst för dig att ha 19"
Om man nu ser ifrån de logiska perspektivet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

SBP kontrollerar inte alls just fälgdimensionen OM det nu inte är så att det finns uppenbara svårigheter att rymma hjulen i hjulhusen s.a.s.,dvs att det tar i vid svängar eller "nedlastning"..
Finns ju också vissa lagar om spårviddsförändring osv, men att man ska få "nedslag" på enbart "för stora fälgar", rent höjdmässigt ,är osannolikt... Kontrolleras INTE.. mig veterligen..

Har för mig att "Jesperado" här på forumet(arbetar på SBP) har klargjort detta i någon tråd...
Annars så kanske han ser detta och kan förtydliga eller rätta mitt svar :)

Mvh Janne.
Visa användare
69
Robban_73
Bmw 528iA Touring -99
Bmw X5 sport -02
Hej alla. Jag var och besiktiga bilen i dag och det var inga problem med att ha 19" på. Dock så fick jag ned slag på parkeringsbromsen så då vart det lire meck i helgen ...kul :).... Roban.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.