|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag bytt givarna ovan bromsbomben eftersom dom var "blöta" ! Felet kvarstår dock. Bromspedalen är först stum, sedan går den ned mer. ( är svampig) Bromsarna tar inte bra. Samtidigt som man trycker ner bromsen så lyser bromslampan till för att sedan släckas igen. När man också bromsar så kommer det nått ljud från bromsbomben. Har inte luftat bromsarna än, inte heller efter givar bytena. Kan det vara luft i bromssystemet ? Eller är bromsbomben defekt ? Vad kostar en ny bomb ? Är det lika bromsbomb på 636CSI som på M635 om man behöver leta begagnad ? Nummer 2. Hastighetsmätare fungerar ej !! ??? Nu har jag bytt givare bak på axel Jag har plockat ner hastighetsmätare för att laga 2 st banor som hade gått av på batteri kortet,har även bytt batterierna pga att dessa läckt syra och troligtvis orsakat ban avbrottet. Men den fungerar inte i alla fall !!! Vad kan det vara ?? Kan det hjälpa att koppla bort bil batteriet i 40 min för att sedan koppla in det igen och testa ? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hur tar kopplingen? Prova lufta systemet,det är ju 2vägs luftning som gäller på frambromsarna,i och med att det är 4 kolvsok med 2 kolvar på var sin sida om skivan. Dessutom ska man helst göra luftningen i en viss följd. Bromsbomben på tex E28 baserade 635:an ska vara samma som M635:ans. När ledningsbanorna i kretskortet "ätits" upp,är det inte alltid lätt att få det att fungera igen. Hade en vanlig 635:a med samma bekymmer förr,men där lyckades jag skapa nya ledningsbanor i rätt dimension,och fick det att fungera. Ett nytt kort till M635:an gick på mellan 2500-3000 :- Nej det hjälper inte att koppla ur batteriet. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Kopplingen tar bra ! De 2 defekta ledningsbanorna är åtgärdade på elkomponent firma. Där dom också kontrollerat igenom mittenkortet och hastighetsmätar kortet på lödningar och banor. Hur menar du att man skall lufta bromsarna, ivilken ordning ? |
|
|
Enligt någon på ett 5 serie forum så ger man råd att ladda batteriet. Har man dålig kräm i batteriet så fungerade inte hastighetsmätaren. Så var det i hans fall. Jag vet att jag har dåligt tryck i batteriet. Men allt annat fungerar ju ! ? |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Börja med höger bak,sedan vänster bak,därefter höger fram och sist vänster fram. Detta är taget ur BMW:s reparationshandbok för M635 Men om du inte bytt ut bromsvätskan sedan du köpte den,är det nog stor risk för att det är kondens i bromsvätskan,och att den kokat när du kört med den. Då bildas luft främst i framoken. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
Jag har kört min bil utan i princip nån kräm alls...vist gick bilen skit,och ville dö ibland,men hastighetsmätaren fungerade! =) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
Beträffande hastighetsmätaren,så har BMW mekanikerna en simulator som man kan kolla pulsen från bakaxeln,och även simulera puls vid bakaxel. Med denna simulator ska även hela kombiinstrumentet kunna kontrolleras. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Jag skall testa lite uppslag i morgon gällande hastighetsmätaren. x Sätta i ett laddat batteri x kolla kabelbrott från givare in i bil x trycka på det svängda instrument glaset x kolla pulserande ohm när jag rullar bak hjul x kolla ev glapp mellan kretskort x checkkontroll, kolla mätare (om detta fungerar på denna vet jag ej) steg 2 , ut med grejorna igen och in för undersökning av kondensatorer. Bromsar: X lufta x kolla om den är stum vid kraftig inbromsning X kolla om den är stum vid avstängd motor |
|
|
Känns lite stressat ändå ! Jag vill gärna besikta bilen innan snön kommer. Har inte mer tid att lägga på den här bilen, men nu är det ju bara 2 simpla saker kvar innan den är i det skick jag vill ha den i innan jag ställer bort den eller säljer den. |
|
|
Hej Jomenvisst! Symptomen på dina bromsar låter mycket likt det jag hade för några år sedan. * Lampan som blinkar till * Stumheten -den var stum som satan! sedan sjukner den. * Svampigheten * Pysljudet Då var bromsbomben slut plus att givarna byttes. Arbetet gjordes på BMW verkstad och kostade ca. 3600 allt som allt, så en bomb kanske kostar 2000 ? vacker förare ska ha vacker bil:) mvh Fredrik |
|
|
Jag har luftat bromsarna och kollat så jag har olja i behållaren igår. Bromsarna lika som innan ! När bilen går så är pedalen stum från början , sen släpper den igenom samtidigt som man hör något pysande ljud från bomben. Så idag beställde jag en ny bomb. Det är ju bara den kvar och i vilket fall som helst så känns det bättre med en ny även om det inte skulle vara den. Sen var det ut med instrument paketet igen och lämna på elektronik firma. Hoppas att dom hittar något mer denna gång ! I alla fall så var det första gången igår som jag verkligen körde med bilen sedan jag köpte den och efter jag bytt oljor,stift och ställt ventiler. Det var ett riktigt bra tryck i den, släppte rejält. Men jag skall inte åka något mer med bilen föränn allt är fixat, sen är det ju så att man myser mest då den bara står och glänser i garaget. Tar man ut den så måste man ju tvätta igen och det är ju i och för sig kul det med. |
|
|
Jo en annan sak !! Det går en kabel med en stiftkontakt in i instrumentet mot hastighetsmätaren. Bak på hastighetmätar huset står det Masse och tempo, vart skall kabeln gå ? Beroende på hur man sätter den så blir det kontakt mot masse eller mot tempo ! Tänkte om det som är problemet med hastighetsmätaren ? |
|
| jag hade samma problem med mina bromsar. handlade en ny hos bmw för ca 2000 kr. efter bytet funkade bromsarna perfekt. arbetet tog inte mer än en timme. det var inte svårt, bara lite pillrigt =P | |
|
It´s alive! Nu fungerar bromsar och hastighetsmätare igen. Bromsbomben var dålig och en kortslutning på kretskort bakom mätare. Nu är det bara och vänta tills att snön försvinner, då skall den besiktas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.