AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.111

Xenonljus eller vanliga halogen?

ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Undrar lite hur stor skillnad det är på xenon eller standard belysningen på BMW. Bör man satsa på xenon...

Någon som har erfarenheter av detta?
//Rp
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du får ungefär 50% starkare ljus med Xenon och dessutom är ljuset mycket vitare vilket är skönare för ögonen. Skulle 100% köpa Xenon om jag köpte en BMW idag.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Helt klart Xenon. Halogen är inget alternativ 2007.

Sen så är BMW inte mästare på ljus. Jag är grymt missnöjd med ljuset i min E91:a. allt funkar som det ska men ljuset känns inte hälften så bra som i min Ford eller Volvo. Trist.
Ra
34
Radial
550iA -06
Det beror på vad du har för behov. Kör du mycket nattetid så rekommenderas bixenon, annars räcker halogen gott o väl.
Som alltid: vad kostar det extra är det 3000:- eller 25000:- för dynamiska kurvljus etc etc??
Annat "ful-alternativ" är eftermontera Xenon i Halogen sockel ( typ xenonkungen.se )

Vad gäller ljuset är ljusstyrkan (cd=Candela) ca 3ggr större ( och där i genom även ljusflödet (lm=lumen) och luminansen (lux) )än för halogen sen "lurar" man ögat med annan ljustemperatur än för halogen som gör att man upplever det som ännu starkare än det är..
Nackdelen blir att ljus/mörker gränsen blir mera markant när man har bra halvljus

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Dumsnålt att köpa en ny bil med halogen anser jag. Du får såpass mycket bättre ljus med xenon att det är värt varenda krona. Förmodligen blir den mer lättsåld också den dagen det är dags.

Man ska sikta på att vara bra!
Även jag förespråkar xenon. Den dag då jag går i bil bytar tankar kommer jag definitivt värdera bilar med xenon högre än med halogen. Tror det är många som tänker likadant. BMW har ett ganska lågt tillvals pris för denna option om man ser till va en del andra biltillverkare har. Sen är det ju aldrig fel med bättre belysning när det är mörkt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag hade Halogen Hella facelifte på min 528 4 st Philips vision plus 50%.
Har Xenon på 540, 6000K. Ok visst är det bättre speciellt i höstregn o rusket, men inte så mycket bättre än Philips halogenlampor så jag skulle betala extra för det eller efterinstallera det.
Dessutom känns ju heljuset nästan som "stearinljus" när man slår på på det å andra siden så har ju BMWs ljus en hel del att önska överlag.
Både MB - Seaten har bättre ljus totalt sett med Visionplus om man lägger ihop hel -halvljus kapacitet. Om man hade xenon på heljuset också, skulle förmodligen man få en annan uppfattning om totala ljuskapaciteten.
Bäste Ljuset någonsin En Renault R8 med Gordinifront-65 med 4st originalljus i fronten med Cibés original ljusinsatser och 100watts lampor. . Det blev ordenligt VITT:)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
hasso: Dock är det skillnad på xenon 6000K och 4300K som BMW har original. 4300K ger ett ljus som ögat uppfattar som mer dagsljuslikt.

Jag har bytt från Philips vision plus till xenon 8000K på min bil och det är som natt och dag anser jag.

Man ska sikta på att vara bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.