AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
632

Fläktnavet/Slirkoppling mm mm (318iS E30)

Adam318
1. Är det den som ger ifrån sig missljud på min 318iS tror ni? Det är ett missljud som kommer vid ca 3000-3500rpm oberoende av tempen, och jag trodde först det var kamaxel/kamkedja som rasslade, men det verkade inte som det. Var dessutom förbi BMW i skellefteå och frågade och dom sa att det var "fläktnavet" men var väldigt osäkra. Känns lite jobbigt och köpa nytt för ~1200:- om det inte löser problemet.

2. Finns den att köpa nån annanstans? Original känns dyrt? (Mekonomen har inte)

3. Dimljus, restat på mekonomen vet ni nån annanstans dom har till E30 88-91?

4. Ska nog till och byta topplockspackning. Den dricker vatten nämligen och värmen är dålig, och det verkar inte kunna vara nått annat än topplockspackningen. Skulle vilja veta i vilken turordnig man ska dra muttrarna och allt det där...

------Sign.------
Brings Me Womens?
Fr
40
Frode 318is
318ti-95
525ia-94
Länk
Len
Adam,

1. Plocka bort fläkten (32mm mutter..) vettja och prova och kör och varva (stanna inte.....).
Lär höras om det är fläktkopplingen!
Annars kan det väl vara vattenpumpen!?

2. Vattenåtgång och dålig värme kan också bero på att du har luft i kylsystemet. Kan ha blivit så vid för hög temp. Ett alternativ till att riva toppen är att först lufta systemet ordentligt, typ i brant uppförsbacke, motorn på 3000 varv när vattnet blivit lagom varmt, samt fyll sakta på med mer vätska. Finns tidigare trådar om detta!

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Roffen
Hei Len hjalp!!!
jag har nyss luftat min ock så gikk luftskruven sønder
helvete!! jag kjørde hem som e ca 3 km.Nar jag kom hem så verkade det som om alt vatten var borta hva skal jag gjøra nu ock tror du motorn har tagit skada??detta hande før ca en timme sen,Tror du jag kan fylla på vatten i morgon ock åka til bmw (ca 5km)ock kjøpa ny luftskruv??eller borde jag låta bilen stå ock åka buss:( ??
Len
Roffen , vet en del som brukar köra med själva kylarlocket löst påskruvat (ej tätt) för att ej
i onödan få högt tryck någonstans i t.ex. pump eller slangar. Verkar ju fungera, så länge temp. aldrig stiger över ca 85-90 grader.
Borde därför fungera att köra utan skruv, se till att du har max vatten innan och stanna/fyll på mer om temp. går det minsta över normal! Om du nu ej har luft i systemet så borde det ju gå att lita på temp.mätaren.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.