AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.290

Läcker olja!

Pu
77
Putte
M3 e36
Hej
Har en m3a-95a som börjat läcka olja från en VANLIG SKRUV. Skruven sitter på högra sidan, bak på motorn en bit upp på blocket. Skruven har ingen synlig funktion men det sipprar ut lite olja när bilen är i gång. Trodde först det var en packning men inte, det syns tydligt var det kommer ifrån!!(SKRUVEN). Någon kunnig om M-motorer, det är en 3.0a.
Tack på förhand Per
och vad är problemet?

vet du var läckan kommer ifrån så är det ju bara att fixa till.

finns ett gäng lösningar, beroende på hur det ser ut.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Pu
77
Putte
M3 e36
Problemet är ju givetvis läckaget, men vad fan är det för vanlig skruv?
har du provat dra åt den?

du kan ju prova plocka bort den och se vad den gör.
om den sitter långt upp så inte oljan rinner ut alltså.

en enkel lösning är att smeta på nått som tätar så är problemet löst.. mycket enkelt, men en ganska budget variant visserligen.

Pu
77
Putte
M3 e36
Den sitter dumt till. Kommer ej åt den riktigt , men den verkar sitta bra. Vad kan finnas bakom den? Det kanske finns en annan orsak till läckaget än skruven. Kanske något bakom??
ja jag har ingen aning om vad det är, jag har liknande på min, och på vissa motorer är det för att släppa ut vattnet, men läcker det olja så är det ju inte det.
hur stor är den? och sitter den bara rakt in i blocket? ingenting i närheten?

Pu
77
Putte
M3 e36
Den sitter rakt in i blocket, högt upp på höger sida. Den håller ingenting, bara finns där. Kan det vara en olje kanal? ev en retur?.Den är ganska stor med vanligt spår, ganska brett spår. Vad fan kan det vara för något?
den enda tanken jag kommer på är oljeretur från turbo, men men.. låter inte så rimligt, kanske är oljeretor till nått annat som inte finns på din? fast då skulle det ju inte läcka om den inte var extremt lös..

Dr
21
Dr BMW
540iA
750iL
325iX
728iA
BMW M6:a
Det är ingen vanlig skruv....den sitter i en oljekanal!
Tar du ut den så finner du ett litet litet filter i den!
Sitter bara på denna M-modell.
De flesta verkstäder/lager vet inget om denna så du får nog stå på dig om du vill ha en ny !!!

"och på den sjunde dagen skapade han BMW M1"
Pu
77
Putte
M3 e36
Hmmm, en olje kanal. Var på förendebil och de visste inte vad det var. Fanns ej med på deras sprängskiss. Vet du om det bara är att byta skruven eller är det något annat som måste bytas??
Mvh Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.