|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett problem med min 525 TDS Man -92. Bilen kokar...om man känner på den övre kylarslangen till kylet så är den varm som fan, medans den undre är kall... Är det vattenpumpen som är kass? Är den jobbig att byta? Är det stor risk att något annat har tagit skada? Tack på förhand! Mvh | |
|
stor risk är svårt att säga, men befintlig är den definitivt. toppen kan ha spruckit, eller blivit skev till följd att toppackningen kommer (har) gått. om du inte har nån cirkulation, skulle jag först byta termostat, sen montera den och lufta systemet ORDENTLIGT dvs, ta god tid på dig. sen så ser du om det blivit några följder, eller om det vara vattenpumpen som var problemet. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
| om pumpen inte är bytt så är ju vingarna av plast och dom går sönder med tiden, köp en ny så får du dessutom vingarna i rostfritt istället för plast.. Inte så svårt att byta | |
|
Nu har jag bytt vattenpump och termostat. Vattenpumpen var helkass, hjulet hade sprukit och låg kvar i toppen när jag drog ut pumpen. Problemet är att bilen kokade igen efter ca. 3 mil..... Ska man lufta kylsystemet på nått speciellt sätt på dessa? Vad kan det annars vara för fel? Ingen olja i vattnet, inget vatten i oljan, bubblar inte från expanstionskärlet, går perfekt, rycker inte.... Tacksam för svar! Mvh Ricky |
|
|
UPP Någon måste ju kunna hjälpa mig?? |
|
|
Ett mindre helvete att lufta bilen! jag råkade ut för samma sak som dig, dock en 325 -94. Men det tog tid innan jag lyckas lufta ordentligt. Men ställ bilen så att påfylningen till kylaren står så högt som möjligt, se till att ha ordentligt med vatten i expansionskärlet hela tiden, full värme inne i bilen (samt med full fart på fläkten). Sedan hur du luftar med luftnipplarna på kylaren vet jag inte. Men sök på fourmet så hittar du någ ett gäng sätt/förklaringer hur du ska göra. Lycka till. |
|
| En TDS luftar sig själv påfyllningen sitter högre än motorn | |
|
precis, och om man dessutom vill slippa onödigt tjafs som många verkar ha med dessa luftningar så är det bara att borra ett 4mm hål i kanten på termostaten innan man monterar den så är problemet löst för all framtid. Jag har gjort så de sista 16åren och har aldrig behövt lufta bilen efteråt så simpelt , så simpelt. ett enkelt tips bara. så spar ni tid och energi till annat viktigt min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Tjena! Kylarslangarna blir hårda efter ett tag som bilen har varit igång och trycker ut vatten ur lilla röret vid påfyllningslocket. Har prövat utan termostat med samma resultat... Jag la märke till att när jag tog bort den övre kylarslangen från kylaren och startade bilen så kom vattnet från slangen och inte från kylaren?? Det sitter ju en pil på termostathuset som pekar mot kylaren, så jag funderar på om vattnet cirkulerar åt fel håll?? Jag börjar bli less nu...kan jag ha fått fel vattenpump? Mvh Ricky Rasenius |
|
|
Gammal tråd men hur fick du de å funka sen Henke? Har lite samma problem, bilen går som den ska.. Men den trycker ut sig vatten i lilla slangen vid korken. överbelastar jag länge så kokar den men kör jag som vanligt så gå de bra. De ja har märkt är att vattentempmätaren står inte prick i mitten som på min andra e36 bensin.. Utan den lutar lite lite åt mot de röda, väldigt lite. Tidigare ägare fick vattenpumpen att gå sönder inuti huset så plast följde med. Han tror han fick ut de mesta. Jag har även bytt till nytt kylarlock. Kylaren va svullen så den byttes ut, spolade systemet och hittade inte en enda plastbit. Tog ur termostat (kokade den, ok funktion) vattenpump och diverse slangar. Topp packning är bytt för 4000mil sen. Trodde kylarbytet med spolning skulle lösa mitt problem men Icket. De är fortf lite övertryck i systemet samt att tempen ligger lite över mitt mot rött. Sen pyser de i locket efter man stängt av. Slangarna e stenhårda. Enligt förra ägaren som bytte pumpen så uppstod detta problem då han satt in ny pump i rostfritt, ungefär som om den flödar för bra? Låter osannolikt. Tror inte att de hjälper att köpa en i plast igen, flödet har väl inget å göra me att glykolen är onormalt varm. Glykolen är fin, inga avgaser i kärlet. Finns de några fler knep man kan gå igenom för å ta reda på varför de e smått övertryck samt att den går lite för varm hela tiden? |
|
| Kan de va att min nya fuskpump är i rostfritt samt att denhar färre skovlar? Den i plast har flera. Tänker om de blir för dålig cirkulation så den går lite varm så de blir övertryck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.