AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.231

BMW ÅF: E39... Ehh... Är det en BMW?

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ringde CD Jacobssons Bil i jönköping häromdagen, blev kopplad till reservdelar och frågade:
-Yttertempsensor till E39, har ni sån hemma?
- E39... är det en BMW eller?
- Joooo...
-Kan jag få regnumret?
-Visst det är XXX XXX
- (tystnad) Neej, jag hittar ingen sån reservdel i datorn. Kan jag ringa upp dej?
- Nej tack, det behövs inte.

Samtal 2 Till bilsalongen i Grästorp:
- Yttertemp sensor till E39:a, har ni sån hemma?
- Vänta lite. Jo det finns. Behöver du kontakten också?
-Jo den är också trasig.
- Ok, då har vi den hemma i morgon. 378:- blir det.
- Tack, då hämtar jag det sen.

Olika kunskaper hos olika BMW-handlare eller?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Du kanske fick prata med en prao eller någon som gjorde första dagen på CD Jacobssons.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ja det låter verkligen som en tillsatt stackare som tog samtalet. Men helt riktigt, jag hade också valt en annan firma.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
tycker d e ofta som reservdelskillarna inte har nån koll.. Speciellt i HBG.

// M.V.H. Daniel
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hahaha, man får hoppas att det var första dagen för någon och inte ett tvärsnitt av personalens samlade kompetens....

Rättelse: CE jacobssons... inte CD
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jobbar man första dagen, kanske man inte skall svara i telefon. Att slava med att packa reservdelsordrar till verkstäderna är lärorikt :) Efter ett par år är man redo för telefonen.

AE
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
AE: just det....
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
tycker att både paulssons o theanders är förstklassiga när det reservdelar o verkstad
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
har dåliga erfarenheter av jacobssons också. tråkigt när man bor här i stan. reservdelsbiten är nog dock bättre än säljbiten. jag var inne där och kikade när jag letade bil och frågade om de hade någon e36 compact inne. det hade de inte men de skulle få in en. då frågade jag vilken modell och årsmodell det var. då svarade han att det var en -02:a. följdaktigen ingen e36:a. sen att man får dålig service i allmänhet där är ännu värre. jag har en vän som var där och ville köpa en z3:a men han fick inte provköra den om han inte hade med sig sin far. det slutade med att han köpte en mazda mx5 där istället. skumt att han får provköra mazdan men inte bmw:n. tror inte att alla gör som honom och att de nog förlorar många affärer pga detta. en väns svärfar som har gott om pengar och som gillar bmw åkte dit efter att han varit i sommarstugan och fixat. han var därför lite oömt klädd med stövlar o.s.v. han gick in och kikade på en e60:n när den var ny. säljaren kom fram till honom och sa. -visst är den fin. ja svarade han. -men du kommer aldrig att ha råd med den. där förlorade de en affär på i runda slängar en halv mille. han köpte bilen i göteborg istället.
Här i stan så är nog nuvarande åf den första på ca 15 år som har koll på vårat märke... Sen Autocentralen gick i kk så har det varit svajigt med kunskap om just BMW.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det är ju lite pinsamt för ÅF, men, om man bortser från servicekänslan, egentligen dråpligt roligt?
Någon annan som har liknande händelser att underhålla med?
Lundqvist; Jag fick ju höra från reservdelssäljare på BMW Niederlassung Hamburg manuell 540i E34 det finns inte! När han fick chassinumret så blev det, den finns!

Karl H Marks hade en diskussion med en säljare på BMW GBG om M5 E34 Touring (innan E61 M5 var släppt) säljaren vägrar kännas vid att någon M5 Touring byggd av BMW existerade, tråkigt för Karl hade han inte med sin som bevis...

Stephan
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Stephan: Helt otroligt!!! Vilken kompetens och känsla för sit varumärke....
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Vill bara påpeka att det är inte så lätt att få en raketforskare att börja jobba som lager jon på en bilverkstad. Lönen är ju bara något bättre än att städa på Mc Donalds.... jag vet!

Mvh Mathias
Mathias; Och felet ligger hos BMW som tillåter sånt men kräver att handlarna att bygga glaspalats för 100milj.kr hur är prioriteringarna?! Man ska INTE plocka in folk direkt från gatan som inte kan tillräckligt, på Mercedes i Akalla hade dom en receptionist från hyrfirma hon visste inte deras öppettider?! Varför inte satsa på personalen, med bra personal kan man börja sälja Kia veckan efter och kunderna kommer följa efter=)

Stephan
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Stephan;Ja, för det spelar ingen roll hur bra bil man bygger, det är ju ändå i slutändan personalen på återförsäljarna som ska sälja bilarna och delarna. Så man kan ju tycka att prioriteringarna är lite konstiga.

Mvh Mathias
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
har en liknande story som den bag berättade om - också från jönköping, men dock på atteviks som säljer audi...

En kompis hade bestämt sig för en splirrans A6 och hade kryssat i listan med alla tillbehör, men valde att åka till affären klädd i sin arbetsklädsel. Han glider in i butiken och ingen visar sig varefter han letar upp personalen i nåt skrymsle. Han blir synad från topp till tå innan de säger - vi äter tårta, men vi kommer sen om du vill ha hjälp med något.

Polarn blir lite förvånand men knallar över gatan in på nybergs och köper en volvo s60 istället - och tilläggas bör att detta var innan nybergs och atteviks började samarbeta...

Kanske inte så konstigt att holmgrens går så bra i jkpg!
När jag köpte min 325:a i april -05 så fick jag lära upp min säljare om bilens alla finesser när den skulle levereras, jag hade iallafall hoppats att BMW skickar sina säljare på utbildning när det är dax för modellskifte. Till saken hör att jag var lindrigt förtjust i nya E90 när den presenterades och hade inte ens brytt mig om att läsa in mig på modellen då jag hade planerat att vänta till sept -05 med att köpa en 320 märk väl , men jag föll pladask för 325 motorn...

Vad har jag då lärt mig av detta, jo att min nya BMW icke kommer att inhandlas av samma säljare! Får masa mig iväg till min ordinarie säljare på en ort närmare huvudstaden...

M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Jag jobbar med reservdelar dock ett annat märke och den personalen som inte får någon utbildning i t ex nya modeller är just reservdels personal.
Är inte alltid lätt att förstå folk vad dom menar med alla sina hemsnickrade namn på reservdelar. Men håller med överlag att det är dålig kompetens hos reservdels personal. Men får man dålig service hos någon återförsäljare är det bara att välja någon annan.

/Anders
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej!
Det kanske är som på mitt jobb, där städerskan svarar i telefonen när ingen annan är i närheten?
....En lokalvårdare med ambitioner såklart.

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.