AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.086

håller på o tittar efter en bmw 740 e38

tjena..
blev av med min supra 89:a och tänkte börja titta lite på en bmw lyx bil..
e det bra bilar?
kända fel?
berätta gärna lite om dom..
mvh
Läs begagnatguiden för E38 Länk så får du ganska mycket info.

Rent generellt så är det bilar med hög kvalitet. Men som med alla andra lyxbilar med mycket utrustning så finns det ju mer som kan krångla. Det är mao viktigt att bilen har fått det underhåll den behöver i form av service och reparationer. Om inte så kan det bli dyrt för den stackars entusiast som vill få bilen i fullgott skick.

Nöj dig inte med första bästa utan leta runt ett tag och jämför så att du får en känsla för bilen. Se också till att det finns servicebok eller kvitton på allt utfört underhåll. Sist men inte minst, låt en erfaren E38 mekaniker kolla upp bilen innan köp, det kommer du spara många tusenlappar på.

Men om man lyckas hitta rätt bil finns det nog inga andra alternativ på marknaden som ger så mycket bil för pengarna just nu.

/Fredrik
Varför krångla till det? Stämplar eller inga stämplar i serviceböcker spelar ingen roll. Ta bilen till en pålitlig mekaniker, han ser på 30 minuter om bilen är i bra skick eller ej, vad som behöver bytas. Det är ju ingen rymdraket, bara en bil.
Lasse-SL500: Serviceboken i sig är iofs inte värd något, det går lika bra med en pärm med gamla kvitton på utfört jobb. När man håller på med gamla lyxbilar som har gått ca 25.000 mil är bevis på tidigare regelbunden service/underhåll a och o. Senare ägare får alltid betala för tidigare ägares slarv och det kan bli mycket dyrt. Vilken bil väljer du själv: Den som du vet har servats regelbundet, gjort alla garantirep. samt bytt slitagedelar vid behov eller den som du inte vet alls? Finns dessutom varken servicebok eller sparade kvitton/fakturor så kan man ju börja fundera på varför. Jag fördrar alltid fina bilar med god historik. Men smaken är ju som baken...

/Fredrik
fdaa,
a och o är naturligtvis skicket på bilen, inte kvittosamlingen. Ibland talas det så mycket om kvitton och historik så man tror ibland att vederbörande glömt det viktigaste - bilen. Det är allt jag säger, i bästa välmening.

Jag kikade på en M5:a -00 i våras, ägaren hade en tjock bunt kvitton och serviceräkningar, varav en servicekostnad på 62.000 för det senaste året. !! :) Men skicket på bilen var trots detta uselt, det var ingen bra bil helt enkelt, trots dokumentationen.

Det är väl bra med service/underhåll från märkesverkstäder, men glöm inte att undersöka bilen om du inte bara vill bli ägare till en fin kvittosamling. Ta hjälp av någon pålitlig mekaniker om du inte vet hur.

Men smaken är ju som baken... ;)
Cenny
Håller till fullo med Lasse-SL500.

Jag har köpt och sålt många bilar i mina dar och han har helt rätt. Kvitton och servicebok ger ingen garanti för någonting. Enligt min mening ger det inget annat än en falsk trygghetskänsla. Jag har sett bilar medd fullskriven servicebok som varit uselt skick liksom jag har sett dem utan servicebok i toppskick. E-38 är bara en bil som alla andra, bara lite mer elektronik. Är man ingen van mekaniker själv så åker man till en verkstad och ger dem en slant för att titta igenom bilen eller om man vill vara ännu mer noggrann så gör man ett M-test. Oftast säger dock magkänsla och sunt förnuft nog om hurvida du hittat en bra bil eller inte.

Vad gäller E-38 som bil så kan jag inte annat än rekomendera 750in. Mer bil för pengarna är väldigt svårt att hitta. Inte speciellt dyr att köra och äga heller.
Lasse-SL500: Läs sista raden i mitt förra inlägg. "Jag föredrar alltid fina bilar med god historik." Dvs det ena utesluter inte det andra utan de skall komplettera varandra. ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
sisu1986: Det är en underbar bil som man kan avverka många sköna mil i.
Det enklaste du kan göra är att använda sökfunktionen Länk och skriva "E38 AND 740" då får du att läsa i timtals.

När du köper bil såsom nybörjare är det som fdaa skriver den sanning jag delar såsom entusiast så uppskattar man dokumentationen samt det förenklar dessutom väsentligt när man skall sälja bilen till en annan entusiast. För andra människor är det inte värt någonting.

Min erfarenhet såsom att i över 10 år samlat och verifierat löpande underhåll(både på märkes respektive icke-märkesverkstad) är att vid försäljningstidpunkten oavsett hur gammal bilen är, betalas det mellan 10-20% mer av den person som söker just detta fordon jmf med "marknadsvärde i snitt". Samtidigt så kan man som säljare enkelt låta bilen tala för sig själv och rabatt, det kan människor gräva själv hemma:)

Givetvis så motsvarar ett gott mekaniskt underhåll också ett gott yttre underhåll, annars kanske det behövs en blindhund:)

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.