|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Funderar på att byta min 523ia -97 mot en nyare och de jag fastnat för är antingen en ny 320da eller ny 120da. Men jag har ruskigt svårt att välja. Prismässigt skiljer det ca 50`dyrare för 320da med den utrustning jag valt (samma på båda, men mer rabatt på 120d). Efter provkörning har det inte heller klarnat särskilt mycket. Vilken skulle hålla 2hands värdet bäst? Något annat att tänka på? | |
|
Först och främst bör du ju välja det du helst vill ha. Sen kan du fundera på vad du ska använda bilen till, är du i behov utav en större bil? Ska du ha med familj på resor så är en 320da nog att föredra framför en 120da. Vad gäller andrahandsvärdet så kan jag inte svara på det. |
|
| Mmm 3-serien är ungefär 10 gånger snyggare än 1-serien... | |
| Egentligen behöver vi ingen stor bil alls, vi är bara 2. Visst ibland kan det väl vara bra med lite mer utrymme för t ex golfbag men det går ju att fälla ner baksätet både i 120 och i 320. Långkörning blir det en hel del av iaf. Då kanske 320 är bättre? | |
|
Vi är också två i hushållet + en hund som sitter i baksätet. Ettan räcker mycket bra till för oss. Kör också mycket långkörning och det är heller inga problem. Inte jämfört med min tidigare E46 iaf. Jag tycker att ettan är jäklig skön att köra både på krokvägar och motorväg. Det enda jag inte gillar är att det inte finns något bra ytrymme under bagagerumsgolvet att ha lite prylar i. M v h |
|
|
Jag stod inför ungefär samma val som du i somras och jag tyckte det var enkelt. 120:an är rappare, snålare och roligare att köra. Och man sparar en massa pengar. Andrahandsvärdet verkar dessutom vara minst lika bra, om inte bättre. Visst, golfbagen får inte plats utan att fälla sätet men det går rätt bra ändå, i övrigt räcker utrymmet till. Enda nackdelen jag kunnat hitta med ettan så här långt är att insteget i baksätet är trångt, väl där sitter folk bra. Och jag håller inte med sweviking77, ettan är betydligt snyggare än trean, åtminstone med M-paketet på. Riktigt aggressiv front och skönt linjespel i sidorna. Välj gärna en ljus färg, i svart så blir den mer anonym. Blåmet är också rätt läcker. Trean ser bra ut snett framifrån men bakdelen är bland det fulaste som BMW producerat... :P |
|
| Jonas T, om du jämför 1án med e46án då, vilken väljer du vid långresor? Bäst komfort, lägst vägljud osv? | |
| 320d coupe rockar fett!! | |
| Alltså, det blir inte lätt.. jag gillar ju båda! Och båda fyller säkert vårat behov, vi är bara två. 320d kostar förståss en rund slant till, är den värd det? Mmmm!? | |
| jag är inne på min andre 320d nu..den första va en touring o denna coupe..jag ångrar inte den lilla prisskillnaden ett dugg..tänk bara o ha vetskapen att du kan ta mer eller fler saker i bilen..det du!! | |
|
tullan: Jag väljer alltid 1:an för den är rejält mycket billigare och roligare att köra. Dessutom betydligt piggare (jag kör iofs chippat). Även om toppfarten är densamma på bägge är 120d:n helt överlägsen i lägre farter. Men komfortmässigt är 325:an absolut både tystare och mjukare, inte minst går ju bensinsexan silkeslent jämfört med "traktormotorn" och den är mjukare fjädrad. Så visst, prioriterar man långfärdskomfort före allt annat är det en 3-serie man ska välja. Att ettan har M-pkt och 18" gör väl sitt till iofs. Nu åkte dock 325:an iväg till sin nya ägare i eftermiddag så det blir bara ettan framöver ;) Men jag hade bägge bilarna parallellt i tre månader och det var bara när jag behövde köra 4-5 pers i bilen som jag frivilligt valde 3:an. Annars fick ettan tjänstgöra varje gång. Hade förresten en E39 523 förut och den var nog ändå bekvämare än 325:an på landsvägen. Möjligt att ett byte från E39 till E87 med M-paket blir lite av en chock...? |
|
| Varför inte en 120d coupe? ;) | |
|
Ni är 2 nu. Ni kanske blir 3 eller 4 imårrn. Oxå värt att tänka på. |
|
|
Vi är 4, funkar fint :) Dock har vi inga barnvagnar eller bakåtvända stolar längre. Blir de 3 så går ju faktiskt bilen att sälja? Det är ju inte så att man får barn över en natt? Eller så gör man som en man som jag bodde granne med tidigare. Köper en tvillingvagn för att sedan konstatera att den inte får plats i hans 523 Touring. Säljer bimmern och köper V70. Det finns oftast lösningar om man vil se dem, jag skulle aldrig anpassa ett sådant "litet" inköp som en barnvagn till en såpass dyr vara som en bil? Det finns en uppsjö av barnartiklar, det går ju att åka till t.ex. Babyland och prova barnvagnar i den bil man har för att se att det fungerar. Många olika modeller av bilstolar och barnvagnar finns det! Mvh, /Wille |
|
Ghost Rider |
frågar du mig så skulle jag ha valt 120D |
| Tänkte begära offert på en 320iT nu också, jisses vad man velar. Med pålägget för dieselmotron tror jag att det blir mer ekonomiskt med bensin för min del. Frun är rätt mycket för 3 serien o toffel som man är .... | |
| Idag kanske du tjänar, men tänk på att bensinaren får rejält lägre andrahandsvärde och blir mer svårsåld i framtiden med stigande bränslepriser. | |
|
Ja, som det ser ut nu lär du ha igen mellanskillnaden och mer därtill nästa gång det är dags att byta. Finns ingen ekonomisk vinst att köra bensinare idag, om man inte kör ruggigt lite. Och vad ska man då med ny bil till? Jag ser inte varför man skulle köpa en bil med en slöare motor OCH sämre ekonomi. Däremot är ju BMW's bensinsexor små pärlor, ingen diesel kommer i närheten vad gäller gångkultur och ljud. Det är ju också något att beakta, men då måste du förstås ta en 325 istället. |
|
| Rejält sämre andrahandsväre på bensinare? Jag försökte kolla på det tidigare i lite bilvärderingslistor. På en 7 år gammal BMW verkade det inte skilja mer än ca 6´. Och vad händer om rabatten för partikelfilter tas bort på diselbilar? Jag har inget emot 320d men de här funderingarna gjorde att jag började kika på 320i istället. Fast jag har ju inte fundert klart än heller så alla synpunkter är välkomna! | |
| Det mesta tyder väl på att andrahandsvärdet på diesel kommer att vara bättre framöver. Jag funderade också på en 320d ett tag. Men som singel och efter provkörningar så blev valet ganska lätt, 120d. Även om 3-serien är mycket bra så var ettan ännu roligare att köra. Så om inte utrymmet är ett måste så välj 120d. | |
|
320d känns ungefär dubbelt så stark som 320i vilket är en betydligt större skillnad än några kronor hit och dit i min mening. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.