AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.961

Fälla framsätet i 3-dörrars varianten?

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Ni som har 3-dörrars 1-serie. När folk skall in i baksätet på er bil hur gör ni då för att fälla bak framsätet efter de har stigit in?
Man drar ju upp det lilla handtaget uppe på sätet men hur gör ni när ni fäller bak framsätet. Håller ni handtaget uppe eller släpper ni det och sen fäller bak sätet.
Blir ju ett "klick" och ett litet motstånd vid bakåtfällningen, man tror ju att sätet ska gå sönder :)

Hur gör ni? Det ska kanske "klicka" till?
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har upplevt samma sak. Dock har det blivit bättre nu senaste gångerna jag fällt sätet. Vet inte om jag fått in tekniken, eller om det bara var när sätet var helt nytt som det "strulade". Jag hade ockås problem med att hela sätesinställningen blev sabbad bara för att man fällde sätet, men nu senaste gångerna har det inte blivit så...

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Håller med Groze, till en början kändes det nästan som någonting höll på att lossna i stolens rygg när man fällde fram stolen igen, nu fungerar det bra. Vet inte om jag har ett fastare handlag eller om stolen har blivit bättre.
Sätesinställningen är fungerat hela tiden för mig.

Mvh,
/Wille
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Går utvecklingen bakåt?
Jag har kört 2-dörrars BMW i 25 år och alltid bara släppt ryggstödet utan broblem. Det fungerade både på 1602, E21 och E30 utan att ändra sätesinställningen och utan att man trodde att något skulle gå sönder.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Glömde att Compacten också är 2 dörrars! Den har också fungerat utan problem i snart två år :)

Provkör en 120i/120d 3-d och jämför med en E36 Compact så kommer du se att i just denna jämförelse så har utvecklingen gått ordentligt framåt.
Att man stör sig smådetaljer kan ha att göra med bilens höga byggkvalitet i övrigt och de högt ställda förväntningarna?

Mvh,
/Wille
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Som du ser av min profil har jag nyare vagnar också. Faktum är att vissa smådetaljer på min E60 har sämre kvalitetskänsla än E36 compact.

E87 har jag inte större erfarenhet av än torrkörning i bilhallen,

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Nu har jag löst det :)
Man rullar bak sätet en bit, sen fäller man ryggstödet. Whips så fungerar det smärtfritt.
Läste du manualen? FUSK!!! :D

Mvh,
/Wille
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Menar du att det stod i manualen? Typiskt, tog mig en månad att komma på det.
Nja, jag är ingen manualmänniska så jag vet inte? ;)
Har sammanlagt spenderat ca 2 minuter totalt i att förkovra mig i 1-serie manualen :-)

Mvh,
/Wille
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Finns det en manual till bilen? =)

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
manual är till om man har I-drive, annars inte ;)
mi
172
mikaelmansson
330 Touring -01
man använder samma lilla flärp som när man fäller sätet. Då fälls det smidigt och ljudlöst (nåja) tillbaka igen, och utan det där läskiga ljudet som om nåt går sönder...

Min blogg: Länk
Lite humor: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.