|
|
|
|---|---|
Danske Magnus |
Hej ! Har precis blivit lycklig ägare till en 328:a -95. Bilen går som en välsmord klocka men den rullar på v-hjul! Dessa måste nu bort inför sommaren , och då har jag stött på problem. Jag tänker köpa en komplett hjulsats men har fått höra: 1, Köp original de passar bäst och så slipper du alla problem som man brukar ha med "piratfälgar"!!! 2, Köp fälgar som du tycker är snygga och som är anpassade efter din bil , sen kvittar det om det står "Fondmetal" , "OZ Racing" eller "BMW" på dem....! Är det någon som kan kommentera detta med sina erfarenheter så jag inte köper den berömda grisen i säcken...det handlar ju trots allt om drygt 10" tusen spänn. Tacksam för snabba svar för jag vill ut och finåka |
Soton |
BMW original är alltid snyggast. Har letat efter andra fälgar men inga känns tillräckligt snygga jmf med original. En kompis köpte pirat fälgar, två av dom fyra var ovala... |
|
Köp original! Rätt inpressningsdjup gör att bilen uppträder mest harmoniskt. BMW:s kvalitetskrav garanterar att fälgarna är runda och att de håller sig snygga. Kvalitén är inte alltid hög på andra fälgmärken precis som Soton skriver. Det gäller kanske främst ytbehandlingen som är ganska dålig på många fälgar. Sedan tycker jag personligen att BMW har de snyggaste fälgarna i sitt stora sortiment. Mvh |
|
F.Nilsson |
Kan hålla med om att BMW har snygga fälgar,em det finns många andra som passar utmärkt på en BMW tex. AC Schitzer kör med såna själv och kvaliten tyckar jag är inget fel på,sen finns det ju kopior av dom ocså sämre kvalitet skulle jag tro men det ska jag inte säga så mycket om.Sen är det väl så att Många fägfabrikat har samma tillverkare tex. OZ Racing tillverkar åt AC Schitzer har då gjort i allafall. Så frågan är om BMW tillverkar sina fälgar själv? Kanske någon annan kan svar på det. |
F.Nilsson |
ops vart lite stavfel i förra inlägget =) |
|
Nej, de tillverkar nog inga fälgar själva. Men de fälgarna som BMW godkänner och sätter sitt märke på garanterar en viss miniminivå gällande funktion och kvalitet. Precis som F.Nilsson skriver finns det andra fälgar som har samma kvalitet Ex BBS (som levererar till bland annat BMW) vilka av många anses ha kanske den högsta kvaliteten bland fälgar, men de är ju å andra sidan inte billigare än BMW:s originalfälgar. Skall man köpa hög kvalitet bland icke-BMW original krävs det att man är lite insatt i marknaden. Som alltid: man får vad man betalar för! Mvh |
|
Danske Magnus |
Jag håller med om att det finns många fina original fälgar ! Men det jag också tänker på är ju det faktum att t.ex "Fondmetal" och "Ronal" gör original fälgarna till VW och Audi , "AC Scnitzer" till Alpina , "BBS" till BMW osv,osv. Det känns ju lite som om det är lite "religion" över själva BMW fälgen...???? Nu menar ju inte jag pirat fälgar för typ 800 kr utan ty sådana som kostar typ 15-1600 i butik. Ex "AEZ" eller varför inte "EVO" ! Har en kompis som köpte s.k original pirat fälgar d.v.s samma utseende som BMW samma fabrik men en 3:del av priset !!!!! Undrar om det blir finåka av innan Midsommaar ????? |
|
Du väljer själv, men de fälgar som ej säljs genom BMW brukar ha annan en offset (oftast lägre än 3-seriens original). Det kan ge bland annat ökad spårkänslighet. Men VET man vad man gör så är det väl inget problem att köpa icke original BMW-fälgar! Frågan är bara om man tjänar så många kronor eftersom kvalitetsmärkena är ganska dyra också. Som jag skrev innan: man får vad man betalar för! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.