AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.446

BMW e30 - Värför så populär?

Sida 2 av 2
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Köpte en E30 cabriolet 325iC för några månader sen.

Vad ska man säga, Jag är kär! =)

Har dock inte vågat busköra med den ännu. Cabben är ju mer en glidarbil :)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
vad sugen man blev på en e30 325a nu som andra bil :P det tråkiga med dom är de är typ alltid snålt utrustade..har väl inte sätt många med skinn och ac precis.
Aquilla Det var en jäkligt roligt utrustad 325 touring till salu... Vet ejom den är såld än... Men den var årsmodell 89 och silvermet, svart skinn och fungerande ac... elfönster, taklucka rubbet som fanns att få:) Då blir man kär:)
328CIA : Antar det.. men m3 e30 var väl handbyggd? Är dåligt påläst om det.
Btw apropå krocksäkerhet... Länk
Ser nu att SAMTLIGA 3-serie bilar har fått en guling hos folksam... Vilket är näst sämst... Denna statistik grundar sig på verkligen olyckor...

Men men... Fortfarande är ju e30 en förbannat rolig bil:)
E30 är ju den som är ansvarig för BMWs 3-serie framgångar som jag ser det.
E21 var ju minst sagt spännande att köra på vintern. Körde konstant med skivstångsvikter i skuffen så fort snön kom för att få lite mer tyngd över bakvagnen. Sen är designen tidlös och perfekt.
Det går ju fortfarande att få tag på fina exemplar och den 6-cyl 125 hk motorn är en pärla som jag minns det.

125 hk i e21 menar du?
m_johan84:
Nej jag menar att det var 2-liters 6:an i E30 som jag gillade mest.
Hade två st sådana i min ungdom, en 320i -85 och en 320i -86.

Keep your distance!
Ser nu att jag skrev rätt obegripligt i 21:43 inlägget från igår.
Designen på E30 är tidlös och klassisk, speciellt inredning och instrumentpanel känns ännu idag modern. Den kom väl ändå 1983? För snart 25 år sen.

Keep your distance!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Clubsport: Håller med dig där om inredningen och framförallt instrumentpanelen. Otroligt stilig panel för att ha så många år på nacken =)

Mvh Anton
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Inte nog med inredning och kaross som är tidlösa, serviceindikatorsystemet introducerades då vilket innebar att bilen fick ny teknik och steget från E21 med elspeglar och servo som tillval blev stort. Vill minnas 320/323E30 hade eller kunde ha som tillval eltaklucka, servo, elhissar, ABS (323E30). LM-fälgar var standard för 320/323.

Jag minns att jag var med i en 323E30 från 1985års modell, och man imponerades av hur tyst och fint den gick, 320in kändes liknande fast
totalt komfortinriktad och motorn spann vibrationsfritt och mycket lent men utan den dragkraft som fanns hos 323, vilken kändes rå och härlig på den tiden. På den 323E3n jag var med i stod det NYA BMW 323 på sidan och var mörkröd/vinröd och i bakrutan BMW följer inte utvecklingen BMW leder den.
Saknar dessa slogans nuförtiden, när BMW verkligen har gått framåt sedan Bangle kom till, åtminstonde försäljningsmässigt.
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Har väl inte så mycket att tillägga, redan allt har ju sagts......

Men har ägt min sommarpärla sisådär 10 år nu, och har inga planer på att sälja och fortfarande lika kul som första gången jag satte mej bakom ratten på den, det enda negativa är lite för lite mos, (är ju en mellan modell)men jäkligt körglad iallafall och mycket mycket karaktär! önskar att BMW kunde hitta tillbaka till sitt ursprung, Gör väl en del arga nu... men tycker att dom kan sälja skiten till mercedes och montera en stjärna på dom tråkiga gubb bilarna dom gör nu, förutom Z4 som är en underbart vacker vagn. Annars borde alternativet att skicka chefsdesignen till Sibirien......

Jonte

320IK-88

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Har samma entusiasm som övriga här om denna underbara kaross. Kommer alltid ha en E30 i min ägo. Är man fast så är man:)

linlugg: kanske lite hårt att sälja till mercedes men håller med dig lite iaf. Är ju faktiskt inte bmws fel att bilarna ser ut och är som dom är. Dom gör ju faktiskt bilarna efter vad kunderna vill ha. Generellt efterfrågas rymlig interiör (speciellt i USA, undra varför:), men framförallt säkrare bilar. Själv gillar jag även designen på de nya allt mer. En 130 skulle inte sitta helt fel ihop med den 535d.

En E30 skulle aldrig få tillverkas i dagens samhälle tyvärr. Man får vara glad så länge dom tillverkar bilar med förbränningsmotor. Snart blir det väl något "miljövänligt" tjafs som inte låter det minsta skoj.
Nu får ni sluta med sådant härnt. Satt och sökte lite info, läser inte här så ofta mera pga av tidsbrist. Så ploppar en sådan härn tråd upp så man blir tvungen att läsa och kan inte annat än hålla med många om det som skrivits. Speciellt inredningen som tas upp, instrumenpanelen speceillt. De finns inte många bilar än på 90 talet som klarar av att matacha denna panel som designades i början på 80talet.
Att bilarna desutom inte skramlarar de minsta innuti trots många börjar vara redit sönderskruvade idag gör mig mera imponerad.

Fan blir sommar nu så man kan plocka fram bilen, har abstinens någo sjukt redan och har bara precis ställt undan den.

....

Nu får ni sluta med sådant härnt. Satt och sökte lite info, läser inte här så ofta mera pga av tidsbrist. Så ploppar en sådan härn tråd upp så man blir tvungen att läsa och kan inte annat än hålla med många om det som skrivits. Speciellt inredningen som tas upp, instrumenpanelen speceillt. De finns inte många bilar än på 90 talet som klarar av att matacha denna panel som designades i början på 80talet.
Att bilarna desutom inte skramlarar de minsta innuti trots många börjar vara redit sönderskruvade idag gör mig mera imponerad.

Fan blir sommar nu så man kan plocka fram bilen, har abstinens någo sjukt redan och har bara precis ställt undan den.

...

Bilen: Länk

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Här är min gamla trotjänare 325ix:
Länk

Saknar den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.