AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.436

Oljebyte automatlåda?

CJ
36
CJH
530ia -02
Hej!

Har tidigare kört min 523:a från -97 ca. 36.000mil utan att byta automatlådeolja, nu med min nyinköpta 530 -02 med 13.000mil på mätaren funderar jag på om det kan vara en god försäkring att redan nu byta automatlådeolja.

Vad tror ni?

Mvh,

// CJH
ga
201
gagge66
540iA -99
Bytte på min för ett par månader sedan i samband med insp II. I förebyggande syfte. Har gått ca 10500 mil! Tycker den växlar lite mjukare nu, men den växlade inte dåligt innan heller.

Inte fel att byta tycker jag!

Hälsn T
CJ
36
CJH
530ia -02
Min tanke precis, även om det står "lifetime filling"...

Bytte du filter också?

// CJH
ga
201
gagge66
540iA -99
Japp, nytt filter också, eller ngn typ av sil tror jag det var. Bytte inte själv!
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Var på trans-mek på hisingen. Kan absolut rekommenderas. Prata med Kennet eller Johnny.

MVH

JoMu
CJ
36
CJH
530ia -02
Hej Jomu,

Tack för tipset, jag har testat dem för några år sedan med gott resultat i samband med en renovering av en automatlåda till min gamla 525:a.

Denna gången skall jag dock prova Automatix i Kungsbacka, ägaren har tidigare jobbat på ZF, är nyfiken på om det borgar för extra kunskap.

Mvh,

// CJH
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ett byte gör ofta att lådan växlar lite mjukare eftersom viskositeten på den gamla använda oljan tenderar att sjunka något med tiden => växlar lite hårdare. På en frisk och såpass ny låda som har syntetisk ATF olja från fabrik är skillnaden oftast liten om den är märkbar överhuvudtaget.

molle
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har bytt i min nu två gånger för att få bytt så mycket av oljan som möjligt. Bytte filtret vid andra bytet. Det satt ganska mycket skit på magneterna i tråget. Normalt vid 19000 mil?

Känns skönt att få bytt olja och filter. Det kan ha blivit lite skillnad på växlingarna men isåfall är de minimala, underskatta aldrig placebokänslan :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.