AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.612

E38an dog. Bensin slut? Vakuum i tanken? Trasigt nu?

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Körde 740in hela dagen idag. måste blivit runt 30mil helt utan problem. Gick jättefint, precis som den skulle. Kom hem och fixade lite hemma och skulle sen iväg och hämta mina mc-fälgar. Körde dit, inga konstigheter och satt o snacka en stund.
Polaren ringer och det är parmiddag 19:30. Perfekt, blir ju en trevlig fredagskväll detta. I med plast o papper där bak o sen fälgarna på det och iväg. Kände att den gick liiiite halvsegt när jag backade ut men tänkte att jag stod väl i lite nerförs-lut...

Kom ut på stora vägen och drar på lite och sen börjar den hoppa lite. Vad nu då tänkte jag. Sen hoppade den rätt så rejält, bluddrade till en massa och vid full gas hände ingenting. Kändes väl som bensinstopp men jag hade ju 144km på REICHW och nålen lös inte.
Bilen dog och jag fick stå med varningsablinkers intill kanten.
Helt förtvivlad ringer jag och ställer in middan och talar om läget och tjejen skulle komma bort och hjälpa till med hennes syrras kille...

Vad ska de göra tänker jag och blir mest vansinnig på hela situationen. Batteriet dör i mobilen(Nokia 8800 håller max 1 dag så ni vet) och jag kan inte tänka klart alls längre.
Testar att starta bilen och det låter konstigt undertill så jag stänger av igen.

De kommer och undrar om jag har bensin, klart jag har det står ju 144km till godo i datorn.
Testar att plocka bort bensinlocket och det sugs tillbaka som bara fan verkligen. Drar bort det och luft bara strömmar in. Jag tankade 30liter Vpower igår, då betedde den sig likadant. Men då var den ju "luftad" eller?

Gick in i bilen och nu startade den rätt så fint, gick lite bluddrigt men det gick att köra bort till Statoil och tanka. Jag fick i 89liter 98oktan bensin.

Vid hemresan går bilen, men den går inget bra anser jag. Går bluddrigt vid jämn gas och framförallt lite gaspådrag. Varvar ur precis som innan vid full gas men går helt enkelt bluddrigt.

Nu står den på gatan och jag misstänker att det blivit ett jävulskt tryck av vakuumet och nånting har tryckts ihop(så lät det innan den dog). Bensinen tog slut och "skit" som fanns i tanken har väl nått insprutningen och gör att den går bluddrigt(fick uppleva detta på en hoj jag har en gång tidigare och fick skruva isär förgasarna och rengöra).
Vad gör man nu då?
Jag litar inte på BMW här i stan, de får inte röra nånting jag äger. Kan man bara be dem koppla upp den i datorn eller vad bör man göra i nuläget?
Ska man köpa en sån svart bensinrensare på macken och hälla i? Den står med full tank nu.

Tacksam för svar.
//En bedrövad.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du skriver att först körde du 30 mil, sedan att du dagen innan tankade 30 liter V-power. Tanken bör innehålla 95 liter om du har nivåreglering på E38:an, kolla instruktionsboken. Sedan Prova Jarls Bilservice annars då om inte den aukt ÅF duger. En felkodsavläsning visar felorsaken. Gissningsvis kanske du har kört tomt i tanken. Bilen går ju inte i bitar, däremot kan det ju vara smart att inte köra i onödan med ojämn gång. Jag försöker tanka fullt då jag tankar för det minimerar risken att ev skräp i tanken åker med vidare i systemet. Det kan vara luftningen, soppapumpen eller kanske luft i systemet?
Hoppas detta kan vara lite till hjälp.
Mvh
Asken
Be
278
Bengt C
523i -96
Mins att jag sett bilder på någon tank som sögs ihop här på forumet. Tror att det var en E34? Man pratade lite hit och dit om trasig avluftning i tanklocket. Jag är inte med fullt ut på den diskussionen. Jag trodde att moderna bilar har helt täta tanklock och att all avluftning sker via kanistern. Någon som vet säkert får gärna fylla i här.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
En lite knäpp teori är att vakuumet varit ända framme vid spridarna (då bränslet tog slut) och istället för att spruta bränsle har de sugit in smuts/olja från motorn.

Luftningen vid tanken är igensatt så kör med uppskruvat tanklock
+ ge den E85 för städning av bränslesystemet. Ev. byte av bränslefilter.

Svekke
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag tror att du har problem med tank ventilation,750 har 2st ventiler som smattrat under huven nr1 på bild kolla om du har dessa.Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ja där är den ju 740 har 1st kolla Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Okej, kan ju testa det med E85. Får väl dra o koppla in den i en dator o kolla felkoder - tack.
Fast om det är luft i systemet - hur får man bort det?
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Skulle ut och testa att hälla på E85 och startar den. Varvar upp som vanlig till 1500 och går ner som vanligt. Låter den gå ett tag och märker inget bludder eller nånting. Kör bort hämtar polaren och drar sen ut på motorvägen när den blev varm. Går nu hur fint som helst igen, precis som innan.

När jag kom tillbaka(hällde aldrig i E85) så tog jag bort tanklocket för att kolla om det var tryck på och det var det, det sög till rätt bra och knackade till under bilen.
I övrigt går bilen jättefint nu men avluftningen kanske man borde kolla, nån som vet exakt var den sitter?

Tack.
go
141
gotis
730-94 E38
Rekommenderar att inte köra med bilen så länge du inte bytt ventilen, sprucken tank är INTE kul att byta eller betala heller för den delen.

Ta bort packningen som sitter på tanklocket så länge.
Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
Avluftningen sitter i vänster hjulhus bak,innanför innerskärmen!
Hade inne en bil i veckan som hade oljud ibland när man körde+även oljud strax efter när man stängt av!Vi bytte kolfiltret där bak,sen försvann det!
Vi sågade isär kolfiltret och såg att det var alldeles "lerigt" och skitigt inuti!
Har tidigare på äldre bilar(E34+E30),råkat ut för att kolfiltrena täpptes igen(särskilt frusit ihop pga kondens och minus grader).Det som hände då,var att tidigare bilarna som hade plåttank,sögs tanken ihop som ett russin.Lite nyare bilar med plasttank klarar sig bättre.Men nästan alltid så krossades tankarmatur+pumpfästen.Nästan 100 på att om du byter kolfiltret och kollar så att tankvent.ventilen i motorrummet(sitter på 740 vid v-övre bröstkåpa)klickar+öppnar!
Om du tänte köra ändå,ta bort tanklocket+stoppa in en typ större skruvmejsel eller nåt,så att du öppnar det där lilla runda locket i tankröret!
Det verkar vara sånt drag i pumpen så att det inte räcker med att bara ta bort tanklocket!
Har tidigare läst nångång här på forumet om bilar som har haft dom här problemen,som har gjort att tanken spruckit!En tank till E38 tror jag kostar 7000:-.Tankvenilen kostar typ en 500 hundring,kolfiltret c:a 400 tror jag!!!

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Räckte inte för mig att ta bort packningen bara, men utan tanklock gick det bra (utan skruvmejsel).

---
Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Den ska in imorgon, måndag. Kör med löst sittandes tanklock - verkar funka bra, inget pys vid kontroll och inget klonkljud under bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om den interna sågstrulspumpen som pumpar mellan tankhalvorna, brukar bilen stanna av bränsleförlust när bränslemätaren visar 15 liter ca.

///MVH Hasso
Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
De här avluftningsproblemen, gäller det även E38 728a? Min tank läcker och jag är förhoppningsvis på gång att byta tanken nu. Det vore ju förargerligt ifall den "nya" som jag ska få monterat också skulle gå sönder snart ifall det avluftning och kolfilter som bråkar...

Är det dyrt att be bilmecken att byta ut de känsliga delarna samtidigt som tanken byts?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nej det är verkligen inte särskilt dyrt , absolut inte om du jämfört med vad byte av en tank och en ny tank kostar.

Om jag inte mins fel nu så kostar tankavluftningsventilen ca 450:- kr , och det går snabbt att byta när de endå har bilen hissad.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Var sitter bränslefiltret på en 740 -96?
hatter
tjena tjena. har inte läst hela tråden men läste tillräckligt för att minnas min egna erfarenhet ... tanken har sugit in sig och kan inte nå sista "slurpen" i tanken ... vilket gör att du får bensinstopp även om du har enligt datorn mer i tanken. Min hade då "bucklat" in sig, enda då var att köpa ny tank vilket jga inte gjorde ;)

tråkigt :(
Ytterligare ett typfel som BMW borde fixa på goodwill, vilket de naturligtvis inte gör utan förnekar problemets existens istället. Konstigt att det inte fungerade med borttagen tanklockspackning, har hjälpt de flesta andra i din situation, själv kör jag utan denna packning som preventiv åtgärd innan tanken skrynklar ihop sig och börjar läcka./ Vebotrimmarn.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Tråden är från 2007.

De faceliftade E38orna verkar ha klarat sig från detta bekymmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.