|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Familjen går i planerna att införskaffa en bmw z3 m Roadster att ha som sommarbil, försäkringspremien hos ex trygghansa som är familjens vanliga försäkringsbolag är rent ut sagt löjlig (17000 kr?), hos if är de ca 7, och hos länsförsäkringar ca 6. Bilen ska endast framföras sommarhalvåret, så borde det inte vara möjligt att gå den entusiastförsäkrad. Hur ska man göra för att lyckas med detta? tacksam för hjälp//Nydell | |
|
"Entusiast" är försäkringen för dig som äger en personbil eller lätt lastbil som är 20 år eller äldre, i fint skick och som genom sin grundkonstruktion Lycka till !! ;) |
|
| Jag har en bekant som har en lotus från 2003 som är entusiastförsäkrad, så de kan knappt vara en skriven regel. | |
| Du kan få en entusiastförsäkring på en bil nyare än 20 med lite tur. Men det kan nog vara svårt på en så vanlig bil som en BMW men vissa lyckas med det. En Lotus är ju mer entusiastbil än en BMW om man säger så. En sådan bil är nog enklare att lyckas med. | |
|
En entusiastförsäkring utav en så skadefrekvent modell som Z3M tror jag är svårt. Tanken är att den typen av försäkring skall appliceras på fordon som körs mest till bilutställningar, bilträffar med mera. Premien beror på försäkringsbolagets erfarenhet av skadereparationer de senaste åren. Till att börja med gå med i BMWCS.com och engagera Er något år i BMW Club Schweden. Det är där bilentusiaster hänger förutom här inne bl.a. Sedan kan man studera definitionerna på entusiastbil på deras hemsida. Alla regler är olika. Om du ser 5 månaders sommarkörning= 17.000kr/12 månaderX5 månaders premie samt X7 månaders premie för garageförsäkring. Vad får du då? Mvh Asken |
|
|
Vem kommer i huvudsak att köra bilen, det är det som kommer vara väsentligt. Lycka till! Asken |
|
| det är papap 50 år och mamam 50 år som kommer köra, och ingen av dem har krockat de senaste 10 åren! | |
|
Varför frågar du inte bekanten hur han gjorde för att entusiastförsäkra sin Lotus från 2003?? Annars finns det endast (vad jag vet) ett sätt att få entusiastförsäkring på en nyare bil, (jag har min E30 Cab på det viset). Det är om du tidigare och fortfarande har en gammelbil försäkrad via MHRF. Mer info här: Länk Annars finns ju alltid alternativet att ställa av, ställa på, de gånger du använder bilen, administration, visst, men det blir bra mycket billigare Mats BMW CS #5847 |
|
|
t80196: Jo just det, då haglar det in papper från vägverket i kombination med inbetalningskvitton hit och dit ... ovärt ... |
|
| Min bekanta gjorde de genom en klubb (tvärr kan man inte ta bmwn där egenom) Vi hade min BMW 2002 entusiastförsäkrad (avställd) i bolaget som tar 17 loppor men de verkar inte ha påverkat priset direkt. | |
|
BMW's ///M-modeller brukar vara extremt opopulära bland FB att entusiastförsäkra. De som har lyckats att få igenom någonting liknande som du beskriver Nydell (under de senaste åren), har förmodligen haft personliga känningar på resp. FB. Asken beskrev problematiken rätt väl tycker jag. Mvh, /Wille |
|
|
Jag vet ej hur det fungerar idag men jag har lyckats få igenom en entusiatförsäkring på min 318 is -90 för ca fem år sedan. Jag fyllde helt enkelt i blanketten och skickade in den, sen fick jag åka dit efter lite telefonkonversation. När jag kom dit var besiktningsmannen inte särskilt intresserad av bilen utan av mig. En av hans slutsatser, som jag tog fasta på, är att man entusiastköra en Fiat uno och man bruksköra en Ferarri och sen godkände han en entusiatsförsäkning på bilen. Min slutsats så här i efterhand var att besiktningsmannen lurade ut hur jag använder bilen, som andrabil eller som entusiastbil. Om jag var bilentusiast eller inte. En 18 åring med morfars 15 år gammal 318 i nyskick kan nog glömma entusiastförsäkringen medan rätt 40 + åring som är medlem i BMWCS och i övrigt har rätt bakgrund möjligen kan få igenom en M3:a. Ägaren är sannolikt viktigare än bilen. E |
|
|
E, sen två tre år sen så har bolagen blivit stenhårda på 20-års regeln! Bilar nyare än 20-år är så gott som omöjligt att e-försäkra. M3 E30Länk |
|
|
Abbe, om så är fallet är det trist samtidigt som det borde finnas en orsak. En av fördelarna för försäkringsbolagen med just entusiastförsäkringar är att de slipper en massa på- / av-ställningar av fordon som kostar administration. Jag kör mellan 180 och 220 mil per år med min 318 is (de sista fem åren). Nästan uteslutande under sommaren och hälften av milen är, enligt min fru, i samband med att det skall putsas, tvätta och fixas. Om jag hade en vanlig försäkring skulle jag givetvis ställa av bilen eftersom en helförsäkringen när jag fick igenom entusiatförsäkringen låg på 7-8 tkr per år. Har du ansökt om att entusiastförsäkra din M3:a? E |
|
|
Jovisst är det trist att de är så hårda idag, men tyvärr är det resultatet av all för många fuskar. Ja, jag ansökte om det genom BMW CS 2003, först skickade jag in digitala bilder, men de godkändes inte, framkallade exakt samma bilder och de blev godkända! :-) Jag trodde jag skulle ha svårt att klara mig med 500-mil per år, men med facit i hand så är det just tyvärtom! Jag har svårt att komma upp till 500-mil, jag tror jag körde runt 100-mil i år innan avställning. M3 E30Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.