AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.217

e60 -04 2900mil EuroPlus garanti, vad gäller?

153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Har bestämt mig för att åka ner till Munchen till Bmw Niederlassung och köpa en 545 -04.
Men fungerar denna garanti på en 3 år gammal bil som säljs till Sverige?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

EuroPlus är en garanti som BMW i vissa fall erbjuder till sina begagnade bilar. Den gäller i hela Europa även om själva proceduren när man vill utnyttja den skilljer mellan olika länder.

I Tyskland så lämnar man in bilen. Verkstaden kontaktar EuroPlus som godkänner reperationen. Verkstaden får sedan ersättning direkt från EuroPlus.

I Sverige så vill inte någon BMW-verkstad (möjligtvis finns något undantag) beblanda sig med detta så proceduren är att du lämnar in bilen och får en offert från verkstaden där samtliga artikelnummer + beräknad arbetskostnad ska vara med. Du kontaktar själv EuroPlus och faxar offerten. Dom godkänner denna. De betalar för reperationen och faxar sedan kvittot samt ger dom dina bankuppgifter. Inom en vecka brukar pengar vara på ditt konto.

Bra att veta är:
- Det finns en hel del saker dom inte ersätter. Jag har själv utnyttjat garantin två gånger och vid varje tillfälle har dom strukit vissa delar trots att dom är en förutsättning för att reperationen ska gå att genomföra.
- Dom ersätter enligt den tyska prislistan och då de BMW-verkstäder jag utnyttjat har legat 7-30% högre i pris på dessa delar så har jag själv fått stå för mellanskillnaden.
- Garantin gäller fullt ut upp till 10.000mil. Över detta miltal så sjunker ersättningen på delar. 90% upp till 12' mil, 80% upp till 14' mil, osv. Timkostnaden ersätts 100% oavsett mil.
- Det är egentligen en försäkring och bolaget som står bakom heter RealGarant. Finn info på deras hemsida: www.realgarant.de.
- Priset på en sådan garanti ligger kring 3-400€ vilket är bra att veta när man förhandlar priset. Till min 320dAT -03 så kostade den 316€ om jag inte minns fel.

Slutsatsen är att det ger en ökad trygghet under ett år och även om det inte ersätter allt som kan gå sönder så täcker det merparten av allt som kan vara kostsamt.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.