|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tankade för 490kr (50.X liter) på JET 5 minuter efter att bilen visade -/-- på mätaren dvs det som kommer efter att den visar 0km och jag lyckades komma strax över 900km på det. Körningen är 90% lugn, mycket 110km/ på motorväg med lite full gas ibland. BMW 120D M 17'' 400mil - Max strax över 900km. Mitt mål är över 1000km på en full tank. Vad är det längsta du kört på en tank? | |
| Glömde skriva Facelift 177hk.. | |
|
Att du törs köra den så pass nära tom? M v h |
|
| Har du sett avsnittet av TopGear när dom kör en Audi A8 TDI på dieselångor en bra stund. Från södra till norra England (fram och tillbaka) på en tank. | |
| 116 - 630km .:P | |
|
står det inte i manualen att man inte ska låta den sjunka under 50km kvar? står det i min bok iaf. |
|
| Någon som har resultat från den nya 118D. Nyfiken på vad den klarar att prestera. | |
| Kom igen grabbar, visa hur duktiga ni är på ECODriving! | |
Forrest |
San Sebastian - Luxemburg (1200 km), snittfart 126 km/h på två tankar. Inte så dåligt för att vara en 130 va? ;) //S// |
|
Varför köra nästan tomt!! tanka fullt i röret, kör femtio mil och tanka och ta fram mininräknaren mil/liter varför köra nästan tom tank, allt är ändå teori. Körde förra veckan Linköping - London 360mil tor 0,63 i snitt och då innefattar det flera hundra mil autobahn i 180km/h. Allt beror på körsätt. Allt under litern är bra!! |
|
|
Nagge >> Spela roll om det blir slut på soppa? Inget som tar skada av det... är det slut på diesel så stannar ju motorn... tar en stunds nötande på startmotorn innan systemet har luftat sig själv dock... // Erik |
|
|
Och en stunds nötande på skosulorna om man inte har en reservdunk med sig :) AE |
|
|
Hehe, bara man inte är på väg hem från jobbet i trädojjorna då ;) // Erik |
|
|
Står i manualen till min bil att motorn kan ta skada om man låter mätaren sjunka under 50km kvar. Inget jag faktiskt tänkt testa om det stämmer. Nöta på startmotorn är inte direkt hälsosamt ;) |
|
|
Det enda jag tror kan ta skada är nog om den suger i sig skit som ligger i botten på tanken. Den skiten sätter då igen filtret vilket leder till att motorn går sämre. Om motorn kan ta skada borde det inte gå att köra tanken helt tom, utan motorn borde stängas av automatiskt om det blir under en viss gräns i tanken. Mvh Johan. BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
| Kan vi gå tillbaka & prata om hur långt ni kommer på en tank. Saknar något inlägg från 118D. | |
|
880km Sedan hade ja inget val, var för långt till nästa mack även om den säkert hade gått några mil till, detta testade jag på andra tanken i min nya 120dM -17 modellår -08 |
|
|
Jag har kört 940 km på en tank, men då fanns det mer kvar. Tankade under 50 liter i alla fall. När jag sedan satte mig i bilen sade datorn att räckvidden var 1120 nänting. Övertygad att jag klarar 100 mil med rätt slags resa. Totalsnittet i datorn är nu 5,3 liter/100 km, och där får man väl lägga till ett par deciliter för att få sanningen. Detta är dock en 123 grams 118d, (om det nu gör någon skillnad). Nej en diesel skall man inte köra tom. Då måste man avlufta och ha sig. Det är inte bara att tanka och köra vidare efter soppatorsk. Oo=00=oO |
|
|
Var på tiden med Eco-driving-tråd ! Man blir sugen på 118d och 120d när man läser om era långresor. |
|
|
Har ännu inte provat men chansen kommer nog nästa år, jag borde kunna ta mig Luleå-Sthlm på en tank (90 mil) även om det är på håret. Då har jag en chippad -06 med 18" så den drar nog lite mer än en standard 177 hk, svårt komma under 0,55 l/mil om man inte kör riktigt snålt. Det som irriterar mig är dock att tanken är så liten som den är, 60-65 liter hade varit mer lagom. |
|
| Brukar ligga på ett snitt på ca 400km, max tror jag ligger runt 500-600km (motorväg ca 120-140km/h) men men, jag anser att 130:in inte är en bil som man ska köpa om man ska köra snålt och långt på en å samma tank. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.