AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.527

Bil på fel sida på motorvägen: Hur gör Ni Då?!?

Så har det hänt igen: En svår kollision till följd av en bilist av misstag körde upp på motorvägen (E6 morup) på fel sätt och kom att köra på fel sida/mot annan trafik.

Hur gör ni när detta händer - när det händer er att ni på lite avstånd får se en bil komma mot er, på fel sida på en motorväg?

När jag råkade ut för liknande för ca 4 år sedan på E18 vid Arboga gick det till så att jag "kom ikapp" ett äldre par som satt i en bil och alltså åkte åt samma håll som jag - men på fel körbana.
Då lade jag mig i stort sett jämsides, hängde på hornet och fick dem att vakna ur sin dröm.....även om det tog säkert en gastkramande km innan de började att bromsa! De slapp en enkel resa till kylhuset - iaf den dagen....

F
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vet vi att det var ett misstag? Kan ha varit förvirring eller ett självmord.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Eller glömska att vi lagt om till högertrafik 1967.
Med tanke på hur lång sträcka kvinnan ifråga körde och antalet bilar hon hann möta innan det smällde har jag väldigt svårt att tro att det var ett misstag som fick henne att köra på fel sida.

Själv fick jag möte på E4an på väg upp till Stockholm för några år sen. Nån pundare som hade fått för sig att vända med släpp mitt på motorvägen. Sen köra i vänsterfilen i fel riktning tills han kom till en vägdelare.
Som tur var var det mitt på dagen med bra sikt så jag hann undan med hyfsad marginal. Men man blir lite ställd till att börja med.
Har haft körkort nu i bara 3 år och har fått möte två gånger! Första gången en gammal dam och andra gången en äldre herre. Bromsade in, slängde mig på tutan och började signalera med helljuset.

Skulle inte bli förvånad om att hon hade nollkoll och helt enkelt inte fattade att hon körde mot trafiken i denna incident härförleden.

Dessa **** kärringar och gubbar gör mig vansinnig!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag vet en tjej som körde mot trafiken på motorväg. Och i hennes fall var det meningen. Den stannade i en lastbil.
En del av er verkar ganska omänskliga, IMHO.

Tala om självmord kan man göra när man vet....har fakta. (Men kanske är DETTA den nya trenden ----- när det inte längre går att plötsligt styra över på mötande sida på en "vanlig" väg= pga alla wirar som VV rullat ut, så satsar man i full fart på motorvägen - på fel sida - istället????)

Näe- "komiken" (om det alls finns någon i en sådan händelse) i detta är endast alla de som ser bilen köra på fel sida och då är sååååå kloooooka och ser att nått är FEL.
Men dom klarar inte av att klart se det viktiga och stora PROBLEMET = att den som kör mot trafiken inte alls märker att densamme gör fel och förmodligen samtidigt svävar i livsfara.

Varför denna fantasilöshet?

Ponera - för en liten sekund - att ni ovetande kör mot trafiken på en motorväg! Ni möter bilar i "er egen fil", vilka kastar sig över i annan fil i sista stund. INSER ni då att problemet ligger bara hos er själva? LR tror ni att ni möter ovarsamma bilister?

;--)
F

Här lite mera - det händer då och då att förare blir snurriga i trafikkarusellerna...........

Länk

Men nu skall VV (äntligen) ta i ordentligt, med detta halländska problem, man skall ut med pytsen och måla vita pilar på avfarterna....som ibland används såsom påfarter istället.

En räkneövning, bl.a. för dom som gillar hög fart på motorveien: Med hur många meter per sekund närmar man sig Hilda, 83, då man susar fram i 130 kmt i vänsterfilen, samtidigt som Hilda kommer puttrande i 90 kmt i samma fil fast åt motsatt håll????
;-)

F

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har varit med om detta vid ett flertal tillfällen senast idag,och det blev en strykare.
Kom norrifrån förbi S-hamn på E4 motorväg och första avfarten till stan ligger i en högerkurva.Ca 100met innan avfart får jag se en Renault clio på väg mot mig,går då över till vänsterfil,altmedan hjärnan försöker bearbeta alla fel i situationen.
Tradaren har 34090kg på flaket och tjänstevikten är +60000kg så det är inte precis som att flytta en BMW.När jag rätt ut detta så plockar jag upp mobilen (släpet svajjar fortfarande) och ringer 112,blir snabbt kopplad till polis i S-hamn som ska skicka en bil omg.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Upplevde detta fenomen "live" för första gången på E22 vid Bromölla i lördags vid ca 2130, första gången trots ca 8000 mil/år senaste 10 åren

Bromsar hårt till stop på kanten , låter mina 400W helljus blinka rejält, idioten blinkar tillbaka men stannar dock och vänder och kör ner på avfarts rampen till rondellen...
Ca 500 meter senare får jag RDS varning via P4 ang. denna bil , ringer 112 för att meddela vart den tagit vägen (samt reg nr) men då ingen vill prata med mig på 5 minuter i telefon kö blev jag förbanand och la på...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Nu har det hänt igen! Jag förstår inte hur man kan vara så pass förvirrad som denna mannen uppenbarligen var!

Länk

Mvh/ Niclas
Återkommande läkartest vid förnyelse av körkort efter en viss ålder. I dagens samhälle borde det vara en smal sak att kontrollera så att folk som inte är lämpade att köra bil pga ålder och/eller annan sjukdom automatiskt blir kallade till husläkaren och att då körkortet autoamatiskt blir villkorat efter säg 65-års ålder.

Har tack o lov aldrig råkat ut för mötande bil i mitt körfält. Dagligen möter jag dock folk som pga prat i mobil är på väg över men dom har ändå lite koll på bilen medans dom pratar i mobil.

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Vadå fel att tala om självmord? Det finns undersökningar som antyder att minst hälften av alla singelolyckor med dödlig utgång kan vara självmord.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Till det ska läggas ett antal frontalkollisioner utan rimlig förklaring.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ibalnd undrar man, i texten till reportaget som Heden länkade till stod det till sist "Det är oklart om 88-åringen har några juridiska efterräkningar att vänta."

Kör man mot körriktingen i södra länken skall man inte bara bli av med körkortet, man har ju riskerat hundratals liv i ren och skär vårdslöshet!! Sådant daltande med vissa saker. kör man 10km/h för fort på en motorväg så får man dryga böter, men inte för detta då????

Transocean
Jag tycker myndigheterna borde ta detta alvarligare, där jag bor sker detta med en månads mellanrun, boven i detta drama i norge är parkeringen på flygplatsen i Oslo. Därifrån tar massa åldringar samt psykist förvirrade den samma vägen dom åkte TILL flygplatsen tillbaks efter att ha hämtat folk...dvs de kör motorväg åt fel håll. Massa kollisioner, en del dödsolyckor. Trots detta byggs inte parkeringen om så att det blir fysiskt omöjligt att ta sig till fel rampa!!!!

Det samma gäller förstås även i Sverige och på alla motorvägar, man borde bygga fysiska hinder vid alla avfarter så att ingen klarar å hamna på fel sida av vägen.

Juha
Transocean
Nu kom jag faktiskt på att en sån dåre blåst förbi mig en gång på samma sträcka, det gick så fort att jag aldrig hann å uppfatta vad som skedde, som tur var körde bägge "högerfil".....uscch!

Juha
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Men som sagt vad gör man!
Vid omläggningen till högertrafik (jo, jag var med redan då) var rekommendationen om nån kom körande mot en på fel sida: Bromsa, högerblinka, ljustuta, håll till HÖGER och om inget annat hjälper, kör av vägen. Att hålla till vänster ansågs mindre bra, för den man möter kanske samtidigt inser sitt misstag och håller till höger.

Så var det då och jag tycker resonemanget håller även på motorväg.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
"Fel att tala om självmord" ???

Jajamensan - attans så fel! Först får man liksom fixa till trafiksystemet så att man i möjligaste mån "hjälper" trafikanterna att inte göra fel.När detta är klart kan man kanske sätta igång med spekulationer om självmördare...

18-åringar som kör i 150 på rv30 mitt i natten kan man INTE göra nått åt - men "gamlingar" som ser fel och far ut på motorvägen i fel riktning...KANSKE kan man göra nått åt det...

I andra sammanhang är den just nu rådande DOGMEN bland sveriges trafikBYRRÅKRAAAATER att ett litet misstag från en trafikant helst inte skall (kunna ) leda till alltför svåra konsekvenser.
Kan det då inte vara "ett litet misstag" att ta fel ramp upp på en motorväg, speciellt som det inte råkar finnas skyltar en bit in på rampen som talar om att man kör i otillåten riktning???

Jag vet att fantomerna klarar av att se "rätt" i alla lägen, att inte ta fel på på- resp. avfarter. Men dom andra då, dom som inte är med i fantom-klubben - dom som är mer vanliga människor?

Med ett antal hundra nya skyltar ("enkelriktning") och lite målning på vägbanan på kritiska platser så kan kanske situationen förbättras. Vore väldans trevligt att aldrig behöva möta en bil som kommer ångande på fel sida på en motorväg....

F
Ac
383
Acous
e21 318i -82
är man så ouppmärksam att man lyckas köra åt fel håll på en motoväg så spelar några skyltar hit eller dit ingen roll,
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmm... Om man hamnar fel pga dålig skyltning, markering etc så är det ju riktigt illa. Tydligen är detta ett problem och det är bra att vv gr något åt det nu iallafall på en del platser.

Fel kan alla göra även om jag inte riktigt förstår hur man kan köra upp på motorvägen åt fel håll, känner inte till en enda plats där detta är möjligt utan att blunda totalt, men men.. fel gör vi väl alla.

Det som upprör mig är när en person har hamnat i fel riktning och inte inser det då. Märker man inte att alla bilar kör mot en och åtminstonde då kör åt sidan och tar en funderare på vad som är fel så har man absolut ingenting i trafiken att göra och böterna skall vara DRYGA!! Gubben i länken ovan hade kört genom nästan hela Södra länken och inte fattat vad som hände. Bura in den fan..!!!

Har svårt att tänka mig att så värst många av dessa förare skulle vara ute efter sitt eget liv. Har haft mycket kontakt med självmordbenägna människor och det sista man vill är att skada andra eller riskera att bara bli allvarligt skadad vilket torde vara stor risk i detta fall..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.