AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.806

Bilköp: 530d/525d vs A6 2.5TDi

Hej!
Står nu inför ett bilköp och denna gång får det bli diesel, jobbet kräver det. Jag vill absolut inte köpa nån pissig liten pendlarbil för 5k utan satsar istället på en nyare kombi, -98 och framåt. Den får itne heller vara för klen för att jag vill kunna dra tung släp/dyl (tar BE-kort nu). Vill absolut ha kvar komforten, känslan och byggkvalitén. Jag hade tänkt hålla mig under 90.000 gällande bilens pris.
Var och provkörde en -01 A6 2.5TDi quattro igår och den levde upp till förväntningarna. Gick finfint på vägen och det var tyst i kupén även i högre hastigheter. Är nog absolut värd pengarna.
Ska förhoppningsvist iväg o kika på en 525dT i början av veckan.

Jag vet att det här är en BMW-forum och att det kan bli lite sura miner när man nämner konkurrent-märken. Men jag vill att ni som har haft med nån av bilmodeller att göra delar med er av erfaranheter och nämner lite av bilarnas plus/minus punkter. Tack
st
55
stugan5
528 I 84
524td 83
524td 84
535 86
Jag tror att BMW:n är betydligt billigare i service. Audi är dyr i sevice
audins 2.5L diesel på 180hk har haft lite problem med smörjningen på kammarna i toppen.

detta har gjort att dom gått ner sig och fått ordentliga vändkanter, som gör till följd att totalrenovering och utbyte är ett måste, nåt som kostar ca 30k på auktoriserad firma.

har kompisar som jobbar på audi/vw verkstad, då fick jag denna infon då jag sneglade på en audi allroad med just denna motorn.

men utöver detta är det en riktigt bra bil, men kolla detta först.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
OK...
Jag har oxå hört att BMW ska vara billigare vad gäller underhåll och reparation men däremot så verkar det som att skatten och försäkringen är högre. Bränslet betalar jag ingenting själv för egentligen men vilken av dessa bilar har lägre förbrukning? Chefen får väl spader om bilen drar för mkt... Har hört att quattron ska vara otroligt törstig iaf stadskörning och i över 120km/h men jag "kör ju som en käring" ändå och 4-hjulsdrift är nog bra att ha på vintervägar.
Är det inte så att en hel del E39 har nåt skit med dieselpumpen hittade ett par trådar om det på forumet.
Och förresten hur står sig dessa bilar mot Mercedes C/E? (jag vet, bakaxelsjukan är hemsk)
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
530 D = kul bil som håller länge, billig...Nja.

MB E 220 CDI = Ok bil, kör du som käring så är det en bra bil, håller länge och är faktiskt billig att underhålla, Se upp med rosten bara. Sålde min vid 45 000 mil för att jag var trött på den.

A6:an har jag ingen egen erfarenhet av.
Har inte Merca 12 års rostgaranti? eller rostar det på de ställen som inte täcks av garantin? E220 är inte det lite väl klen motor(2,2l runt 125hk?) i de där för en så tung bil ? Tänk om jag ska dra släp lär ju ta stopp upp för backen!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Merca W210 skall man passa sig för med avseende på rost. De har faktiskt 30 års rostskyddsgaranti, men dom rostar som en gammal Opel i alla fall. Låt valet stå mellan Audi och BMW. Audi för komfort och kanske snäppet starkare på rostskydd eller BMW för körglädje och låga servicekostnader.

AE
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Stämmer bra att Merca har 30 års rostskyddsgaranti men den är helt värdelös då dom håller stenhårt på att det ska vara genomrostning innifrån.

En släktning till mig hade en E-klass som han köpte ny 2000 och 2004 så byttes alla dörrar, motorhuv och baklucka samt att det rostlagades lite överallt. Den goodwill han fick av merca var att han bara behövde betala halva jobbet (vilket betyder runt 50000:-)

Ett halvår senare var det nya bruna rosor på en massa nya ställen på bilen.

När det gäller 180hk TDI V6 motorn så är det väl något av ett understatement att dom har lite problem. Vanligen får man byta kammarna runt 20k mil och jag är ganska aktiv på Nordicaudi och har ännu inte stött på någon so INTE har bytt kammarna när bilen har gått 30k mil.

Å andra sidan har ju 530d före 2001 (med 184hk motorn) stora problem med dieselpumpen vilket iof inte är mer än 15k. Problemet kommer när den skär och spånar ut till spridarna som oftaste inte går att få loss hela pga av knasig konstruktion. I värsta fall får man byta 6st spridare och då landar man uppåt 50k innan det är klart.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
143 HK i 220 CDI, det räcker faktiskt ganska långt. Väldigt snål, ca 0,6. Jag fick ny huv nya dörrar och ny baklucka, kostade mig inte en krona. 6 års goodwill. Jag hade lite rost på skärmkanterna när jag sålde den.

Om jag skulle köpa en MB nu så skulle jag gå på den nya karossen, jag tror att den kom -03. Och om jag hade råd så skulle det bli en 320 CDI, men allt från 270 och uppåt är tillräckligt.

Men jag kommer att hålla mig till BMW minst en bil till och målet är en 535 dat med lite rejält med utrustning.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Audi A6 2.5TDI är en skit motor. Problem över 15.000 mil! Pratade med en Audi mekaniker som sa att man egentligen borde byta olja i den motorn med ett intervall på 500 mil, så håller den lite längre.

Jag hade aldrig köpt en Audi med den motorn - tyvärr, då det är en fin maskin, när den fungerar.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ingen bil är självklart problemfri och man måste ta väl hand om dem för att de ska rulla på vilket kostar...
Byta kammar är ju nåt man kan göra själv om man får tag på lite vettiga verktyg o garage men jag äger varken det ena lr det andra... Att riva hela bränslesystemet på egen hand ska vi inte ens tala om.
I slutändan tar kostnadsskillnaderna och problemen ut varandra oavsett bil tror jag. Frågan är bara vilken bil är pålitligast, bränslesnålast och uthålligast. Måste ändå provköra en E39 för att kunna jämföra med A6-an känner jag. Kanske kommrr nån av bilarna helt enkelt kännas bättre
farmor och farfar har en 03as cklass 220cdi som är chippad hos becker i tyskland..

den går riktigt jäkla otroligt bra med automat så nog räcker det till gott och väl.

men akta dig för audin, det är många som haft bekymmer med dom som sagt var... det är inget man byter själv det där med inställningar av dieselpumpar osv... det var visst minst 15 - 20h jobb allt som allt vad jag hörde iaf, då motorn är relativt svårskruvad.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Verkar iaf som att Merca ska vara riktigt stryktåliga gällande motor o övrig mekanik alltså
Kanske är värt att nämna at jag tänker köp en bil med automatisk växellåda. Nån som vet hur det ligger till på den fronten hos bilarna?
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Generellt för alla automatlådor så får man räkna med att det kan vara dags för byte runt 25000mil. Givetvis beror det på hur bilen har körts och hur service är gjord på lådan.

En manuell låda håller vanligen hela bilens livslängd.

En ny låda är en rätt saftig utgift samtidigt som man får dras med en konstant högre soppaförbrukning.

Dessa anledningar räcker gott för mig för att hålla mig borta från automatlådor på alla bilar men sen blir det ju dessutom en mycket tristare bil att köra.
Hmmm att byta en automatlåda är ju rätt dyrt. Men jag är väldigt trött på att växla hela tiden och dessutom är det väldigt jobbigt med manuell låda i STHLMs rusningstrafik. Jag vill ha det enkelt och bekvämt med andra ord. Sen får man väl hoppas att lådan är servad som den ska vara och är i bra skick jag menar det finns ju totalt missskötta manuella lådor med.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Vadå byta låde efter 25 000 mil, det händer men är inte vedertaget. Jag skulle tro att din uppfattning är något ålderstigen.

Inte en bil som jag har kört med automatlåde har rasat eller ens varit problem med, ingen av mina bilar har gått mindre än 25 000 mil utan betydligt mer.

Om man tycker att det är kul att röra om i bensinen hela tiden, så är väl det upp till var och en, men att automat är sämre än manuell, nja jag är skeptisk...
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Nu är väl mina erfarenheter mest från taxibranchen och där är det troligen mer stadskörning än normalt. Där är det och har under lång tid varit rätt standard med att byta låda i genomsnitt runt 25k mil och sen byta bil innan det är dags igen.

Kör man nu uteslutande långkörningar med lådan i lockup hela tiden så håller den förståss mycket längre.

Att en automat är lika problemfri som en manuell kan ju dock ingen få för sig.
Varför skulle en automatlåda vara sämre än manuell? De flesta nyare lådor är ju välutvecklade och hållbara. Kör man som ett svin så håller ju inga grejer alls. Ja, stadskörning sliter ju mer på bilen överhuvudtaget så det klart lådan tar stryk den oxå oavsett utförande. Men jag skräms inte av sånt, det får bli automatlåda på nästa bil oavsett.
Det blev en Audi trots allt. Men inte A6 utan jag köpte en A4 -99 2,5TDi Automat. Nu får man jävlas med kamremmar och styrarmar. Inte lika rolig på vägen som en bakhjulsdriven BMW men den känns ändå väldigt bekväm och säker. Nästa gång får det bli nåt 4-hjulsdrivet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.