|
|
|
|---|---|
mole |
Har märkt att jag fattas lite olja i styrservobehållaren. Stack iväg till Micro och berättade vad jag ville ha. Säljaren kollar upp bilmodellen ej genom reg.nr utan genom att mata in årtal o beteckning. Valvoline synpower Power steering fluid var det jag skulle ha sade han och jag köpte en liter av denna: Länk Väl hemma när jag skulle förbereda operationen började en varningsklocka att ringa och jag bestämde mig för att läsa på i ämnet här på AP. Nu undrar jag om det kan stämma att jag ska ha Valvoline SynPower power steering fluid olja till mitt styrservo. Bilen är en E39 -97, kalltland, svensksåld, har grön klisterlapp på locket där det står chf 11 på. Oljan i servot verkar brun till färgen. |
|
Vilken micro var det? Det är egentligen bar a bilar som är svensksålda som har CHF olja pga vårat kalla klimat. Samma som citroen använder i sian stötdämpare. oftast är det ATF Dextron III som använd i sservostyrningar men när det står i boken. "only use special product!" då är det den du fått som du skall använda. |
|
mole |
Micro i malmö var det. Jag är inte arg på säljaren. Jag sade till honom att det stod chf på locket men om det sade honom någonting vet jag inte. Han gav mig den oljan som datorn sade till honom att man ska ha. Jag hittar ingenting om chf11 på förpackningen till oljan, jag misstänker att det inte är rätt olja jag har köpt. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja du ska ha Pentosin CHF-11S om det är grön markering på burken ,även den grönaktiga oljan kan bli brunaktig har jag noterat, då är det dags att suga ur burken och fylla på med ny Pentosin , sedan köra fulla rattsutslag några ggr och sedan suga ur burken och fylla på igen, med samma procedur, därefter suga ur och fylla på. Så brukar oljan vara fräsch igen den brunaktiga kan lukta illa också har jag noterat, ovsett om det är Pentosin grön eller Atf röd olja i burken från fabrik. Då får ta en tur till BMW. Bilar sålda till områden med kallt klimat, Sverige, Canada mfl har CHF-11S från fabrik. ///MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tilläg. ATF och CHF-11S får undet INGA omständigheter blandas med varandra, men det går att byta ut oljorna med varandra om systemet tappas och genomspolas med den olja som ska användas. ///MVH Hasso Länk |
mole |
Tackar tackar Hasso och Delorian Ok, då måste jag inhandla en oljesug då eller kan man köpa en genomskinlig slang o suga med munnen? (min fru)? Sedan så tar jag och lämnar tillbaka Valvoline oljan och kör till BMW och köper olja där. Jag misstänker att den inte finns någon annanstans? Sen undrar jag om locket till styrservobehållaren innehåller någon sorts packning? På min finns det ingen packning, alltså det blir plast mot plast. Det är lite kladdigt runt servooljeburken i ett annars PERFEKT motorrum. Jag mistänker att det läcker någonstanns runt burken nämligen. Tog och tvättade med kallavfettning runt hela burken idag för att lättare se varifrån det kommer. |
mole |
Förresten hur många liter måste jag köpa? |
|
Mole hasso har rätt. Men den oljan du har fått är inte en ATF lja jag är 99 % säker. Ja det sitter en liten gummipackning där köpte en häromdagen på bmw för 15 kr. |
|
mole |
Länk Här är bild på baksidan av flaskan. |
Sist jag sög ur burken några ggr,och skiftade så räckte den med en liter. CHF-11S är en syntetisk hydralolja med den vanliga röda ATF är en mineral hydralolja. där en av anledningarna att dom inte kan blandas, Den Valvolineoljan du fick verkar vara en syntetisk hydralolja, så helt fel ute är man inte, men jag skulle ändå inte chansa och blanda den med Pentosin CHF-11S. ///MVH Hasso Länk |
|
24 hour emergency number =) For more information turn page .. shysst infy |
|
mole |
På andra sidan så är det text på olika språk, bara allmänt jidder. Inget matnyttigt |
mole |
Köpte Pentosin, gummipackning till oljeservoburken + BMW's Leather cleaning foam. Lämnade tillbaka Synpower oljan till Micro. Case closed :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.