AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.962

Nya BMW m3, vinterhjul

Sn
11
Snuttman
BMW M3-08
Hej alla, jag har just fått nya M3an levererad. Håller på att beställa vinterdäck till den. Någon som vet vilken dimension jag måste ha på hjulen för att de skall passa? Mvh Snuttman

Det är nog inte så många ägare av nya M3:an här så det är nog säkrast att kolla med BMW.

Grattis till en skön bil!
Sn
11
Snuttman
BMW M3-08
Pratat med BMW dem verkar inte helt säkra på om jag måste ha 18 tums eller om 17 tums kommer att funka....

Tack för det - bilen är faktiskt heeeeeeeeeelt fantastisk.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
"Pratat med BMW dem verkar inte helt säkra på om jag måste ha 18 tums eller om 17 tums kommer att funka...."

Skrämmande!! Vet de inte så får de väl se till att ta reda på det illa kvickt!
Det är de som säljer bilen, om någon ska veta sådant så är det just de som ska veta. Det är bara för dem att ta och ringa GA eller Tyskland och fråga.

Står det inget om rekommenderad vinterdäckstorlek i instruktionsboken?

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Man måste ha 18" Bromsskivorna får inte plats annars.
Hur har du specat bilen Snuttman?????

Jonas

M3 E92 beställd! :) :)
Sn
11
Snuttman
BMW M3-08
Har faktiskt inte bläddrat i inspektionsboken än... tänkte ta en genväg och ställa frågan i forumet lite snabbt... Men måste naturligtvis hem och läsa den ordentligt.

Frågan om däckens storlek uppstod när jag tänkte beställa ett 4 kopior M-lookalike vinterhjul via ett internetföretag, det vill säga snika in lite pengar genom att inte köpa 18 tummare ifrån BMW. Internet företaget kunde inte svara på om däcket skulle passa den nya m3an. Fick svar ifrån dem idag då dem ringt till BMW som heller inte kunde ge exakta dimensioner så att däcket skulle passa över bromsar m.m. Således verkar inte BMW ha direkt koll än...

Jonas! Förutom Navi och den extra stötdämparinställningen har bilen allt! Har 18 tums fälgarna som är mkt mörka - passar grymt bra till Jerez svarta lacken! Valde bort störtdämparinställningen i samråd med säljaren eftersom jag inte kommer köra på bana något (tror jag i alla fall)... När kommer din bil? Fullmatad, färg? Enda jag inte vet om jag gjorde rätt var att man kanske skulle väntat på den nya växellådan som kommer till våren.. Men pratade med olika duktiga förare som varmt rekommenderade den manuella istället.

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Snuttman: inte ska du sätta BMW-fälgkopior på en helt ny M3a????

// M.V.H. Daniel
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Spajjjs vad har det och göra med om M3:an är ny eller inte? Fälgarna lär ju vara nya i alla fall!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag menar som så att man köper en hlet ny M3a som kostar många hundra tusen. Sen sitter man på nätet och köper kopia på BMW fälg.. tycker de låter snålt :) men det e kanske bara jag som tycker det?

// M.V.H. Daniel
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Snuttman

Lägg gärna ut några bilder på nyförvärvet! :-)
har inte sett någon Jerez än - är det en "pearl-lack" som vissa individualfärger? Vilken ton har den?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Förresten, helrätt att skippa 19tummarna!
Förnuftet vinner över fåfängan ;-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du inte orkar kolla in instruktionsboken så brukar det sitta en dekal på B-stolpen vid förardörren där däckdimensioner och rekomenderat lufttryck står.

Gissar att t ex Style 270 är tänkt som vinter fälgar för M3. 8x18 med 235/40-18 runt om.

___
//Ulf
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Snuttman//

Jag väntar in den nya lådan. Hoppas på leverans maj-juni 2008.
Hade SMG på min förra och älskade den.
Specen är på ett ungefär så här...

Silverstone el spacegrå
DKG låda
Svart läder (ej utökat)
19"
EDC
M-drive manager
comfort access
Navi
PDC
garageport öppnare
Ställbara ryggstöd i sidled
Individualljud
Sen ytterligare någon detalj jag inte minns just nu.

Vore kul om du kunde få ut några bilder. Din måste vara en av de första som gått till en privatperson.

Jonas

Cr
14
Crazydiesel
M3 E92 -08
Individualljud vad är det?

Har också en M3 E92 beställd till våren... Ska blí mumma....

Crazy M3
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Crazydiesel//

Det finns som option utöver Pro logic 7 ett individualljud-paket. Skall enligt hörsägen vara i klass med betydligt dyrare anläggningar till tex audi.
Kostar runt 20 tusen.
Väntar du in nya lådan eller går du för man?

Jonas

Cr
14
Crazydiesel
M3 E92 -08
Jonas//

Jag trodde att du beställt något specialljud på V8an... dumt men sant :)

Jag har beställt manuell. Tror inte det spelar ngn större roll ifall det tar 4,8 eller 5,2 sek upp till 100. Jag kör redan nu med min 535 Diesel ifrån 95% av alla andra... Lite chippad men ändå...

Snart M3 Crazy
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Crazydiesel//

Den nya lådan kommer förmodligen göra M3:an ännu snabbare. Nu har tider på man klockats till 4,3 0-60mph vilket borde vara ca 4.5-4,6 till 100.
Några tider 0-200 har jag inte sett men gissningsvis runt 15,5-16s
Hoppas några tiondelar kapas med DKG lådan. Men det är framför allt just lådan jag är ute efter(inte de bättre tiderna. Men får man det på köpet så är det ju helt ok.
Hade SMG II i min förra och älskade den

Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.