AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.279

320d vs 120d

Sida 2 av 2
170hk bensinfyran har fortfarande inte kommit till e91 eller?
Isåfall är steget upp till 320d stort.

Mvh,
/Wille
Jomen visst finns väl e91 med nya 170hk motorn? Det springer fort iväg i pris annars. Valet skulle nog lätt bli en diesel för min del om det inte vore för påslaget (32 000 är mycket), men som du visserligen får tillbaka en del av på ett något högra andrahandsvärde. Nya 170 hk motorn är också rätt bensinsnål. Partikelfilter rabatt kanske tas bort?
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Rabatten försvinner vid nyår så bilen måste registreras i Sverige före detta om du skall få rabatt.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
dalkarl: Kollar du på 7 år gamla bilar så är sannolikheten stor att du har en vägskatt på dieselbilen på kanske 6-7 000 kr eller mer eftersom dessa inte håller Miljöklass 2005. Och dessa bliar får automatiskt ett mycket lägre andrahandsvärde eftersom det kräver att man kör kanske 2-3000 mil per år minst för att det ska löna sig!

Kolla istället på Miljöklass 2005 bilarna, helst med PF, så kommer du att få ett helt annat resultat.

Partikelfilterrabatten är ju bara tillfällig (6000:- som engångsbelopp, eller så länge vägskatten avverkar den) och har ingen som helst betydelse för andrahandsvärdet efter två-tre år eller mer, förutom att man nog som andrahandskund helst köper en bil med PF eftersom staten mycket väl kan tänkas ändra reglerna för vägskatten igen (höja för bilar utan PF och sänka för bilar med).

Att sedan dagens dieslar är så förbaskat pigga gör ju inte saken värre. Jag tycker det är ett ruskigt enkelt val!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Men jag måste ju instämma att 36 kkr är ett rejält påslag för diesel på 3-serien. Det är ju bara 15 kkr på 1-serien :-o
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Enligt miljödepartementet så kommer skatten att öka även för Dieselbilar som inte reducerar Kväveutsläppen. Dvs dagens Dieselmotorer från BMW kommer även de att få en högre skatt.
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Mycket intressant diskussion. Kalkylen om vad som lönar sig bensin/diesel har lika mycket med andrahandsvärdet som med hur mycket man kör.

Jag har tittat ett tag nu på priserna för tidiga Miljöklass 2005/Euro 4-dieslar och de är betydligt dyrare än sina motsvarande bensinare. En orsak är naturligtvis att antalet sålda dieslar 04-05 var mycket mindre än suget är idag. Jag tror nog vi nämrar oss en 50/50 fördelning inom några år. 5-serien har väl en otroligt hög dieselandel i Sverige, eftersom priset är reltativt nära motsvarande bensinare?

Själv står jag i valet mellan 3 bilar..
Beg 120d -05, 320d E90 -05 eller 320dT E46 -04 MK2005
Inga lätta val men en rätt tydlig prisskillnad!

Fast kommer inte 1-serien att stå sig bra i värde? Jag har den känslan. Den känns snyggare och modernare för varje gång jag ser den. Små (mindre) bilar är i Sverige för att stanna.

Både hjärtat och hjärnan talar alltså för en 120d 163 hk med 5k-10k mil på mätaren. Xenon, sportstolar och M-ratt som krav. Vad tror ni?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.