|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad är det som gör e30 så populär än idag? Daniel Länk | |
| För att det är en enkelt uppbyggd bil med massor av körglädje. | |
| Nog också för att "moderna" bilar har blivit som dom blivit numera, tunga, fula:-), likadana!!! En e30 är ju verkligen BMW både till utseende och körupplevelse. | |
| Har du provat en är du såld du vill bara ha en, så är det. | |
|
Fantastisk körglädje i alla modeller. Från 316i till 325ix. Motorsvaga modeller är lite trista, men har mycket trevlig känsla i motor och växellåda. Har du kört 325:or är det svårt att tänka sig något annat. Har ägt alla modeller förutom 324d. E30 rekommenderas starkt - en modern entustastbil. Gr8ride |
|
|
Rostmasken är också populär på många E30 idag ;),men t.ex. en välskött E30 325 eller 318is 16v är absolut trevliga vagnar.. Mvh Janne. |
|
|
De är snygga både inuti och utanpå, man sitter skönt, speciellt i sportstolarna och som nämnts tidigare bor det massvis med körglädje i en gammal E30, inga antisladd och antispinn system. Sålde min 318is 16v för några veckor sedan och saknar henne. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
ja som många redan sagt så är e30 en otroligt charmig och rolig bil! med mkt körglädje och utseendet tilltalar då iaf mig väldigt possitivt också =) jag köpte en 318i -88 (2dörrar) när jag fyllde 16 och den hade jag i 4år och den funkade riktigt bra då och än idag! (grannen äger den nu =). sedan blev det 318is -90 som jag har nu för tillfället och en sak är jag relativt säker på, jag kommer alltid att äga en e30 av någon form oavsett vad jag har för bil i övrigt! en riktigt fin 325im eller m3 e30 hade varit riktigt nice att få ta fram och köra med år efter år på fina sommardagar. |
|
|
Jag saknar min senaste E30 redan! Jag lär nog skaffa en till, man är fast! Först en 850 dock. BMW såklart. E30 är ju vad en 240 aldrig blev! Min siste äkta "Bayerische" var 320i från 1985. Den var tillverkad i München, resten av mina BMW (inkl. E30) som var senare modeller, kom från Dingolfing, Flensburg mm. På nåt sätt kändes den gamle 320:n mer välbyggd med större kvalitetskänsla än resten. Har ni märkt nåt liknande? E30 är numera en nostalgisk nöjesmaskin. Jag saknar dig min älskling :) Länk Mvh: Zoltan |
|
| e30 är något av det bästa bmw någonsin byggt och kommer att bygga... den har charm ,utrålning, kvalite och det bästa av allt körglädje... läste nånstans att det finns ingen "vanlig" bil som det körts så mycket på bana med som med en e30... dessutom har e30 "det" | |
| instämmer med allt som sagts ovan. och ja. jag saknar min 316i också. så e30 kommer det bli igen gärna en 325:a eller m3. | |
|
E30 är en TYPISK BMW. på gott och ont. Bra väghållning (torr väg) otrolig körglädje skaplig kvalitetskänsla bra prestanda, skönt motorljud. Tveksam krocksäkerhet mediokert rostskydd trång ofta snålt utrustad. /L |
|
| E30 från Flensburg?? Menas det Regensburg ,där även mina båda M3 E30or gick av bandet?/ Petimetern. | |
|
Jag skrev resten av mina BMW, där E34 E39 ingår. Kommer inte ihåg exakt varifrån alla mina före detta bilar kommer ifrån, men bara EN kom från världens huvudstad. 320:n från 85. Mvh: Zoltan |
|
|
Sportigaste 80-talaren som ligger bra till i pris jämfört med övriga bilar från den tiden. Köparna har vuxit upp med dem. För övrigt är den inte krocksäker alls kan jag säga :P Bilen vek sig i taket när körde över den rot på höger fram. |
|
|
Min första bil blev en 318is E30 1990. Vid den tiden kunde jag inte så mycket om bilar men det blev nära att jag köpte en Volvo 740 istället. Men efter ett litet prat med min gamla far, och efter han tänkte lite ungdomligt så sa han: Du... köp BMWn ändå. (Han kör faktiskt Volvo själv). Den bästa bil jag någonsin haft! Hadde så otrolig kul med den fram tills jag krockade, ni vet... ung och dum. Hursomhelst, jag skulle vilja skaffa mig ett reparationsobjekt av en E30, som man kan skruva lite på och fixa upp till sommaren. Men då måste jag ha ett garage... och en bil att skruva på. Har haft några bilar nu, dom har följt min ekonomiska ström, här kommer listan. Första Bilen: BMW 318is E30 -1990 2: SAAB 900 - 1984 3: BMW 325i E30 - 1990 4: SAAB 900 - 1986 5: BMW 316i E36 - 1995 Nu: BMW 520iA E39 - 2002 |
|
|
Tja, den är billig och riktigt snygg. Och den väger mycket mindre än dagens bilar. Sen så är det mycket lättare att hitta bra exemplar av den jämfört med E21. Speciellt faceliften, alltså 88-årsmodell gillar jag skarpt. |
|
|
Sammanfattningsvis en modern klassiker som någon sa!! Man sitter bra, även 4 stycken och bilen lastar bra för sin storlek och vikt iallfall i 4dörrars varianten. Oavsett motoralternativ erbjuds körglädje och vad de 4-cylindriga alternativen saknar i motorkaraktär/avgasljud och prestanda tar de igen i med sitt synnerligen välbalanserade beteende som beror på att med 4an därfram tenderar bilen att bli mindre överstyrd än 320/323/325. En välskött 318is med diffbroms är mest för pengarna anser jag, en bil som har allt av det där goda som dessutom är billig som en svennsonbil att både äga och köra. Den kan samtidigt kan erbjuda den där känslan som bara fanns i bilarna på 80-90talets början, det är FÖRAREN som kör bilen och inte tvärt om! |
|
| Alltså... Jag ler mest i e30n... E60n och e39an är bra bilar.. men e30n är körglädje på hög nivå! | |
| Alla e30 tillverkades väl i Regensburg? | |
|
även M3 e30? Daniel Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.