|
|
|
|---|---|
|
jag undrar om man ska ha full tank när man ställer av bilen under vintern eller hur gör ni? Tompa_master | |
|
jag är ingen expert. men tanken skall enligt vad jag hört och läst bland annat på detta forum, vara full för att förhindra kondens. Ägaren som jag köpte min 740 i våras av hade haft den avställd med full tank, jag märkte inget beskymmer pga detta... gick bra på en gång :) |
|
| Full tank är korekt som sad_ant säger... | |
|
jag har haft bilar avställda under vinterhalvåret i 25 års tid i ett torrt kallgarage så någon erfarenhet måste det väl blivit, och jag har aldrig fyllt tanken alltid sista skvätten kvar kanske 10-15 liter och det har varit lättstartat och aldrig problem med kondens, men jag motsätter mig inte teorin om bildandet av kondens, vid första tankning på våren har jag hällt i insprutningsrengöring inför kommande säsong men den ska inte ta upp någon kondensvätska så förmodligen har det inte blivit någon mvh Uffe/bildock |
|
|
Full tank har gällt tidigare eftersom man slipper kondens då. Förutsättningarna ändras dock med utvecklingen av bränslet. Nedanstående är citat är från Svenska Petrolium institutets rekommendationer för båtar med bensinmoter. Se Länk "Lagring av bensin under vintern Inför vintern ska tanken vara så tom som möjligt. Bensin som förvaras länge förlorar de lättaste beståndsdelarna, vilket innebär att motorn kan bli svårstartad". /Mats **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
att bensin är en färskvara har väl varit känt länge jag har fått uppgiften att hållbarheten är 9 mån. men det var länge sedan idag när bensinen har sämre kvalitet så är visst hållbarheten ännu kortare mvh Uffe/bildock |
|
| För MC vinterförvaring så gäller i alla fall: Full tank, gärna med K-Sprit. Kör motorn med kranen avstängd till den stannar! (Tyvärr så har ju inte bilar bensinkran) | |
|
Hej. Jag tankade ur bensin ur en båt som stått på land med bensin i tanken i 1,5 år. Hällde sedan den gamla bensinen i bilen och det fungerade hur bra som helst. |
|
| Jag ställer av bilen med full tank. 99 okt. | |
|
Tanka fullt, du får problem annars, en 540iT/6 som stått avställd ett år har sönderrostade bränslerör min gissning är på grund av att den inte haft full tank, den är i plast så den är ok, jag tankar alltid fullt = aldrig haft problem under dom 5år jag ställt av på vintern. Stephan |
|
| Dom senaste 15 åren så har jag haft någon bil som har varit avställd vintertid. Jag har aldrig någonsin brytt mig om att ha speciellt mycket bensin i tanken när jag har ställt ner bilarna och jag har aldrig haft några problem. Mina bilar har stått inomhus i varmgarage. Torrt och fint alltså. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.