|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag köpte min bil osedd på nätauktion på www.kvd.se. Allt funkade bra och jag kände till bristerna som var tre. 1 Ingen servicebok. Löstes genom att ringa runt och hitta verkstaden där den var servad som stämplade upp en nu bok och skickade för 80:- 2 Inget reservhjul Löstes genom att titta under golvet i bagaget så låg det där det skulle. 3 Vibrerande bromsar. Löstes genom att tokbromsa ca 10ggr så slutade vibrationerna. Smidigt och billigt så jag kan rekomendera Kvarndammen. | |
ASA racing |
Brukar inte reserven ligga under bagagen? Intressant med verkstaden som stämplade upp en nykopierad servicebok för endast 80:- Vem fasiken sätter sitt rykte på spel för 80:-? |
|
Dom kanske hade bilens uppgifter i datan? |
|
|
Beenvee: Vad kul, grattis. Var det ett konkursfordon eller en f.d. företagsägd bil? Om företaget finns kvar kanske dokumentationen i övrigt osv finns tillgängligt hos det företagets fordonsansvarige. Det är inte alltid tjänstebilsförare bryr sig lika mycket om en bil som t ex en entusiast med fordonsintresse. En verkstad som servat en bil sedan ny kan se uppgifterna i sin dator och ber man snällt och betalar, dels för serviceboken och dels för portot så är väl det enkelt. Lika enkelt som det är att beställa en ny instruktionsbok hos en BMWhandlare på Svenska om man importerat en BMW från Tyskland. Med fordonet vid nyleverans är det 4 nycklar totalt, 2 huvudnycklar med fjärrsändare, en servicenyckel med grått plasthuvud och en liten plastnyckel att förvara i t ex plånboken om man låser sig ute. Finns inte de med rekommenderar jag dig att besöka närmaste BMW-handlare för att spärra de nycklar du som ny fordonsägare inte förfogar över. Detta så ingen olovligen skall kunna förfoga över det fordon du nyss köpt till bra pris. Hur var skicket på bilen? Repor eller liknande? Fick du med några garantier? Lycka till! Asken |
|
|
Alla nycklar var det ordning på, även den lilla i plast. Bilen var i bra skick och var servad på BMW i Stockholm. Den hade gått som leasingbil på ett företag. Det var BMW Stockholm som såg alla servicar i sin dator och kunde ordna en ny servicebok. Bilen hade gått 3 år som leasingbil och hade klarat sig mycket bra från repor och dörrupplsag. Skillnaden mot om jag ägt den från ny var att inga stenskott var lagade på tre år. Det vill säga det fanns ett antal på huven som behövdes fixar direkt. Man kunde även se att den inte var handtvättad. Förmodligen hade de kört den i högtryckstvätt utan borstar. Lacken var fin men när man tittar innanför dörrar och i skarvar under gummilister var det väldigt smutsigt. Inga garantier men et kunde man köpa til Däremot erbjöd de försäkring gratis i Trygg-Hansa i 3 månader som sedan förlängs. I denna ingår maskinskada upp till 15 000 mil!!!! Bättere än BMW:s egen försäkring. |
|
| KVD finns med på "svarta listan"... | |
|
Vilket en väldigt stor den av sveriges bilhandlare också gör. Hamnar på svarta listan gör man om man inte följer Allmänna reklamationsnämndens (som inte är en rättsinstans!) rekommendationer. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Kan du förresten peka vart på listan du hittat KVD? De är nämligen inte med Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Naturligtvis är inte KVD en rättsinstans, andreas. Syftet med ARN är att hindra att ärendet kommer så långt som till en rättsinstans! Jag ser att KVD inte längre finns kvar på listan, som bekant försvinner markeringen efter ett år sedan uppgiften publicerades... /A... |
|
|
Det var att ARN inte var en rättsinstans (med den bristande säkerhet och kunskap det innebär) jag menade såklart. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jo, jag förstår det - skrev fel... Sorry! =) Vi droppar det! | |
|
Absolut, inga problem. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Hur kan du ha 15000 mil på maskinskadeförsäkringen?? Jag kollade precis Trygg Hansas sida om villkoren och där står det klart och tydligt 10000 mil eller högst 8 år gammal bil. Jag vill byta om det stämmer...vilket jag inte tror det gör. | |
| jag vill också ha 15000mil :) | |
|
Eller så blir det som för mig. Köpte min 320 á 6000 mil på kvarndammen för 5 månader sedan. Sedan dess har jag bytt följande som INTE fanns med i varudeklarationen: Tändstift Luftmassemätare Kontakter till tändstift Kopplingspaket inkl. tryckplatta, urtrampningslager & lameller Svänghjul Lager på utgående axel till svänghjul För varje bilköpare med tur så finns det en som har otur :o) |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag har inte heller positiva erfarenheter från KVD. Bilen jag köpte var otroligt rostig, vilket inte fanns med på varudeklarationen. Sedan hade den ett antal dyra fel, några jag visste om och några jag inte visste om. Generellt så tycker jag deras "besiktning" är för positiv, de missar många fel på bilarna. Mvh Johan |
|
Johan: Du får ju titta på bilen innan du köper den? Även om man har högsta bud så får man väl dra sig ur om man inte tycker den motsvarar skicket? Sedan verkar ju KVD i ett intressant rättsläge egentligen. Då de är näringsidkare så torde de bli ansvariga för bilen i 6 månader enligt konsumentköplagen, alternativt säljaren de förmedlar åt. Jag vet inte hur de ställer sig till reklamationer? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Johan, accepterade du bristerna eller fick du någon kompensation? Hade du möjlighet att hoppa av affären? |
|
|
Försäkringsbolagen hatar Kvarndammen för de ersätter inga fel förutom rena goodwill-åtaganden, de hänvisar till vad KKL säger om auktioner. Men nätauktioner med personbilar, speciellt där man har varudeklaration och reservationspris, hamnar i strid mellan vad KKL säger om auktioner och vad KKL och KL säger om bilaffärer. Jag håller med Johan (Autopower), dom anmärker väldigt mycket på rent ytliga fel som lackrepor och stenskott, men dolda fel som onormalt slitage i motor och växellåda finns är det inte lika noga med. Min bil hade tydligen vart i en sten eller något undertill, verkstaden upptäckte detta. Slutade med att svänghjulet vibrerade mer och mer ända tills det var tvunget att bytas, kopplingen hade också tagit skada och fick bytas på samma gång, kostade 16000. KVD ersätter inget. Detta hade jag inte själv kunnat upptäcka, vibrationerna var knappt kännbara när jag köpte bilen, och KVD säger att detta fel inte fanns vid försäljningen. Man får ju inte veta något om historiken på fordonen man köper via KVD, många av bilarna som säljs där har varit inblandade i olyckor varför chansen är stor att man åker på en motorskada även om man inte upptäcker det vid bilköpet. |
|
|
Vi har en bil från kvd på firman som fungerar alldeles utmärkt och som hade alla brister och fel påtalade. Rent generellt tycker jag deras besiktningsmän verkar vara mycket nogranna i sina beskrivningar. Självklart bör man vara medveten om att det fortfarande är begagnade bilar man köper och visst kan det finnas brister som dom dessväre missat men det är väl fritt för var och en att inspektera bilarna före köpet. |
|
|
Eftersom KVD har en fast avgift per såld bil (2600 kr) så har de ingen anledning att överdriva bilarnas skick som Johan antyder. De får inte mer betalt bara för att priset blir högre utan får samma intäkt så länge bilen blir såld överhuvudtaget. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.