|
|
|
|---|---|
| Det är bara att gratulera BMW Sauber F1 till en andra plats i Formel 1 VM efter Ferrari. Säsongen som har varit en av det mest spännande jag sett i mitt F1-liv. 2008 vinner vi race tycker jag. | |
| bara att gratulera.. bmw lyckads bra i år och detta måste väl ses som ett utvecklingsår... nästa år blir nog bmw riktigt konkurannskraftiga och kan nog ta lite mer poäng än i år | |
|
Måste väl tillägga att andra platsen i konstruktörsmästerskapet igentligen borde vara en tredje plats,då maclaren va ganska överlägsna bmw,men att dom åkte ner på noll efter fusket. Men som sagt,nu är de som de är och en andra plats är inte dumt. Även nästa år kommer de nog se hyffast likt ut...för att kunna komma upp å slåss bland ferrari och maclaren krävs de väldigt mycket under vintern...men de ska bli kul å se. Dom har ju legat som en stadig treja under året så,och de är bra gjort! Som de brukar vara så är de inte motorerna de hänger på,utan mer på chassit. Va ju de som va problmet under williams tiden,dom hade ju den starkaste motorn av hela startfätet,men ett chassi som inte falla de. Som sagt,ska bli kul att följa under 2008... |
|
| ja bmw har ju alltid byggt bra f1-motorer.. i år har även chassit varit väldigt bra men som sagt inte riktigt ända fram... nu är det bara att fnputsatpå allt och försöka få allt att fungera optimalt vilket är den svåraste biten | |
| det dom dock borde ändra på är taktiken | |
|
Någon som förmodligen skulle lyfta stallet vore om de kunde kapa åt sig Alonso inför nästa säsong. Att Hamilton och Alonso inte går speciellt bra ihop har inte varit någon hemlighet. McLaren kommer inte att släppa Hamilton. Detta gör att Alonso kan bli aktuell för att byta stall. Det finns några alternativ: Ferrari: De är nöjda med sina förare och ett stall som vill ha en utpräglad första/andre-föraruppställning. Kini tillsammans med Alonso skulle bli lika dåligt som Hamilton/Alonso. Renault: Troligt alternativ. Alonso blev världsmästare där. dock har stallet fallit tillbaka något och det är inte längre bland topp-tre. BMW: Också troligt alternativ. Ett stall på frammarsch som kan ta segrar under 2008. det bästa stallet som återstår nr man uteslutit Ferrari/McLaren ur ekvationen. McLaren: Det är givetvis också troligt att han stannar kvar och McLaren fortsätter på spåret att ha två förare som konkurrerar på lika villkor. Personligen är jag inte jätteförtjust i Alonso men han är en duktig förare som även är duktig på allt det där andra som en världsmästare måste kunna (snacka med teknikerna, ha en stark vilja, köra taktiskt, vara bäst när det gäller, ...). BMW verkar vilja ha minst en tysk förare i uppställningen vilket talar emot att de byter ut Heidfeltd. Det är lite synd eftersom varken han eller några andra tyskar är speciellt duktiga förare för tillfället (Vettel är ju dock lovande). Jag tror dock att uppställningen Kubica/Alonso skulle göra BMW konkurrenskraftiga nästa säsong. |
|
|
När jag tänker efter lite skulle jag vilja se att McLaren och BMW byter Kubica mot Alonso samt att BMW plockar in Vettel. Ut med Heidfeld - han håller inte måttet. Kubica har visat framfötterna och är definitivt värd en plats i ett av toppteamen. McLaren skulle få en utpräglad första/andre-föraruppställning. Dock är Kubica tillräckligt bra för att kunna ge Hamilton tillräckligt med konkurrens. Nackdelen med denna uppställning är dock att ingen av förarna är speciellt rutinerade (en respektive drygt en säsong i F1). BMW skulle få in en veteran/världsmästare och en lovande nykomling (som dessutom är tysk) i teamet. Alonso skulle känna att han är stallets försteförare vilket verkar viktigt för hans ego. Jag utgår ifrån att Ferrari inte vill byta förare, att McLaren inte vill byta bort Hamilton samt att BMW prompt måste ha en tysk i stallet. Annars hade jag velat ha helt andra föraruppställningar. |
|
|
Haas: Måste väl tillägga att andra platsen i konstruktörsmästerskapet igentligen borde vara en tredje plats,då maclaren va ganska överlägsna bmw,men att dom åkte ner på noll efter fusket. Nej där håller jag inte med dig! BMW fuskade inte! Därför förtjänade dom andra platsen i konstruktörsmästerskapet. Den här diskussionen som nu förs att BMW och Williams hade för låg bränsletemperatur verkar lite löjlig. Hur stor fördel kan 4 grader kallare utöver tillåtna 10 grader egentligen innebära? Och hur länge håller sig bränslet kallare i samband med och efter tankning? Hur vet man att bränslet var för kallt vid tankningsögonblicket? När mättes temperaturen på bränslet överhuvudtaget? Den som vet får gärna svara. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Bränsletemperaturen mättes vid ett flertal tillfällen under loppen. Vid något eller några av dessa tillfällen låg BMW/Williams under gränsen. Värmen i Brasilien gör att motorernas effektivitet sjunker. Att kyla bränslet är ett sätt att optimera. Kan tänka mig att motoreffekten ökar ett par procent strax efter tankning. Sedan går den nog tillbaka eftersom bränslet inte kyls i tanken på bilen. Frågan jag ställer mig är varför regeln finns att de inte får kyla bränslet till vilken temperatur de vill. Då skulle de skickligaste ingenjörerna kunna ge en fördel åt sitt stall. Nu kyler de bara så mycket de får. |
|
|
Angående fusket och straffet som McLaren fick i konstuktörsmästerskapet: Även om McLaren fuskade och blev bestraffade så vet vi att McLaren-bilen skulle köra ifrån BMW-bilarna alla dagar i veckan på samtliga F1-banor. Det skulle de gjort även om de inte fått läsa Ferraris designdokument. Dock är det bra att fusk upptäcks och det ska givetvis bestraffas. Men det går inte att säga att BMW är bättre än McLaren (det tycker i alla fall inte jag). |
|
|
Jo, F1 var riktigt kul i år, roligaste hittills under den tid jag följt det. Väldigt kul att BMW gick framåt, hoppas det fortsätter så och de kan utmana toppstallen. Angående förare så tycker jag både Kubica och Heidfeld verkar riktigt vassa så de kan gärna stanna. Men om Alonso skulle bli aktuell är det ju en bonus, gillar Alonsos tuffhet och hans ego, det är såna som gör sporten extra intressant. |
|
|
henke lexus: Jag sa inget om att bmw-fusket...utan ja sa att bmw borde igentligen kommit på 3:e plats då maclaren vart bra mycket mer framgångsrika,men dom fick ju noll poäng när spionhärvan kom fram... |
|
|
Värmen i Brazilien och höjden( banan låg ganska högt ) gjorde att dom tappade cirka 6-8% av effekten enligt Eje Elgh. Då tror jag att fyra grader kallare bränsle gör mycket. Daniel Länk |
|
|
Både Kubica och Heidfeld är bekräftade för nästa säsong så det lär inte bli nån ändring där. Dock så är båda förarna ganska stabila. Tycker att Kubica är lite för het ibland och linar upp sina motståndare dåligt när han ska köra om. Slutar oftast i låsta bromsar och dåliga utgångar i kurvorna. Han borde lära sig att bli mer kall och köra smartare kanske. Heidfeld är väl inte direkt F1 circusens mest karismatiska förare men gör alltid ett bra jobb och plockar poäng. Var inte alltför långt efter Massa i poängen ett tag. Har varit en pain in the ass åt Alonso ett antal gånger oxå denna säsong med en del roliga fajter. Dock tror jag inte han är ett världsmästarämne. Han blir nog som coulthard, gör det han ska men inte mer. Alonso är en riktig killer som gärna för mig kunde ansluta till BMW. Skulle lyfta teamet ett snäpp till är jag helt övertygad om! Men troligare är väl att han går till Renault där fisichella MÅSTE få kicken snart! Eller varför inte ge fisis plats till ALX...tänk att få han bredvid Heiki i ett nordiskt stall. Alex tror jag mycket på bara han får chansen....verkar väldigt fokuserad och kan säkert snabbt komma in i det och få fart på bilen |
|
|
Nu har i alla fall Alonso meddelat att han inte kommer att vara kvar i McLaren trots att han är kontrakterad för ytterligare ett år. Renault har gått ut och sagt att de gärna tar tillbaka honom. Kul med lite F1-spänning trots att säsongen är över. Fortsättning följer... |
|
|
judas. Som synts under året har Ferrari i.o.m. Schumis pension slopat den utpräglade försteförarfilosofin, tack och lov! Kimi och Felipe har fått köra om det ända tills Felipes chanser till en titel försvann rent matematiskt. För övrigt kan silly season börja på allvar sedan beskedet om Alonsos avhopp. Det är mycket som lossnar nu när Alonso flyttar. Spännande! Och vad gäller BMW så är de i mina ögon väl konservativa emellanåt. Men jag antar att det är en medveten långsiktig strategi och jag tycker man gör rätt som behåller både Heidfeld (den mest underskattade av alla som kör?) och Kubica. Heidfeld har rutin och fortfarande snabb, Kubica är redan vass och kommer bara att bli bättre. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
"Och vad gäller BMW så är de i mina ögon väl konservativa emellanåt." Dom är ju tyska! :) Kommer inte ihåg exakt vad Mario Thiessen sade när BMW köpte Suber, men dom hade en ganska väl utarbetad plan och 2:a plats 2007 ligger i linje med denna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.