|
|
|
|---|---|
|
Tjo. Jag håller på och uppgraderar min 740iL -99 lite. Har fått i en original BMW hybrid digital/analog videomodul, så nu funkar det att glo på TV i bilen. Nær jag kommer hem igen (sitter just nu ute på på oljeplattformen Heidrun i Norska Havet ca 25 mil nordvæst utanfør Trondheim) så væntar ett paket med en MK4 navigation av nyaste version som ska monteras. Jag har redan fått i en original 16:9 naviskærm i mittkonsollen. Jag væntar hem en BM54 radiomodul av nyaste version, med mp3 funktion. Jag har en engelsk røststyrningsmodul på gång, så man slipper att snacka med "Helga" nær man vill ha båda hænderna på ratten. Jag klurar på att skaffa en DVD/CD-væxlare att ersætta den vanliga CD-væxlaren med. Nu har jag ju en iPod 60 GB med, och den vill jag ju gærna kunna koppla in på bilen, så att man kan styra iPoden med rattknapparna och se låtar och annat i 16:9-skærmen och/eller i displayen framfør ratten. Jag har fått några tips på Icelink och annat, men har liten erfarenhet om vad det ær och hur det funkar. Så, ær det nåron hær som har micklat med dessa grunkor och som kan førklara hur man gør, vad som ær bra grejor och vilka funktioner man får eller inte får. Bæst vore ju om man kunde koppla in iPoden och sen lægga den gømd någonstans och kunns styra den från ratten och søka låtar och artister m.m. i skærmen och att man ser vad som spelas. | |
|
Jag har en icelink monterad i min E38 dock med mk1 navi, jag får upp artist och låtar på skärmen, spellistor väljs från knapp 1-5 på radion och låtbyte med knappar fram-bak i ratt eller på radion. Knapp 6 på radion styr menyhantering i ipoden. Icelinken kopplas i istället för cd växlaren men jag har inte saknat min växlare på två år ;) Med icelinks färlängningskablage ligger min ipod i glasögonfacket under ratten. |
|
|
Tack før det. Lite surt att Ice Link gør att original CD-væxlare ersætts av iPoden. Hade ju varit trevligast om båda funkat samtidigt. Kanske inte så viktigt nær man bara har en CD-væxlare, men om man som jag ær på gång att skaffa en væxlare som tar både CD och DVD och alla andra format, så blir det ett problem. Før får jag lust att glo på en DVD så måste jag alltså ut och rycka nån kabel och i med nån annan kabel i bagaget....? Undrar om man skulle kunna fixa till någon switch før detta som man kan styra från førarplatsen, som skiftar mellan væxlare och iPod med en knapptryckning? Det finns olika modeller på Ice Link, 100 300 500. Någon som har efarenheter av dessa? Någon som vet nåt pris? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
De nyare Icelink Gateway har stöd för att behålla cdväxlaren samtidigt som ipoden är inkopplad. /Andy |
|
|
www.dension.se 500 passar inte E38. när jag köpte min så fanns det endas icelink plus till 98 och nyare. |
|
|
Nej, det är 100 och 300 du skall satsa på. "Ice Link Plus ersätts av GW100 samt GW300. Fördelen med Gateway serien är AUX ingång som standard samt flera tillbehör som blåtand och CD-växlar switch som gör att du kan behålla original CD-växlaren i din bil" /Andy |
|
|
Strunta i BM54n. MP3 funktionen hjälper dig inte med icelinken (den fungerar lika bra med BM24an, dvs låtnamn och artist kommer upp i displayen). MP3 funktionen har man enbart nytta av i BM54 om den används med en av de allra senaste cd-växlarna. Dessutom får man gärna radiomottagningsproblem om man byter från BM24 till BM54 (iallafall på bilar tillverkade före -99). /Andy |
|
|
Beolink. Kalasinfo om Icelink. Jag vill ju gærna ha original CD-væxlare kvar och aktiv. Så om GW100 eller GW300 fixar det så vore det ju guld. Undrar om de har ingång før USB-minne med? Jag kan tænka mig att skaffa en BM54 radio i alla fall, før att man då slipper att ljudet från radion tystnar helt nær det kommer meddelanden från Navin, eller nær man talar i telefonen. Med BM54 så dæmpas ljudet men ligger kvar i bakgrunden. Diversityfunktionen på BM24 førsvinner med BM54, men frågan ær hur bra denna funktion egentligen ær med antennerna på næstan samma stælle? Kanske man førbættrat BM54 så pass att man anser att diversity inte behøvs? Någon har æven sagt mig att man inte får full tillgång till split screen i 16:9-skærmen æven om man har MK4 navi om man inte också har en BM54 radio, stæmmer detta? Jag vill ju kunna vælja split screen nær jag vill och full screen nær jag vil. Vilka radioproblem talar du om ifall man byter till BM54 från BM24 på en bil som min som ær tillverkad 12/98? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Hej, GW100 klarar inte usb-minne, GW300 klarar usbminne. Radiomottagningen blir sämmre då dina antennförstärkare är avpassade för den gamla typen radiomodul. BMW föreskriver utbyte av antennförstärkare vid byte av radiomodul. Diversity på flertalet antenner är inte nödvändig, men eftersom varken antenner (spelar mindre roll) eller antennförstärkare är anpassade för att köras utan diversity så blir mottagningen på det hela sämre (har iofs bara testat på bilar mellan 1994-1998). Splitfunktion utan BM54 består i: Split mellan karta och vägvisare Split mellan radio och vägvisare Split mellan OBC och Radio Splitfunktion med BM54 vet jag ej vad den tillför (upplys mig gärna). Radioproblemen består i sämre mottagning och inkompatibilitet med äldre DSP förstärkare och telefoner. Tänk på att det enbart är de nyaste BM54orna som erbjuder MP3 kompatibilitet och inte de tidigare som tillverkats före ca 2005-2006. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.