AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.063

Etanol/bensin drift

Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Jag kör min 316i på 50/50 (etanol/bensin)
*Köpte en reduceringsventil men monterade den inte.
*märker bara en liten avvikelse vid de första sekunderna vid start sommartid.
*Bilen drar ngt.mer än med bara bensin. (under litern bla. körning)
*kört de sista 1500 milen med detta och då det endast är 102hk i lillen så märks en effektökning, (104 oktan i etanol)

Fråga: är det någon mer som kör med etanol!

funderar även på att tanka min 330 men börja lågt, typ 10 lit. i taget.

Skaderisk!? inga på min 316

mvh.

drive.bmw
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I längden finns risker för kostsamma reparationer om bilen från fabrik inte är modifierad för E85.

Lite sökningar på altavista(den är reklamfri, skönt för ögat) kan t ex
Kortare livslängd på katalysator och lambdasond. Uttorkade packningar.

Jag själv uppmuntrar hellre till att välja ett högre oktantal. Du får samma mängd bränsle, lite högre effekt och som bonus kommer du lite längre sträcka i o m att du får mer effekt och behöver inte förbränna lika mängd.

Detta på grund av dagens adaptiva motorstyrningar är optimerade för 95 oktan många gånger. Ju större effekt och volym, desto effektivare att byta oktan. Det tar 2-3 tankningar innan man kan mäta skillnaden.

Korrekt är nog att skicka ett brev till BMW Sveriges tekniska avdelning så får du experthjälp på en gång.

Lycka till!
Asken
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
okey! jag ser vad du skriver men undrar om de verkligen ändrar/byter packningar när de modefierar bilen till E85?

Sen så blir det ngt. billigare och miljövänligare med E85/bensin
har besiktat bilen med detta och fått bra resultat.
( dock ej så miljövänligt för arbetarna i Brasilien mm.)

samt att det redan idag är 5% etanol i bensinen och att bolagen vill öka det till 20%

(om jag inte mins fel så ska 330xi -01 tankas med 98oktan)

och jag undrar vad stort spann det är på oktantal ex: går ju att köra på 95 okt.
har en del funderingar och vill ha mer svar, synpunkter!

Tack Asken

drive.bmw
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sådana här diskussioner är bra. Allt har ju sina egna övertygelser. Därför det är ju varje enskild bilägare som med sina handlingar bidrar till framtiden för de yngre, växande människorna. Det man kan göra är att se till att det fordon man äger är så välskött som möjligt. Ren fräsch olja gör rent i motorrummet och ger effektivare förbränning. Jag fick lära mig här på forumet att OMEGA 907 är bra att slå i innan oljebyte för att nå så optimalt rent det går att göra. För ca 150kr som den kostar på Mekonomen är det ett litet bidrag till det stora hela. Med varje agerande man gör för att få fordonet att fungera bättre så drar det ju mindre bränsle. som komplement till alla nya miljöbilar som subventioneras idag. ju högre oktantal desto mer bensin, desto bättre förbräning och desto lägre åtgång av mängden bränsle även om det kostar lite mer per liter. Varje del är viktig för helheten.
På en bil äldre än 10 år/ 200.000km kan man byta katalysator och lambdasond för de slits ut, fråga vilken besiktningstekniker som helst. T ex Alt A avgasssystem har kostnadseffektiva katalysatorer, det finns fler firmor.
Det skrivs för lite i media idag om det väsentligaste, förebyggande underhåll.
Mvh
Asken
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag körde min 323Ci på 1/3 e85 och 2/3 bensin, under ett halvårstid, bilen gick bättre, men drog mer bensin, så ekonomiskt tjänade jag inget på det. Efter att varit hos min BMW verkstad och där träffat en kille som jobbade med utvecklingen av etanolbilar på ett Svenskt märke, och blev varnad för precis det som Asken skriver, gick jag över till Shell 99 oktan istället.

BMW CS #5206
fr
18
frankie13
Bmw 325i cab -94
hejsan
jag har testat köra min 325i på etanol och jag märkte ingen skillnad på gången ca 50/50 blandning
det finns mycket information om detta på www.etanol.nu

min bil Länk

De
165
DeWa
328iAT -96
Körde 328an på 100% E85 i en månad förra sommaren, enda jag gjorde under den tiden var bytte soppafilter efter en vecka eftersom etanolen visst löser smuts på ett bra sätt. Bilen gick alldeles utmärkt, knappast billigare än på bensin men det funkade iaf, och förhoppningsvis var jag snäll mot naturen.
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Härligt! en massa inlägg om etanol och underhåll.

Anledningen till att jag vill köra på etanol eller metanol i framtiden är av ett par anledningar:
* Bidra till att minska utsläppen och ändå köra med en "vanlig bil"
* Har en önskan att Sverige blir det land som "först"går över till gas,etanol,metanol och så gott som möjligt skippar de fosila bränslet!
* och ett av de bästa sätt som liten konsument för att påverka är faktiskt att rata en produkt och gynna en annan, det sätter press på många aktörer/tillverkare att ändra sina produkter mm. För de vill alla sälja de produkter som konsumenten vill ha :)
* Tyvärr är det så att för framställa 1 liter Etanol idag så går det åt nästan lika mycket olja..räknat i energiåtgång för tillverkning/transport mm. Fast det finns billigare sätt.
Snart borde det finnas tillgång på Metanol istället då den produkten kostar hälften i energin.

jag värnar om miljön och kör en 330!? JA just därför vill jag försöka köra på så rent bränsle som möjligt.
och så Älskar jag ljudet av en rak 6:a ;)

OBS! jag är inte någon expert på detta område så har jag fel så påtala/bevisa gärna det, vill främst öppna ögonen och medverka till förändring.
mvh.

drive.bmw
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Nu är det väl så etanolens förträfflighet fått sig en törn pga av det du skriver. Metanolen är ju ett bättre alternativ, billigare samt högre energivärde. Men tyvärr har satsningen ensidigt skett på etanol pga våra sköna politiker och beslutsfattare. Metanol har de aldrig hört talas om. Dessutom är problemet att uttnyttja åkerareal till att göra bränsle lite oroande.

Frågan är om inte en snål diesel är minst lika bra miljöalternativ som etanol.

Mvh,
Fredde
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
sant som du skriver Fredde!

Men vad det gäller en Disel så bör det vara ett partikelfilter monterat.
(onödig info ifrån mig) ;)

Hittade lite ang. Etanol/Metanol
Länk

Skogsareala förutsättningar finns för en storskalig produktion av metanol. Etanol tillverkad av jordbruksprodukter kan däremot enkom bli ett marginellt motorbränsle p.g.a. begränsad tillgång på jordbruksmark.

(Under 1980-talet fanns i Kalifornien ca 14.000 bilar, som kördes på M85, dvs 85 procent metanol och 15 procent bensin)

Saabs motortillverkning:
Vi har anpassat våra motorer för alkoholdrift: rostfritt stål i stället för aluminium, packningar och andra plaster är av en sort som varken sväller eller torkar ut i alkohol. Hela bränslesystemet inklusive tank är utbytt.

hittade lite som kan vara tänkvärt, Hmm
ska tanka etanol i morgon men det får bli typ 10 -15% bara..

drive.bmw
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
drive.bmw: Vad du annars kan göra nästa gång det är aktuellt att byta bil är att köpa en 316g compact. Några exempel Länk Länk Den går på CNG(naturgas) och är fabriksbyggd(1996-2000 i 500 ex) för detta. 2 stolar och gas/bensindrift. Jag köpte en sådan i somras och det är ganksa trevligt att slå på gasknappen under vanlig körning. I stockholm tillverkas naturgasen i reningsverket för avloppsvatten och bonusen är då= ingen transport av drivmedel runt halva världen. Bakpå kan man stoppa in näsan vid avgasröret, jag gjorde det några sekunder själv.
Det kommer nämligen bara luft ur det:) Själv klart njuter man av sin vanliga bensinbil men med detta som alternativ så kan man dra ett litet strå i stacken.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.