|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
andreas_lofgren: Och därför ligger det i deras intresse att bilen blir såld, vilket den inte blir om auktionen inte når reservationspriset. Bilarna på KVD håller sämre skick än de på beg.marknaden i övrigt, och de har ofta varit inblandade i olyckor. En del försäkringsbolag säljer sina bilar via KVD för att de är för dyra att renovera upp, då vet försäkringsbolaget ofta om dolda fel som kunden kanske missar. |
|
|
Evergreen: Har du köpt bil därifrån? Det du påstår är att majoriteten av bilarna i huvudsak varit inblandade i så svåra skador att försäkringsbolagen valt att inte reparera bilarna utan ersätta kunden istället, stämmer detta påstående? Jag har då svårt att se dessa omfattande skador på bilderna som jag tycker är ganska beskrivande. Dessutom är det svårt för KVD att hålla en lägre nivå än blocket då deras objekt även annonseras ut till försäljning på ovanämnda site. |
|
|
Det du påstår är att majoriteten av bilarna i huvudsak varit inblandade i så svåra skador att försäkringsbolagen valt att inte reparera bilarna utan ersätta kunden istället, stämmer detta påstående? Nej det stämmer inte eftersom det svenska försäkringssystemet inte fungerar så. Antingen lagas bilen och försäkringen ersätter detta eller så går den över i försäkringsbolagets ägo som sedan skrotar den. I vissa sällsynta fall har jag hört att man kan få kontantersättning för att laga själv men då pratar vi om småskador. Att bilarna i huvudsak skulle vara inblandade i svåra skador är inte heller sant eftersom majoriteten av bilarna som säljs kommer från Finansbolag och Vagnparksägare - inte försäkringsbolag. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
bunf: Svar ja, jag har köpt bil från KVD, och den kommer från ett försäkringsbolag. Den var så mycket jobb för att få den i fint skick att f-bolaget valde att sälja den via KVD. Har lackat om halva bilen, bytt en jädra massa plastdetaljer och så vidare. Men bilen skulle inte ha några mekaniska brister enl. varudeklarationen men det hade den. Jag har ALDRIG påstått att majoriteten av bilarna som säljs via KVD har varit inblandade i olyckor så skriv inte att jag påstår det. Jag har använt orden "många" samt "ofta", detta är i relation till den övriga begagnatmarknaden. Privatpersoner vårdar sina bilar bättre än företag så är det bara. Och lägg därtill alla bilar som kommer ut via tull, finansbolag, försäkringsbolag och så vidare - dom är "ofta" långt ifrån felfria. andreas_lofgren: F-bolag kan även sälja bilar som reparationsobjekt, dom går inte alltid till skrot bara för att försäkringstagaren löser in dom. |
|
|
"Privatpersoner vårdar sina bilar bättre än företag så är det bara" Köper inte det uttalandet alls då jag vet alldeles för många tjänstebilsåkare som sköter sina bilar perfekt. De får all service de ska ha och sköts ofta om av rekondare. Privatpersoner servar sin bil hos "Berras Bil & Smide" eftersom "han är minst lika bra som de där märkesverkstäderna som bara ska tjäna pengar" Eftersom runt 70% av alla BMW säljs som tjänstebilar så är majoriteten av alla BMWs misskötta alltså? Köper inte ditt resonemang för 5 öre. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Har köpt bil av KVD 1 gång - första och sista. Har nog aldrig känt mig så genomblåst. Blev lovad en massa kompensation, personligen av Peter Luft, men det blev inget mer än just luft. | |
|
Bumpar tråden, offtopic är det också. andreas_lofgren: Du behöver inte köpa mitt resonemang, men innan du kontrar så kan du ju åtminstone försöka läsa mina inlägg. Att 70% av alla BMW säljs som tjänstebilar har väl ingenting med någonting att göra? Jag har inte heller påstått att majoriteten av alla företagsägda bilar är misskötta, vart utläser du det? Jag har inte ens påstått att någon missköter sin bil, bara att privatägda bilar vårdas bättre än företagsbilar. Och det är ju ganska logiskt. Om en person kör en bil och inte behöver ta ekonomiskt ansvar för bilen, vårdar han den mer ömtåligt då? De flesta bilar som säljs via KVD har inte gått som "privata" tjänstebilar, det handlar ofta om avstripade företagsbilar som använts av många. Bilar från tull, finansbolag och försäkringsbolag. Taxi och budbilar. Det är ju bara att se på skicket på bilarna som säljs där, även om dom bara har ett par tusen mil på mätarna så brukar det alltid finnas en massvis med brister, nästan alla bilar har ju dessutom lackskador. |
|
|
En bekant hörde av sig till mig igår. Han hade besiktigat ett par fordon då han letade ny bil. Bland annat några icke bayerska men dock anständiga tyskar. Hans slutsats verkar stämma med Johan(Autopowers) m f l. Det "gamla goda" Sverige verkar inte finnas mer och kommer tvingas till förändring verkar det som. Bara det senaste förvirringen att privatisera Bilprovningen, varför förändra något som fungerar? Mvh Asken |
|
|
Min dotter köpte en bil på KVD, en tysk bil, dock inte BMW. Årsmodell 2006,13000 mil ägd av sjöfartsverket förra veckan. Fullstämplad servicebok, bra skick och ca 50000 under den billigaste på blocket. Smälld? nej, endast körd av som det verkar 1 person. Baksätet såg helt oanvändt ut. Bra köp var det anser jag. Jag tyckte att besiktningen var väl överdriven, det var ju ingen ny bil hon köpte, utan en som gått 13000 mil. Sammanfattning, Nöjd och kan tänka mig att köpa bil där igen. Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.