AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.103

Elsuffletten fungerar inte alltid

Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Suffletten på min Z3 2,8 -99:a (senaste modellen) vill inte fungera alltid. Jag hör ett tydligt "klick" dä jag lyfter upp framkanten men sedan händer ingenting. Ibland kan den plötsligt börja röra på sig för att sedan stanna i maxläget. Har nu kopplat loss suffletten från cylindern och kör manuellt.

Är det någon som har samma erfarenhet och som vet vad som kan vara problemet? Jag har fått tips om att mikrobrytaren måste bytas och att det är dyrt. Är det en vanlig mikrobrytare eller är det special? Jag försökte mäta motståndet över brytaren i uppfällt läge och fick mycket konstiga värden: flera hundra ohm och det sjönk hela tiden.

Mvh
Östen
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Microbrytaren borde ha en vanlig normally closed eller open funktion alltså inget mellanting antingen påverkad eller inte. Du kan inte ohmmäta med inkopplade kablar för då får du konstiga värden för då får du med en massa annat oönskat. Ett annat sätt är att du byglar över kontakten och provar (normally closed) eller tar bort en tamp (normally open) Lycka till. //Z3Kent.

Min bil 2007Länk
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Tack Kent

Naturligtvis kopplade jag bort allt övrigt. Det sitter en s.k. Molex-kontakt t.v. bakom förarsätet och den kopplade jag loss och mätte på. Jag har varit inne på samma linje som du att bygla över men ville först vara säker på att man inte förstör någonting. Det märkliga är an brytaren verkligen klickar när man vickar på sufflettens framkant men ohmtalet vandrar upp och ner. Kan man få tag på ett kopplingsschema måntro?

Mvh

Östen
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej igen! Det är bara en vanlig microswitch som har brun kabel och brun/orange den bruna kabeln ligger till jord och den brun/oranga påverkas ändposition. I serie med switchen ligger sedan brytaren för öppna/stänga sufletten. Så börja med o bygla går inte det prova med att lösgöra den brun/oranga ledaren. Är det lika illa kan du ha dålig jord från den bruna ledaren (dra en provisorisk säker jord). Nästa om det fortfarande ej vill gå din väg ta loss brytaren för öppna/stänga och ohm mät denna. Den har pos 1-0-2 där noll (0) är gemensam den skall alltså leta i ena läget mot 0-1 och andra läget 0-2. Nu har du lite mera att kolla hör av dig om du har mera frågor. //Z3Kent.

Min bil 2007Länk
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Hej Z3kent.

Idag var det cabba-ner-väder och jag passade på att kolla mikrobrytaren till suffletten. Den hade inga bruna eller oranga kablar, bara 2 svarta och kablarna är ingjutna. Men jag lossade switchen, klippte av kablarna och tvinnade ihop dem och nu så kan jag öppna och stänga suffletten utan några som helst problem. Men jag inser att man bör ha en fungerande switch för att inte dra sönder något i mekanismen när man öppnar och skall nu försöka hitta en ersättare. Den ursprungliga är av fabrikat CHERRY.

Någon som vet var man kan få tag på en sådan (förutom BMW-original förstås)?

Tack för hjälpen så här långt Z3kent.

/soomg
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Soomg: Nu kanske jag är ute och cyklar rejält men är det något sådant du letar efter Länk

Mvh/Rolle
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Nej det är brytare av denna typ jag är ute efter: Länk
Jag har letat på ELFAs hemsida men inte hittat någon liknande.

/soomg
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Nu har jag hittat mikrobrytare, inhandlat den ocH monterat den och elsuffletten fungera igen! Kostnad 95 :- plus en del arbete.

Själva brytaren är inga problem. Man kan ta vilken V4-brytare som helst men gärna en tät variant, IP67. V4 är en standard för både funktion och dimension. Jag valde ELFA: 35-831-43. Sedan kommer det lite krångligare, nämligen hävarmen. Såvitt jag förstår så är det ingen standardhävarm som BMW använder. Jag köpte en s.k. hävarm med simulerad rulle för att den såg ut att vara rätt så lik originalet, men den passade naturligtvis inte. Så jag kapade fästanordningen på den gamla hävarmen och limmade sedan ihop den nya och gamla för att få önskad form. Sedan lödde jag på kablar på brytaren och skarvade ihop dem med de avklippta kablarna. Slutligen återstår finjustering av hävarmen så att brytaren klickar på precis rätt ställe när man lyfter framkanten på suffletten.

Naturligtvis hade jag lite för bråttom när jag lödde på kablarna på brytaren. Det är "C" och "NC" som skall användas, dvs man skall ha kontakt i opåverkat läge, dvs uppfälld sufflett.

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej jag har tyvärr samma problem. Sitter microbrytaren bakom den där "plattan" med torx-skruvar på vänster sida dvs är det enkelt att komma åt den utan en massa strul?

MVH

Per
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
soomg; Vad skall du med elsufflett till? Går det inte fortare att köra manuellt? Jag har själv en handjagad sufflet, skulle vara kul att veta hur lång tid elsuffletten tar!? Är det någon som klockat?

Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
permoh66: ja det är bara att lossa på plattan. Mikrobrytaren sitter på insidan av plattan och det är bara att lirka loss den rakt upp. Brytaren sitter fast med enbart friktion. Var försiktig så att du inte bryter av styrpinnarna. Länk

anmith: bilen var utrustad med elsufflett när jag köpte den, och jag helst att saker och ting skall fungera. Jag körde ett tag i manuellt läge och som du säger, det tar nog längre tid att köra med elen än att gå ur, dra upp/ner och sedan stiga in igen. Men med elsufflett slipper man öppna dörren (det kanske är trafik som passerar) och dessutom är jag i den åldern att man vill minimera antalet in- och urstigningar, speciellt i nedcabbat läge. Det är helt enkelt bekvämt med elen.

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej soomg tack för de utmärkta bilderna och beskrivningen, det blir beställning av ny microbrytare imorgon så slipper man förhoppningsvis detta problem :-)

MVH

Per
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
alla detaljer om byte av brytare har jag tagit fasta på och sparat i mitt "bibliotek" över sådant som kan gå sönder i fortsättningen, men var sitter den plattan på vänster sida som anges inläggen?
mvh Uffe/bildock
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Per: köp då inte en hävarm med simulerad rulle utan köp en rak arm. Det blir lättare då att klistra ihop den raka armen med originalarmen. Annars måste du klippa av den rundade delen längst fram på den nya armen.

bildock: med suffletten nere så har du plattan strax t.v. om ditt huvud. Lyft på nederkanten av tyget så hittar du den. Brytarens arm känner av vinkeln av den främre vikbara delen av suffletten och brytaren sitter vid leden.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Soomg
jag bugar och tackar för för dina eminenta inlägg om byte av brytare, ett unikt forum vi BMW ägare har tillgång till
mvh Uffe/bildock
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
bildock: den här gången var det jag som kunde bidra med tips. Andra gånger är det jag som behöver hjälp. Och jag håller med dig, det är ett unikt forum. Man borde skaffa sig en BMW bara för att få vara med.

jag har noterat att det nästan alltid är någom som har problem och som öppnar en ny tråd om problemet, men man skulle även kunna öppna en tråd om ett redan löst problem,. Man har ett problem och hittar lösningen själv. Då kan det vara intressant för andra att få denna lösning innan de själva stött på problemet. Så som du gör: samlar lösningar för framtida behov. Så har ni löst ett problem utan att det varit uppe i en tråd: starta en tråd och berätta för oss andra.

Mvh
soomg

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Äntligen fungerar suflettfällningen som den ska :-) men jag skippade att köpa en extra arm till microbrytaren utan filade loss orginalhävarmen med dess "hållare" med en Dremelkapskiva så att jag fick en slät yta, sedan limmade jag fast den på den nya microbrytaren och för att avlasta limfogen limmade jag på en 1mm bricka på andra sidan så den får stöd av väggen i hållaren.
Tack än en gång nu kan man fälla suffletten utan att behöva skämmas för att det inte funkar.

MVH

Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.